kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
معاون وزیر بهداشت خطاب به دولت و قوه‌قضائیه:

بابت مصرف سیگار مارلبرو از آمریکا خسارت بگیرید

معاون وزیر بهداشت گفت: دولت‌ و قوه قضائیه باید از شرکت‌ مارلبروی آمریکا برای ورود ۴ میلیارد سیگار تولیدی این شرکت در ایران که هر یک ‌میلیون نخ آن باعث مرگ یک انسان می‌شود، با استفاده از قوانین بین‌المللی خسارات بگیرند.



علی‌اکبر سیاری در نشست خبری هفته بدون دخانیات اظهار داشت: متأسفانه شرکت‌های دخانیات همیشه سعی می‌کنند قیمت سیگار را پایین نگه دارند و در قالب تبلیغات کاذب مصرف دخانیات را باعث نشاط و هیجان بیشتر معرفی کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه ۹۰ درصد مصرف دخانیات از سنین جوانی شروع می‌شود و از هر ۱۰ نفر که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، ۹ نفر آنان به ‌دلیل مصرف دخانیات است و خطر مرگ مغزی نیز در مصرف‌کنندگان دخانیات ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد و در نهایت طول عمر آنان نیز کمتر است.
سیاری ادامه داد: سالانه ۶ میلیون نفر در دنیا به‌دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که ۶۰۰ هزار نفر از آنان به ‌دلیل مجاورت با دود دست‌دوم جان خود را از دست می‌دهند.
معاون وزیر بهداشت در ادامه ازتبلیغات هشداردهنده روی پاکت سیگارها خبر داد و با اشاره به آمار مراکز ترک دخانیات که در حال حاضر ۷۰ مرکز است، افزود: سعی داریم خدمات  ۱۷هزار خانه بهداشت و ۶ هزار پایگاه بهداشت ترک دخانیات را ادغام کنیم.وی گفت: رهبر معظم انقلاب از سال‌ها قبل دغدغه بسیاری در مبارزه با کالاهای قاچاق داشتند ولی متأسفانه موفقیتی در احیای این سیاست‌ها و دغدغه‌ها در کشور مشاهده نمی‌کنیم، در حالی که از مهم‌ترین دغدغه‌های بالاترین مقام حاکمیتی کشور به حساب می‌آید.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: همان‌طور که وزارت بهداشت داروها را شناسنامه‌دار کرد تا بهتر بتواند کنترل داروی اصل و تقلبی را داشته باشد، بنابراین باید همه نخ سیگارها نیز علامت و کدگذاری شود تا کنترل کیفیت، پرداخت مالیات و رصد مصرف‌کنندگان آن صورت پذیرد و در نهایت بتوان با قاچاق آن در بازار مقابله کرد زیرا دیگر به‌صورت سنتی نمی‌توان بازار دخانیات را رها کرد و این یکی از مشکلات کشور ما است که در چنین مواردی از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنیم.
معاون وزیر بهداشت در پایان با اشاره به ۴هزار ماده سمی در سیگار خاطرنشان کرد: در جدیدترین گزارشات علمی عنوان شده که مصرف یک بار قلیان مساوی با ۲۰۰ نخ سیگار است، در حالی که سیگار یک «ضدارزش» است ولی هنوز قلیان ضدارزش نیست و متأسفانه سرعت رواج قلیان در خانم‌ها نیز افزایش یافته است.
ممنوعیت فروش سیگار در روزنامه فروشی‌ها
مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نیز از وعده‌های مسئولان در زمینه پاکسازی کیوسک‌های مطبوعاتی از دخانیات در سال جاری خبر داد و بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات تاکید کرد.
علی طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز هفته بدون دخانیات، گفت: با توجه به گسترش قاچاق مواد دخانی امسال سازمان جهانی بهداشت شعار هفته بدون دخانیات را مقابله با قاچاق اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از میزان قاچاق مواد دخانی در کشور آمار دقیقی وجود ندارد، میزان قاچاق را حدود یک سوم مصرف دخانیات کشور عنوان کرد.
طاهری در خصوص ممنوعیت فروش مواد دخانی و سیگار در دکه‌های مطبوعاتی با بیان اینکه چنین قانونی مدت‌هاست که وجود دارد، افزود: بر اساس قانون افرادی که می‌خواهند اقدام به فروش سیگار کنند باید حتما از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز توزیع دخانیات را اخذ کنند. به استناد این قضیه، مسئولان سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران اعلام کرده امسال تحت هر شرایطی دکه‌های روزنامه‌فروشی را از فروش سیگار پاک کنند؛ چراکه طبق قانون این دکه‌ها به هیچ عنوان حق فروش مواد دخانی و سیگار را ندارند.به گفته وی در حال حاضر حدود 1200 دکه مطبوعاتی در سطح شهر تهران وجود دارد که دخانیات هم توزیع می‌کنند، این در حالی‌است که مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران قول داده امسال ممنوعیت فروش مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی را عملیاتی کند.