kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱

آل سعود برای مقابله با انصارالله دست به دامان اسرائیل شد

بنابر گزارش‌های رسیده از «برخی دیپلمات‌های غربی» رژیم صهیونیستی برای نجات آل‌سعود از حملات انقلابیون یمنی با فروش سامانه دفاعی گنبد آهنین به عربستان موافقت کرده است.

حملات چند روز اخیر قبایل و نیروهای مردمی یمن به استان‌های جنوبی عربستان که منجر به هلاکت 28 نظامی و اسیر شدن 85 تن دیگر شد حامیان آل سعود را به تکاپو انداخته است. به گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه خبری روزنامه رای الیوم، رژیم صهیونیستی اعلام کرده موافق انتقال تکنولوژی گنبد آهنین به عربستان برای محافظت از عمق استراتژیک منطقه جیزان است. براساس این گزارش منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند، در حاشیه دیدارهایی که مقامات عربی با مسئولان اسرائیلی در سفارت آمریکا در اردن داشتند، مقامات سعودی پیشنهادی را مبنی بر امکان ارتقای سامانه دفاعی و موشکی گنبد آهنین برای عربستان دریافت کرده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد روابط رژیم صهیونیستی با آل‌سعود فراتر از حدی است که پیش از این از برخی رسانه‌ها درز می‌کرد. چند روز پیش حتی خبر رسید  «انور العشقی» مشاور سابق دولت سعودی و مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی و حقوقی در جده به روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گفته بود؛ «در صورت اعلام موافقت اسرائیل با طرح صلح عربی و پایبندی به اجرای آن، ۲۲ کشور عربی و ۲۰ کشور اسلامی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل متعهد خواهند شد.»
«گنبد آهنین» یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعه داده شده توسط رژیم صهیونیستی است و چندین میلیارد دلار نیز برای آن هزینه شده است. این سیستم که رژیم صهیونیستی و آمریکا مانور زیادی بر روی آن انجام دادند، تاکنون ناکارآمدی خود را به ویژه در جنگ اخیر غزه به اثبات رسانده است.
در جنگ ۵۱ روزه غزه، حماس برای نخستین بار از موشک‏های آر-۱۳۰ با قدرت پرتاب و برد حدود۱۳۰ کیلومتر بهره برد و توانست فرودگاه بن‏گوریون، اطراف نیروگاه دیمونا، مقر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ساختمان کنست را هدف قرار دهد. موضوع فروش سامانه گنبد آهنین به عربستان در حالی مطرح می‌شود که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده «میزان فروش تسلیحات نظامی این رژیم به کمتر از 8  میلیارد دلار رسیده که این پایین‌ترین رقم در ۷ سال اخیر به شمار می‌رود.» رژیم صهیونیستی در سال 2013 میلادی، قراردادهای نظامی به ارزش 6/5 میلیارد دلار با سایر کشورها امضا کرده است. وزارت جنگ اسرائیل علت اصلی کاهش صادرات تسلیحات نظامی خود را افت هزینه‌های دفاعی آمریکا و اروپا ارزیابی کرده است.
از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان با طرح عملیات فرود دریایی نیروهای زمینی وابسته به این ائتلاف موافقت کرده است و این عملیات در دو شهر عدن و تعز در یمن به زودی اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری یمن الآن، «الوکیل نائف البکری»، از رهبران نیروهای حامی «عبدربه منصور هادی»، ‌رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: «دو شهر عدن و تعز برای عملیاتی که ظرف دو روز اجرا خواهد شد، در اولویت خواهند بود». وی افزود: «طرح ائتلاف شامل تقویت نیروهای حامی «هادی» با نیروهای نخبه و آموزش دیده برای جنگ‌های زمینی و دریایی است.»