kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷
با حضور آیت‌الله جوادی آملی

پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار شد

پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه‌های علمیه با معرفی آثار برگزیده و تجلیل از نویسندگان آن در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
قم - خبرنگار کیهان:
پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه‌های علمیه با معرفی آثار برگزیده و تجلیل از نویسندگان آن در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
دبیر این همایش که با حضور آیت‌الله جوادی آملی برگزار شد به خبرنگاران گفت: امسال از 778 اثر رسیده به دبیرخانه، 11 اثر متعلق به بانوان بود که متاسفانه امسال دومین سالی است که حضور بانوان در این برنامه کم‌رنگ شده است.
حجت‌الاسلام «مهدی حقی»‌ افزود: امسال چهار ناشر غیرایرانی از کشورهای آمریکا و لبنان  آثار خود را شرکت داده‌‌اند و در واقع 280 ناشر ایرانی و چهار ناشر خارجی در این همایش شرکت کرده‌اند.
وی ابراز داشت: در پانزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه از 242 داور در ارزیابی آثار استفاده شده است و 89 اثر در رشته کلام اسلامی، 81 اثر در رشته تاریخ و 63 اثر در رشته فقه در این همایش شرکت داده شده‌اند.
وی از افزایش کیفیت آثار ارسالی به همایش پانزدهم خبر داد و گفت:‌ امسال 11 اثر برتر، 15 اثر شایسته تقدیر و 16 اثر تحسین‌ شده معرفی می‌شوند، همچنین آثار راه یافته به مرحله نهایی که 26 درصد از آثار بودند به مراکز و نخبگان علمی کشور معرفی و به نشانی آنها ارسال می‌شود.
دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: هر سال یک هزار کتاب در حوزه علمیه، تحلیل محتوا می‌شوند و حتی آثاری که به این همایش نیز ارسال نشده است نیز با رصدی که از سوی دبیرخانه انجام می‌شود به همایش راه می‌یابند.
بازار سرمایه اسلامی اثر سیدعباس موسویان، فضائل امیرالمومنین(ع) اثر سید عبدالعزیز طباطبایی، کتاب الاربعین نوشته مکتبه العلامه المجلسی، اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل اثر سید مصطفی میرمحمدی عزیزی، بررسی فقهی حقوقی مسئولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی و جهان‌های اجتماعی نوشته حمید پارسانیا از جمله 11 اثر برگزیده همایش کتاب سال به شمار می‌آید.
جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی اثر محمدرضا زیبایی‌نژاد، حدوث جسمانی نفس نوشته ابوالحسن غفاری، المدنیات جلدهای چهار و پنج اثر حسین واثقی و شناخت وهابیت اثری از نجم‌الدین طبسی نیز دیگر کتاب‌های برگزیده کتاب سال حوزه است.
در این آئین که جمع کثیری از نویسندگان، پژوهشگران، مدیران و مسئولان مراکز پژوهشی حوزه، بیوت مراجع و نیز رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور حضور داشتند به طور ویژه از آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به عنوان استاد و شخصیت علمی حوزه تجلیل شد.
در این همایش آیت‌الله جوادی آملی، قرآن، سنت رسول اکرم(ص) و اهل البیت علیهم‌السلام را اسوه‌های جاودان نویسندگان و خطبا دانست و گفت: اگر اینها (ثقلین) اسوه و الگوی ما هستند باید نوشته‌ها و حرف‌های ما متقن باشد.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی از دولت خواست چاره‌ای برای افزایش هزینه‌های چاپ و نشر کتاب و رفع مشکلات ناشران بیاندیشد.
در این همایش «ناشر کتاب فردا» نیز به عنوان ناشر برگزیده معرفی و  تجلیل شد.