kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
نمایندگان در گفت‌وگو با کیهان تاکید کردند

ویراژ خودروهای میلیاردی روی اعصاب مردم

نمایندگان مجلس با انتقاد از افزایش واردات خودروهای لوکس به کشور و خروج ارز به خارج از کشور تاکید کردند که جولان و پرسه گردی خودروهای لوکس و تجملاتی مصداق بارز ناامنی روانی و اجتماعی محسوب می‌شود.

 سرویس سیاسی -

ماجرای تصادف‌های جنجالی اخیر در پایتخت، بحثی داغ و نسبتاً قدیمی را در افکار عمومی جامعه به وجود آورد؛ بحث خودروهای لوکس و گاهاً میلیاردی.
موج عظیم ورود خودروهای لوکس در چند سال اخیر، سوار شدن در چنین خودروهایی که تبدیل به یک آرزو و حسرت برای برخی از افراد جامعه شد به نحوی که طبق گزارش‌های میدانی برخی برای تنها یک شب راندن چنین خودروها لوکس و گران قیمتی حاضراند چندین میلیون تومان هزینه کنند.
این حرص و ولع برخی از افراد جامعه باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی خارجی سودی انبوه از واردات این کالاهای لوکس به ایران به جیب بزنند به نحوی که مدیر منطقه خاورمیانه پورشه با شعفی غیرعادی اعتراف می‌کند که در سال 2012 از کل پورشه‌های به فروش رفته، 50 درصد به ایران فروخته شده است. این آمار و ارقام در جامعه‌ای که تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها از سوی دنیای غرب است، تامل برانگیز و حتی می‌شود گفت تاسف آور است.
واردات خودروهای لوکس
در دولت یازدهم افزایش یافته است
عزیز اکبریان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با کیهان با انتقاد از واردات بی‌رویه خودروهای لوکس و گران قیمت به کشور، گفت: واردات این نوع کالاهای مصرفی و لوکس علاوه بر اینکه ارزی را که باید به کالاهای اساسی تعلق بگیرد را از کشور خارج می‌کند، سرمایه‌های اقتصادی کشور را نیز نابود می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در شرایط تحریم مبادرت به واردات این نوع خودروهای لوکس و گران قیمت نمی‌کند، افزود: پول باید سرمایه‌گذاری شود تا از این طریق اشتغال به وجود آید و سود حاصل شود نه اینکه پول را صرف خرید کالاهای تجملی کنیم.
اکبریان تصریح کرد: جولان خودروهای لوکس و میلیاردی مصداق بی‌عدالتی در جامعه است و باید با این نحو رفتار مقابله شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: واردات خودروهای لوکس بالای 2500 سی سی هم براساس قانون مصوب مجلس و هم براساس بخشنامه دولت ممنوع است ولی متاسفانه همچنان شاهد ورود این کالاها به کشور هستیم.
اکبریان اظهار داشت: رئیس جمهور، وزارت صنایع و معادن و حتی اداره گمرک باید برای حل این فاجعه فکری کنند چرا که در شرایط تحریم ورود این خودروها بی‌معناست.
بحث واردات خودروهای وارداتی به کشور به اندازه‌ای بالا گرفت که کمیسیون اصل 90 به این حوزه ورود پیدا کرد و با ارائه گزارش آمار تامل برانگیزی را در این خصوص ارائه کرد. گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در مورد وضعیت خودروهای وارداتی ۲۶ اسفندماه 1392در صحن علنی مجلس خوانده شد. براساس این گزارش بخش عمده‌ای از این واردات از نمونه‌های خودروهای گرانقیمت بود که مدتی بعد ممنوعیت ثبت سفارش و واردات آن به اجرا گذاشته شد.
به گفته تهیه کنندگان این گزارش، با توجه به تحریم‌های مالی و اقتصادی اعمال شده علیه ایران، افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های جدی برای واردات کالا، ورود خودروهای گرانقیمت قاعدتا می‌بایست جزو آخرین اولویت‌ها باشد. اما براساس گزارش گمرک کل کشور در سال ۱۳۹۱ واردات انواع خودرو بالغ بر ۴۴هزار و ۳۱۴ دستگاه بوده که نسبت به سال پیش از آن 11/3 درصد رشد داشته است.
