kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰

چه کسی اجتهاد نا‌به‌جا کرد که اعتراض مراجع را برانگیخت؟!(خبر ویژه)

رئیس‌جمهور اظهارات هفته گذشته خود مبنی بر اینکه کار نیروی انتظامی اجرای اسلام نیست را با اظهارات قابل تأمل دیگری توجیه کرد.


روحانی در آیین نکوداشت مقام معلم و در اظهاراتی بی‌ارتباط با روز معلم گفت: نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد؛ نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن. اینگونه نمی‌شود، اسلام و تقویت نظام بر این است که هر کس کار خود را انجام دهد اما ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کس دیگری بیاید انجام دهد و آن وقت نیز خودمان می‌رویم کار دیگران را انجام می‌دهیم.
این اظهارات در حالی است که اظهارات هفته گذشته آقای روحانی با اعتراض گسترده علما و مراجع از جمله حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری‌همدانی مواجه شد. به عبارت دیگر علما و مراجع عظام از اینکه روحانی اجتهاد مقابل نص کرده و به نفی تکلیف نیروی انتظامی در نظام اسلامی پرداخته ناخرسند بودند. این در حالی است که رئیس‌جمهور خود شخصا حق و صلاحیت چنین اجتهادهایی را در مقابل نص صریح قانون و احکام اسلامی ندارد و نمی‌تواند تکلیف قانونی و شرعی نیروی انتظامی را اسقاط کند یا این تصریح قانونی و شرعی را «اجتهاد» بخواند.
اظهارات سال گذشته روحانی مبنی بر اینکه وظیفه نداریم مردم را زوری به بهشت ببریم نیز با اعتراض نخبگان فرهنگی و مذهبی مواجه شد که تأکید داشتند رهنمون شدن مردم به سعادت، از تکالیف و مسئولیت‌های حکومت دینی و دولت اسلامی است.
به نظر می‌رسد اگر رئیس‌جمهور محترم به جای نظریه‌پردازی و اجتهادهای نابه‌جا در برابر نص اسلام و قانون، به تکالیف قانونی خود- مثلا در زمینه تدبیر امور اقتصادی و اجرایی و فرهنگی- اهتمام کند، آن دغدغه هم «ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کس دیگری بیاید انجام دهد» نیز برطرف خواهد شد.