kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
المیادین خبر داد

ضرب شست انصارالله به ناوهای جنگی آل سعود

منابع یمنی اعلام کردند ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور ضمن دفع حمله ناوگان جنگی عربستان به عدن، شماری از نظامیان آل‌سعود را به هلاکت رساندند.


هجوم گسترده عربستان سعودی به عدن با وجود همراهی تعداد قابل توجهی شناور و کشتی‌های جنگی در این حمله، شکست خورد. یک منبع امنیتی یمنی دیروز با اعلام این خبر به شبکه خبری «العالم» گفت:«در این عملیات، ناوگان جنگی سعودی‌ها در خلیج عدن مشارکت داشتند، که تعدادی از آنها هدف قرار گرفته و سرنشینان آن از پا درآمدند.
 همچنین یک شناور با همه امکاناتش به تصرف نیروهای مردمی و ارتش یمن در آمد و همه نیروهای موجود در آن اسیر شدند.» این دومین هجوم دریایی نیروهای سعودی به عدن طی چند روز گذشته است، که با شکست مواجه می‌شود.
المیادین، العالم، تسنیم، السفیر و... از جمله رسانه‌هایی هستند که دیروز این خبر را با عنوان «خبر فوری» مخابره کردند. این خبر تاکنون از سوی مراکز رسمی تایید یا تکذیب نشده است. طی روزهای گذشته نیز، کشتی‌های جنگی عربستان پایگاه تیپ یکم زرهی را در صنعا گلوله‌باران کردند. این در حالی است که شبکه سعودی «الحدث» فاش کرد، تسلیحات، مهمات و تجهیزات نظامی از طریق دریا در اختیار نیروهای طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در شهر عدن قرار گرفته است. همچنین بنابر اخبار منتشر شده،  نظامیان ارتش عربستان سعودی پس از درگیری با نیروهای وابسته به قبایل یمن و متحمل شدن ضربات سنگین در جازان، مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه مرزی شدند.  از سوی دیگر جنگنده‌های سعودی روز یکشنبه، بیش از ۳۰ بار فرودگاه «عدن» را هدف قرار دادند!
این در حالی است که شبکه المیادین به ناکامی متجاوزان سعودی در رساندن سلاح‌های پیشرفته به شبه نظامیان وابسته به «عبدربه منصور هادی» در لحج اشاره و اعلام کرد:«نیروهای ارتش، سلاح‌های پیشرفته‌ای را که جنگنده‌های سعودی برای طرفداران «منصور هادی» در لحج پرتاب کرده بودند، به غنیمت گرفتند.«خبرگزاری رسمی یمن(سبا) هم از بمباران فرودگاه بین‌المللی «الحدیده» در چندین نوبت خبر داد.
 به گفته یک منبع محلی، جنگنده‌های سعودی باند و سالن‌های اصلی این فرودگاه را بمباران کردند که خسارت‌های زیادی به آن وارد شد. این منبع خاطرنشان کرد بمباران فرودگاه الحدیده،‌ در چارچوب طرح متجاوزان سعودی برای تحمیل محاصره ملت یمن و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه و مورد نیاز آنها قرار دارد.
از سوی دیگر، عربستان برای اجرای طرح آشوب در صنعا، تلاش‌ می‌کند سطح آمادگی حزب سلفی «الاصلاح» (شاخه اخوان‌المسلمین) برای درگیری با نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله را افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، درخواست عربستان از حزب الاصلاح برای آمادگی بیشتر، با هدف ممانعت از تحرکات نظامی انصارالله و ارتش یمن و نیروهای طرفدار «علی عبدالله صالح» در برابر عناصر القاعده و این حزب صورت گرفته است.
اما در حالی که روز یکشنبه خبرهایی مبنی بر ورود نیروهای زمینی عربستان به شهر عدن منتشر شد، انصارالله این اخبار را تکذیب کرد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله در این ارتباط گفت:«آل سعود جرات چنین اقدامی را ندارد و چنین اخباری تنها در راستای افزایش روحیه تروریست‌های القاعده در یمن صورت می‌گیرد.» «وی با بیان اینکه کنترل کامل اوضاع امنیتی شهر عدن در دست ارتش و کمیته‌های انقلابی است»، تاکید کرد:«بیش از نیمی از تسلیحاتی که جنگنده‌های سعودی برای تروریست‌های القاعده ارسال می‌کنند به دست ارتش می‌رسد.»
در همین حال جنبش مردمی انصارالله در درگیری دیروز با نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن موفق شد تاسیسات نفتی بندر حدیده در جنوب این کشور را به طور کامل تحت کنترل خود بگیرد.
 با وجود آنکه  دیده‌بان حقوق بشر سازمان ‌ملل روز یکشنبه اعلام کرد که عربستان در یمن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند، آمریکا  بعد از واکنش دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل به این بمب‌های خوشه‌ای، از فروش این سلاح‌ها به عربستان دفاع کرد! کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای استفاده از این سلاح را ممنوع کرده اما آمریکا اجازه استفاده و صادرات آن را صادر کرده است. استفاده از بمب‌های خوشه‌ای طبق یک معاهده سال 2008 به تصویب 116 کشور ممنوع شد اما عربستان سعودی و همپیمانان این کشور و آمریکا حاضر به ممنوع کردن استفاده از این سلاح‌ها نشده‌اند.
سایر رویدادها
* انصارالله اعلام کرد: «حملات اخیر این جنبش علیه مواضع داعش همزمان با عملیات‌ها علیه عناصر القاعده و شبه نظامیان «منصور هادی»، عربستان را شوکه کرده است.»
* معاون رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن که در سفر دوره‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس به سر می‌برد، به دنبال اجرای طرح آمریکایی - سعودی تجزیه یمن به دو بخش در شمال و جنوب است.
* دولت مصر یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ماموریت خارجی بخشی از نیروهای ارتش این کشور برای 3 ماه دیگر تمدید شده است.