kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
موضع قابل تأمل روحانی

مذاکرات جاری فقط برای حل پرونده هسته‌ای نیست!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند در مذاکرات فقط دنبال حل مسئله هسته‌ای هستیم تاکید کرد: دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند.



حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان  روز گذشته در بیست و ششمین جشنواره ملی امتنان از جامعه کار و تولید که در ورزشگاه 12هزار نفری آزادی برگزار شد، اظهار داشت: کارگران قشر بزرگی هستند که بار تولید کشور بر شانه‌های آنها قرار دارد و شما کارگران جایگاهی دارید که پیامبر اسلام(ص) دست کارگر را به خاطر کار و تلاش در مسیر به دست آوردن نان حلال می‌بوسد.
عزت اسلامی روزی است که در این کشور فقیر نباشد
وی افزود: روزی که در این کشور بیکاری نباشد آن روز، روز عزت ایران و اسلام است. عزت برای خانواده ایرانی آن زمانی است که فرزندان این مرز و بوم بر سر کار و فعالیت باشند.
روحانی با بیان اینکه ما به جمهوری اسلامی ایران و به اسلام افتخار می‌کنیم،‌ گفت: عزت اسلامی روزی است که در این کشور فقیر نباشد، عزت ایران ما و اسلام ما با همبستگی، تلاش و کوشش محقق می‌شود و همه ما باید در صف واحد قرار بگیریم.
رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه کارآفرینان، کارگران و دولت باید در یک صف واحد قرار بگیرند، ابراز داشت: ما در مسیر سه جانبه‌گرایی می‌توانیم به توسعه برسیم، مهم‌ترین ستون توسعه کشور کار و کارگر است اما آیا بدون کارآفرین فضای کار به وجود می‌آید و آیا بدون هماهنگی دولت و کارگر و کارآفرین می‌توانیم مسیر توسعه را بپیماییم؟
اقتصاد نفتی باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کند
وی با بیان اینکه کشور در سالهای 91، 92 پیاپی رشد منفی را تجربه کرد، اظهار داشت: با همت شما کارگران، حمایت و ایثار مردم و حمایت‌های مقام معظم رهبری افتخار داریم که به دنیا بگوییم بعد از دو سال در سال 93 ایران دارای رشد مثبت بود و ان‌شاءالله این رشد مثبت را ادامه خواهیم داد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون رشد مثبت اشتغالزایی برای بیکاران امکان‌پذیر نیست و ما نیز در این میان دو هدف مهم را دنبال می‌کنیم که اولین هدف صیانت از کارگران است.
روحانی افزود: بنده بارها به وزیر کار گفته‌ام تمام توان را به کار بگیرید تا کارگری بیکار نشود، ما باید از اشتغال کارگران و ادامه فعالیت آنان صیانت کنیم.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: تولید باید رشد کند، اقتصاد نفتی باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و ما باید روی پای خودمان بایستیم تا سرمایه در کشور بر روی زمین مستقر شود.
وی با تأکید بر اینکه ما ایران توسعه‌یافته را می‌خواهیم، گفت: توسعه کشور در گروی حمایت همزمان از کارگران و کارآفرینان است.
برای بازنشستگان باید فکر جدی شود
روحانی ابراز داشت: شما سال 92 و 93 را با سال‌های گذشته مقایسه کنید. در دولت یازدهم افزایش حقوق کارگران بر مقدار تورم متوسط سالانه برای اولین‌ بار پیشی گرفته است. اگر رشد تورم ما 15 درصد بوده، حقوق کارگران 17 درصد اضافه شده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: من همین جا به وزیر محترم کار تاکید می‌کنم که برای بازنشستگان و کمک به بازنشستگان فکر جدی شود. آنها در تنگدستی هستند و برای حل معضلات کارگران قدم‌های جدی‌تری برداریم.
