kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
پایان جنگ زرگری کاخ سفید و کنگره

اوباما قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را امضا کرد

رئیس جمهور آمریکا قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را امضا کرد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود، جنگ زرگری کاخ سفید و کنگره با این اقدام پایان یافت.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا طرح موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره 2015» را امضا و رسماً آن را به قانون تبدیل کرد.
این طرح که به کنگره آمریکا اجازه نظارت استصوابی بر هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را می‌دهد پیش از این در هر دو مجلس آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) به تصویب رسیده بود.
مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه هفته گذشته با 400 رأی موافق در برابر 25 رأی مخالف این طرح را به تصویب رسانده بود و یک هفته قبل‌تر هم نمایندگان سنا با 98 رأی در برابر یک رأی آن را تأیید کرده بودند.
 هماهنگی دموکرات‌ها
 و جمهوریخواهان
 در دشمنی با ایران
رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدا با نمایش جنگ زرگری کاخ سفید-کنگره این طرح را به وتو تهدید کرده و گفته بود آن را امضا نمی‌کند اما پس از توافق نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره، برای امضای آن به قانون اعلام آمادگی کرد.
قانون بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره، کاخ سفید را ملزم می‌کند تا ظرف نهایتا «5 روز تقویمی پس از رسیدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران»، توافق را با تمام ضمایم آن به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.
همچنین «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا باید گزارشی در خصوص مفاد توافق را به کنگره ارائه دهد. کاخ سفید باید به کنگره تضمین دهد که توافق به دست آمده با ایران، اهداف «منع اشاعه» آمریکا را محقق کرده و ضمنا وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور را تضعیف نکند.
کاخ سفید باید تضمین کند که توافق به دست آمده، اجازه نمی‌دهد برنامه هسته‌ای ایران «برای اهداف نظامی هسته‌ای یا انفجارات هسته‌ای از جمله تحقیق یا توسعه هرگونه قطعه انفجاری هسته‌ای یا دیگر اهداف نظامی هسته‌ای» به کار گرفته شود.
بر اساس متن منتشر شده این طرح، وزیر خارجه باید در بخشی از گزارش خود، کنگره را در جریان توان و میزان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد و «از جمله اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی کافی برای بازرسی سایت‌های مشکوک یا ادعاهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای مخفی دارد و اینکه آیا منابع مالی لازم، نفر و اختیارات کافی جهت راستی‌آزمایی مورد نیاز یا مربوط به توافق را دارد یا نه.»
در ادامه این طرح در مورد «دوره بازنگری» کنگره آمده است: «طی دوره 30 روزه تقویم، پس از ارائه (توافق) توسط رئیس‌جمهور، کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به نحو مقتضی جلسات استماع و توجهی برگزار کرده و یا به انحا دیگر برای بازنگری کامل بر توافق، اطلاعات دریافت می‌کند.»
 بهانه‌ای برای تاخیر
 در لغو تحریم‌ها
در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود.
این طرح حق توقف اجرای تحریم‌ها در دوره 5 روزه تحویل توافق به کنگره و دوره 30 روزه ابتدایی بررسی و همین‌طور روزهایی اضافی که ممکن است این روند زمان ببرد را از رئیس‌جمهور می‌گیرد. سناتورها در مورد دوره بررسی توافق نوشته‌اند که پیش و در طول این دوره «رئیس‌جمهور تحریم‌های موجود مربوط به ایران تحت هر مجوز قانونی را سبک یا تعلیق نکرده، کاهش یا تخفیف نداده یا به هر نحو دیگری اجرای آنها را محدود نکرده و از اجرای هرگونه از این تحریم‌ها بر اساس توافق» خودداری نخواهد کرد.
بر اساس این طرح، در صورتی که کنگره پس از بررسی، توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «12 روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت. وی در این مدت هم حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.
در ادامه در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «10 روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند. در این دوره نیز رئیس‌جمهور حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.
بر این اساس، عملا واشنگتن حتی در صورتی که کنگره نهایتا نتواند وتوی اوباما را با جمع‌آوری 67 رأی مسدود کند، می‌تواند اجرای توافق و توقف اجرای تحریم‌ها را به بهانه اختلاف نظر با کنگره تا 52 روز به تأخیر بیاندازد.
این اقدام آمریکا درحقیقت بهانه‌ای برای تاخیر در لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود.
