kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
پس از انفجار در مسجد امام علی(ع) صورت گرفت

تشکیل کمیته‌های مردمی در قطیف عربستان با اهتزاز پرچم یا حسین(ع)

شیعیان عربستان در واکنش به حمله تروریستی به مسجد امام علی(ع) و کوتاهی مسئولان سعودی در جلوگیری از این گونه حملات، با اهتزاز پرچم یا حسین(ع)، رسماً تشکیل کمیته‌های مردمی در قطیف را اعلام کردند.

به گزارش تسنیم، پایگاه «المسله» در گزارشی با عنوان «جوانان قطیف پرچم‌های امام حسین(ع) را برافراشتند و خواستار بسیج عمومی پس از ناتوانی آل سعود شدند»، آورده است:
 «پس از انفجار انتحاری در مسجدی در منطقه قطیف در شرق عربستان که جمعه گذشته رخ داد، تعدادی از شخصیت‌های دینی در منطقه از جوانان قطیفی خواستند که از مردم این منطقه حمایت کنند و خواستار بسیج عمومی شدند.»
«عبدالکریم الجبیل» از روحانیون مخالف آل سعود، خواستار تشکیل فوری کمیته مردمی برای حمایت از قطیفی‌ها شد و ساکنان این شهر نیز پرچم ابوالفضل العباس(ع) را بر منبر مسجد امام علی(ع) به نشانه رمز مظلومیت شهدای عملیات تروریستی برافراشتند. همزمان پرچم‌های یا حسین(ع) نیز بر سردر خانه‌های قطیفی‌ها به اهتزاز درآمد. در همین حال ساکنان قطیف تظاهراتی را با عنوان «تظاهرات بزرگ قطیف علیه تروریسم مورد حمایت وهابی‌های عربستان» در عصر روز شنبه برگزار کردند.
این تظاهرات گسترده از مقابل مسجد امام علی(ع) در القدیح تا مرکز شهر قطیف برگزار شد. شیعیان عربستان در شبکه‌های اجتماعی نیز خواستار خشکاندن منابع تروریسم در عربستان و تدوین طرح وحدت ملی برای جرم شمردن دامن زدن به مشکلات طایفه‌ای و قبیله‌ای و منطقه‌ای در جامعه سعودی شدند.
واکنش حزب‌الله لبنان
 از سوی دیگر «شیخ نعیم قاسم» معاون «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان حادثه تروریستی مسجد شیعیان در قطیف عربستان را محکوم کرد و گفت:«آنچه در مسجد امام علی (ع) و علیه نمازگزاران رخ داد جنایت شنیعی بود که عناصر تکفیری عامل آن بودند، گروهی که هیچ ترس و شناختی از خداوند ندارد و مومنان را در داخل مسجد به قتل می‌رساند.» وی افزود:«چه تفاوتی بین منفجر کردن مسجد با بمب یا بمباران کردن مسجد با هواپیما وجود دارد و چه تفاوتی میان انفجار انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده و حمله هواپیماهای سعودی به بازار مردمی در یمن و کشتن افراد بی‌گناه و بی‌دفاع وجود دارد؟ تجاوزگری عربستان مانند تجاوزگری القاعده و اسرائیل است و همه آنها در یک مکتب که همان دوری از خداوند و ارتکاب جنایت علیه بشریت است، قرار دارند.»
نقش آل سعود
 در انفجار قطیف
از سوی دیگر پایگاه خبری و عرب زبان «الوعی» با اشاره به نقش سیاست‌های طایفه‌ای و مذهبی دولت ریاض نوشت‌«جانشین ولیعهد عربستان در حملات تروریستی روز جمعه در مسجد امام علی(ع) قطیف دست داشته است.» «الوعی» با اشاره به اینکه شاهزاده «محمد بن سلمان» نقش اصلی را در جنگ یمن دارد تصریح کرد:«گروه تروریستی موسوم به شاخه خلافت اسلامی داعش در نجد این عملیات را انجام داده است.» پایگاه خبری «بوسلا اسپانیول» نیز، به نقل از منابع مطلع در عربستان سعودی خبر داد که تندروهای وهابی وابسته به «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، مسئول طراحی و اجرای عملیات انتحاری در این مسجد بودند.
 بنابر گزارش این پایگاه خبری، قرار بود مشابه این انفجار در برخی مساجد دیگر مانند مسجد جامع رسول الاعظم(ص) شهر قطیف انجام شود که موفقیت‌آمیز نبوده و حتی یکی از عوامل تکفیری توسط مردم بازداشت شد. گفته می‌شود به‌دلیل حمایت شیعیان عربستان از مردم مظلوم یمن، «محمد بن سلمان» قصد انتقام از آنها را دارد.
واکنش آل سعود
وزارت کشور عربستان مدعی شده که عامل انتحاری که سبب شهادت شماری از نمازگزاران در مسجد قطیف شد، مظنون تحت تعقیب و وابسته به داعش بوده است. در بیانیه وزارت کشور عربستان آمده «صالح بن عبدالرحمن صالح القشعمی» با تابعیت سعودی و تحت تعقیب نیروهای امنیتی از داعش دستور گرفته است.
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای وعده داده است که تمامی عوامل حمله تروریستی به مسجد امام علی (ع) و افرادی که از آن اعلام پشتیبانی کرده‌اند مورد مجازات قرار خواهند گرفت.
 به نظر می‌رسد این اظهارات تنها در راستای آرام کردن اوضاع باشد، چرا که حمایت عربستان از تندرو‌ها و جریان‌های تروریستی برای همه حتی متحدین این کشور امری است محرز.