kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمساز:

100 هزار ایرانی با سلاح دولت‌های غربی شیمیایی شده‌اند(اخبار ادبی و هنری)

حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمساز گفت: غربی‌ها هیچ‌گاه در قبال مسئله جانبازان شیمیایی ایران، تبرئه نمی‌شوند. 100 هزار نفر از مردم کشور ما با سلاح‌های دولت‌های غربی، شیمیایی شده‌اند.


به گزارش خبرنگار کیهان، تازه‌ترین فیلم مستند حسین شمقدری با عنوان «33 سال سکوت» (درباره جانبازی که برای درمان خود به آلمان رفته و پس از 33 سال سکوت خود را در این فیلم می‌شکند) پس از رونمایی، برای نخستین بار روز یکشنبه 27 اردیبهشت در نشست «سینماروایت» به نمایش درآمد و نقد و بررسی شد. در این نشست، محمدرضا شرف‌الدین، حبیب احمدزاده و محمدتقی فهیم به نقد این فیلم پرداختند.
براساس این گزارش، در بخشی از این نشست، دکتر حبیب احمدزاده، نویسنده، مستندساز و عضو هیئت علمی ‌دانشگاه هنر گفت: فیلم «33 سال سکوت» فیلمی‌دوست داشتنی است و کارگردان دچار خودسانسوری نشده است. اما یک مسئله در این فیلم مغفول مانده است؛ پنج سال است که جانبازان ما از دسترسی به داروهای اصلی خود از سوی غربی‌ها تحریم شده‌اند. ما بیش از ۱۰۰ هزار جانباز شیمیایی داریم که با تسلیحات غربی مجروح شده‌اند حال نباید به دلیل این که غرب چند نفر از آنها را برای درمان حمایت کرده، فکر کنیم که غرب تبرئه شده است. این تفکر خیانت است.
محمدرضا شرف‌الدین هم در این نشست گفت: اگر آوینی امروز زنده بود، دست «خاوری»ها را رو می‌کرد. امثال خاوری فقط در اقتصاد حضور ندارند، بلکه در همه عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی هم افرادی را داریم که عامدانه حیثیت کشور خود را به عرضه می‌گذارند و اگر آوینی امروز زنده بود با همه آن‌ها در می‌افتاد.
محمدتقی فهیم نیز اظهار داشت: چرا در عرصه فرهنگ، شخصی مثل سرلشکر قاسم سلیمانی نداریم که به دل ماجرا برود؟! ما در برابر یک هجوم فرهنگی بسیار سنگین قرار داریم و جای تعجب است که رسانه‌های ما به جای مقابله با این هجوم، درگیر مسائل زرد و پیش پا افتاده هستند. وی با افشاگرانه توصیف کردن مستند «33 سال سکوت» تصریح کرد: باید از مستندسازان جوان انقلابی و آرمانگرا برای نقد قدرت و سیاست بیشتر حمایت شود.