 توصیه به امتیازگیری مذاکره‌کنندگان آمریکایی با توسل به قانون جدید
به گزارش فارس، سناتور «باب کورکر» تهیه‌کننده اصلی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای که به فاصله کوتاهی بعد از امضای این طرح توسط اوباما روی وب‌سایت خود منتشر کرده از امضای این طرح به قانون پس از تهدید کاخ سفید به وتو ابراز خشنودی کرده است.
کورکر در بیانیه فوق اعلام کرد: مذاکره‌کنندگان از قانون جدید کنگره برای فشار بر ایران جهت امتیازگیری استفاده کنند.
درخواست سناتورها
 از وزیر دفاع آمریکا
سناتور «مارکو روبیو» و سناتور «تد کروز» که هر دو نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 هستند همراه با دو سناتور دیگر در نامه‌ای به «اشتون کارتر»، وزیر دفاع کشورشان از وی خواسته‌اند گزارش تأخیرشده پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران را منتشر کنند.
به گزارش «هیل» این دو سناتور ارشد همراه با «جانی ایساکسون» و «دیوید پردو»، هر دو از ایالت جورجیا در این نامه تأکید کرده‌اند برای «ارزیابی کامل» توافق هسته‌ای ایران به این گزارش نیاز دارند.
در نامه این چهار سناتور به کارتر آمده است: «معقول نیست انتظار داشته باشیم کنگره بتواند تبعات توافق هسته‌ای با ایران را بدون دسترسی به اطلاعات موجود در این گزارش ارزیابی کند.»
این نمایندگان جمهوری‌خواه از کارتر خواسته‌اند گزارش مورد نظر یا «توضیح کامل» درباره تأخیر در زمان انتشار آن را حداکثر تا تاریخ 30 ماه مه منتشر کند.
این چهارسناتور قبلاً هم همراه با سایر نمایندگان در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا از وی خواسته بودند گزارش حقوق بشر ایران را سریع‌تر منتشر کند. سناتورها خواسته بودند این گزارش حداکثر تا 15 ماه مه منتشر شود اما هنوز به درخواست آنها پاسخی داده نشده است.
وزارت دفاع آمریکا هر ساله گزارشی با عنوان «قدرت نظامی ایران» منتشر می‌کند.
  توافق خوب از منظر آمریکا
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در جمع صهیونیست‌ها در واشنگتن گفت: نمی‌توانم تضمین کنم که به توافق می‌رسیم.
اوباما افزود: هیچ رئیس‌جمهوری و هیچ دولتی به این اندازه در جهت تضمین مراقبت اسرائیل از خودش فعالیت نکرده است.
وی در ادامه گفت: توافقی که ما تاکنون با ایران رسیدیم، بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: من به دنبال توافق خوب هستم ... توافقی که موجب اعمال بازرسی‌های بی‌سابقه بر همه عناصر برنامه هسته ای ایران گردد و در صورتی که آنها تلاش کنند فریبکاری کنند ما فورا خواهیم فهمید و تحریم‌ها فورا بازخواهد گشت. توافقی که امضاء خواهد شد این چالش را به صورت طولانی مدت حل می‌کند.
اوباما همچنین با تکرار ادعاهای خود گفت: من به صورت شفاف گفتم که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه گزینه‌ها روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند.
وی در ادامه مدعی شد: حتی اگر ما به توافق خوب برسیم، مسئله حمایت ایران از تروریسم، برهم زدن ثبات منطقه و تهدید زشت علیه اسرائیل باقی می‌ماند.
 بازرسی‌های سرزده
شرط رفع تحریم‌ها
به گزارش تسنیم، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: رفع تحریم‌های ایران منوط به بازرسی‌های سرزده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در روز چهارشنبه رهبر معظم ایران اعلام کرد که ایران اجازه هیچگونه بازرسی از مراکز نظامی و یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای خود را تحت هر توافقی با قدرت‌های جهانی نمی‌دهد،گفت: ما در بطن توافق سیاسی که در اوایل آوریل حاصل شد به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که چگونه بایستی راه‌های دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را مسدود ‌کنیم و چگونه جامعه بین‌المللی و بازرسان بین‌المللی بایستی متعهد بودن ایرانی‌ها به توافق را راستی‌آزمایی کنند و راستی‌آزمایی این تعهد شامل وضع بازرسی‌های سرزده است که بر برنامه اتمی این کشور قرار داده شده است.