kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
معرفی رمان "پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل"

عاشقانۀ یک دخترِ داعشی(کتابستان)

« این نماز است ام‌جمیل! روزه است! رضای خداست! این یک اعدام مذهبی است! یک اعدام اعتقادی! تو فقط برای رضای خدا این زن را می‌کُشی! حتی آن موقع که چاقو را می‌‎گذاری زیر گلویش... هیچ نباید به عمه حمیرا فکر کنی؛ نه عمه حمیرا و نه هیچ کسِ دیگر... فقط خدا... عمه حمیرا هم یک بهانه است تا رضایت خدا به دست آید!» این سطوری است که روی پشت جلد رمان «پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل» درج شده است! عباراتی که بیش از هر چیز، یادآور اقدامات امروز تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق و شام است. «داعش» این روزها نُقل مجالس خانوادگی و رسمی و اداری است. گروهی که با برداشت‌های تند و افراطی، انسان را یاد شبیخون‌های صدر تاریخ بشر می‌اندازند. «پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل» به همین علت کوشیده است در حد وسع خود در قالب رمان و داستان، ریشه تفکرات این گروهک‌ها را نشان دهد و از این جهت شاید اولین رمانِ مستند هم نام گیرد.
به همت مجید پورولی کلشتری و همراهی نشر عماد فردا، این گروهک تروریستی - تکفیری و حتی شخصیت ابوبکر البغدادی هم به فضای ادبیات داستانی کشور راه یافته است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم یکی از شخصیت‌های اصلی و محوری داستان هم ایرانی است. از این حیث شاید این کتاب اولین نمونه در نوع خود باشد که این موضوع را دست‌مایه خلق یک اثر هنری و ادبی کرده است. داستان هر چند در زمان حال می‌گذرد و شخصیت‌هایی امروزی دارند ولی پورولی در عین حال کوشیده با حفظ استنادات تاریخی، مخاطب را در بطن برخی وقایع تاریخی هم قرار دهد تا اصل واقعیت را آن چنان که بوده است ببیند و سپس خود درباره آنها قضاوت کند. این رمان، برای اولین بار چند روز قبل در ایام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سهیل کریمی، نویسنده و جمعی دیگر از علاقه‌مندان در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) رونمایی شد.
کتاب، نثری روایی و صریح و ساده دارد. از پیچیدگی‌هایِ ادبی و تکنیکی در آن خبری نیست. نویسنده کوشیده با ساده‌ترین حالات و عبارات ممکن به مقصود خود نائل آید. هر چند این سادگی و پیراستگی ضربه‌ای به متن نزده و موجب نشده که سطحی و دمِ دستی شود. طراحی جلد کتاب نیز در نوع خود قابل تامل و زیباست. طرحی گرافیکی از چهره یک مردِ بد چهره که که قرابت‌های زیادی با مصادیق خودش در دنیای واقعی و میان گروهک‌های تروریستی دارد. طرحی که شاید در اولین نگاه همان مفهومِ «قابیل» را ذر ذهن مخاطب تداعی می‌کند. کتاب حجم زیادی هم ندارد و چندان قطور نیست و می‌توان مطالعه آن را یک یا دو روزه به پایان رساند. چاپ اولِ رمان «پسران دوزخ؛ فرزندان قابیل» به قلم مجید پورولی کلشتری در 136 صفحه و با قیمت 11 هزار تومان و توسط انتشارات عماد فردا راهی بازار نشر شده است. این کتاب در نمایشگاه نیز فروش خوبی داشت و عنوان پرفروش‌ترین نشر عماد را به خود اختصاص داد.