در آبانماه سال ۱۳۹۱ مدیر وقت کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرده که شرکت‌هایی که با ارز دولتی کالا وارد می‌کردند، در مجموع ۱۱۷ میلیارد تومان سوءاستفاده کرده‌اند. گفته شد این شرکت‌ها با ارز دولتی کالا وارد کرده و آن را به قیمت آزاد در بازار فروخته اند.
رد پای لابی قدرت و ثروت در واردات خودروهای لوکس مشهود است
سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با کیهان با بیان اینکه در واردات کالا طی چند سال گذشته استراتژی نداشته ایم، گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی تاکید می‌کنند و باید ارز را برای تامین کالاهای اساسی ذخیره کنیم شاهدیم که برخی این ارز را فدای تجمل گرایی خویش می‌کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه رد پای لابی قدرت و ثروت در واردات خودروهای لوکس مشهود است، افزود: طبق قانون واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع است ولی در حال حاضر برخی به راحتی از مبادی قانونی و دولتی این خودروها را وارد کشور می‌کنند.
بیاتیان ادامه داد: طبق سخنان مقام معظم رهبری جولان این خودروها در خیابان‌ها باعث ناامنی روانی و اجتماعی می‌شود.
این نماینده مجلس نهم، تصریح کرد: در این زمینه هم دولت و هم مجلس و هم قوه قضائیه مسئول هستند چرا که کم کاری کرده اند.
جولان خودروهای چند صد میلیونی آلایندگی روانی و اجتماعی در پی دارد
علی علی لو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با کیهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری ویراژ ماشین‌های لوکس در خیابان‌های شهر را از مصادیق آلایندگی اجتماعی توصیف کردند، گفت: واردات بی‌رویه خودروهای لوکس اتفاق نامبارکی بود که در دولت قبل کلید آن زده شد و بالواقع یک اشتباه بود.
وی تصریح کرد: اغلب این نوع خودروها با ظرفیت دو سرنشین طراحی شدند و کاربرد خاصی دارند، کاربردی که از نیمه شب به بعد در خیابان‌های بالای شهر می‌توان رصد کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان نیروی انتظامی از جولان خودروهای لوکس انتقاد کردند، ادامه داد: انتظار از نیروی انتظامی این است که با انتشار دستور العمل با قوت با این موضوع برخورد کند.
وی افزود: جامعه ما در دنیا به عنوان یک جامعه اخلاق مدار معروف شده است ولی جولان این ماشین‌ها در خیابان‌ها با این مسئله تضاد دارد.
مسئولان هشدار مقام معظم رهبری در مورد پرسه گردی خودروهای میلیاردی را جدی بگیرند
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفتگو با کیهان با بیان اینکه هر جامعه‌ای واجد باید‌ها و نباید‌ها است، گفت: در کنار این باید‌ها و نباید‌ها برخی از رفتارها وجود دارد که شاید در مقوله حرام و حلال نباشد ولی ارتکاب به آنها حس محرومیت اجتماعی را به دیگران القا می‌کند.
وی افزود: برخی افراد در کشور از توان مالی بالا برخوردار هستند و می‌توانند چنین خودروهایی را تهیه کنند ولی باید این امر در نظر گرفته شود که پرسه گردی این خودروها باعث ناهنجاری اجتماعی و القای حس محرومیت می‌شود.
این نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه جولان این نوع از خودروها در شان جامعه اسلامی نیست، گفت: مقام معظم رهبری با درایت مثال زدنی خود نسبت به عواقب جولان خودروهای گران قیمت و لوکس هشدار دادند و مسئولان باید این امر را مورد نظر قرار دهند.