روحانی خاطرنشان کرد :اگر کارگرانی هستند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند همین جا به وزیر محترم جناب دکتر ربیعی دستور می‌دهم که این مسئله را دنبال کند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند در ماجرای مذاکرات هسته‌ای دولت تنها دنبال این است که یک معضل به نام پرونده هسته‌ای را حل کند، پرونده هسته‌ای و حل آن اولین گام برای حل معضلات اساسی است. این موضع آقای رئیس‌جمهور درحالی است که موضع رسمی و اعلامی جمهوری اسلامی در مذاکرات جاری، صرفاً رایزنی درباره موضوع هسته‌ای بوده و قرار نیست پای دیگر موضوعات به میز مذاکرات هسته‌ای باز شود.
دلالان تحریم به فکر شغل دیگری باشند
روحانی با اشاره به اینکه در مذاکرات هسته‌ای به دنبال دو مسئله هستیم، گفت: اول رفع اتهامات. ما می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم که بدخواهان ما به جهان دروغ گفتند. ایران به دنبال فناوری صلح‌آمیز بوده، نه به دنبال ساخت بمب مخرب ویرانگری که طبق فتوای مقام معظم رهبری آن بر ما حرام است و ممنوع است و ثانیا در این مذاکرات می‌خواهیم مشکلات و معضلاتی که بدخواهان پیش پای ملت ما به وجود آوردند، آن مشکلات را برداریم.
وی با بیان اینکه با توافق نهایی که اگر طرف ما اراده جدی داشته باشد، در ماه‌های پیش‌رو امکان‌پذیر است و شرایط تولید در ایران به مراتب بهتر خواهد شد، اظهارداشت: دلالان تحریم از هم‌اکنون به فکر شغل دیگری باشند.
سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است
روحانی با تاکید بر اینکه سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است، گفت: 1+5 به خوبی بداند که دولت و ملت در کنار هم هستند و پشتیبان هم هستند، مخصوصا در سال همدلی و در سال همزبانی همه ما برای توسعه این کشور باید تلاش کنیم.
وی خطاب به کارگران گفت: بار شما سخت‌تر و سنگین‌تر است. مبادا به ذهن شما بیاید که دولتمردان کارگران، معضلات کارگران، فضای کار و معضلات فضای کار را فراموش کرده‌اند، هرگز و هرگز. ما به مشکلات شما آگاهیم و برای رفع مشکلات شما از خداوند مدد می‌طلبیم و می‌دانیم آن روزی در این کشور عزت اسلام است که همه کارآفرینان سرمایه و مدیریت و تلاش خود را برای اشتغال و تمام کارگران برای عظمت ایران و اسلام تلاش کنند. عظمت اسلام در سایه کار و تلاش همانند تلاش مولای متقیان علی(ع) است.
وی ادامه داد: باز هم امسال می‌خواهم تاکید کنم وزیر کار نباید بین زنان و مردان امتیاز قائل باشد، فرصت‌های شغلی برابر را به وجود بیاورید، آنهایی که در محیط کار بسیار سخت و زیان آور و ضررآور کار می‌کنند و سختی و مرارت می‌بینند، همانطور که گفته شد تلاش کنید، دولت حمایت خواهد کرد. از این مسیر و از این راه کارگران عزیز ما ستون اقتصادند، کارگران عزیز ما ستون سیاست جامعه هستند.
به گزارش فارس، روحانی در پایان خاطرنشان کرد: کارگران عزیز ما پشتوانه بزرگ اسلام و جمهوری اسلامی و از دولتی هستند که خادم آنهاست، ما هم افتخار می‌کنیم که بتوانیم بیش از گذشته به ملت ایران و کارگران خدمت کنیم. همه شما در پناه علی متقیان شاد و پیروز و موفق باشید.
گفتنی است رئیس‌جمهور پس از پایان سخنان خود در جمع کارگران کشور در سالن 12 هزار نفری آزادی از ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر اسبق کار و مشاور فعلی علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اهدای لوحی تقدیر کرد.