kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
با امضای یک توافقنامه

ایران تجارت آزاد با اوراسیا را آغاز کرد

یک مقام ارشد اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اعضای این اتحادیه با امضای توافقنامه تجارت آزاد با ایران موافقت کردند.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت، ایران شریک مهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خاورمیانه است.
به گزارش خبرگزاری قزاقستان، آندری اسلپنف نماینده روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزود: ایران شریک مهم ما در خاورمیانه است و چشم‌انداز برداشته شدن تحریم‌ها اکنون واقعی‌تر از هر زمان دیگر است.
وی افزود، پیش‌بینی درازمدت ما توسعه اقتصادی روابط اقتصادی با ایران است و انتظار داریم این رشد اقتصادی به طور حتم یک زمینه جدی برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران باشد.
نماینده روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأکید بر اینکه این اتحادیه خواهان یک موقعیت جدی در بازار ایران است، اضافه کرد: شرکای ایرانی نیز انتظارات مشابهی از همکاری با این اتحادیه دارند.
اسلپنف از پروژه‌های مشترکی نظیر اتحادیه‌های منطقه‌ای در زمینه موافقتنامه منطقه آزاد تجاری میان اتحادیه اوراسیا و چین و ایران خبر داد.
به گزارش پرس‌تی‌وی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه بین‌المللی است که در ابتدای ژانویه 2015 تأسیس شد. این اتحادیه شامل روسیه،‌ بلاروس، قزاقستان و ارمنستان است و انتظار می‌رود که اواخر امسال قزاقستان نیز به این اتحادیه بپیوندد. پیش از این، چین و هند نیز نسبت به ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز تمایل کرده بودند.
در حال حاضر، این اتحادیه جمعیتی 170 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی 2/7 تریلیون دلاری را داراست.