kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
هنرمندان در گفت‌وگو با کیهان:

نمایندگان ایران در بی‌ینال ونیز بی‌صلاحیت‌اند!(اخبار ادبی و هنری)

در ادامه اعتراض‌ها به اقدام وزارت ارشاد و یک شرکت خصوصی با نام «بنیاد فیض‌نیا» در اعزام برخی از به اصطلاح هنرمندان بی‌نسبت با ارزش‌های فرهنگی کشورمان، به دو سالانه بی‌ینال ونیز، تعدادی دیگر از هنرمندان واکنش نشان دادند.


ایرج اسکندری، نقاش: چرا هتاک به پرچم ایران
نماینده ما در ونیز است؟
یک هنرمند نقاش و استاد دانشگاه از نوع انتخاب هنرمندان برای شرکت در بی‌ینال ونیز انتقاد کرد.
ایرج اسکندری همچون غلامعلی طاهری که اعتراضش دیروز در همین ستون به چاپ رسید،  در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان، گفت: بی‌ینال ونیز، برای شرکت هنرمندان، به وزارت فرهنگ کشورها، دعوتنامه رسمی می‌فرستد. این یعنی انتخاب هنرمند و آثار هنری، برای فرستادن به بی‌ینال، برعهده نهاد فرهنگی دولت است. اما در کشور ما، ارشاد وظیفه خود را برعهده یک شرکت خصوصی به نام «بنیاد فیض‌زاده» گذاشته است. آن هم یک شرکت که نمی‌دانیم ریشه و سوابق آن چیست؟
این استاد دانشگاه افزود: جالب این است که کار انتخاب هنرمندان را یک فرد ایتالیایی به نام مارکو منگوتزو انجام می‌دهد. در واقع ارشاد کاری کرده است که جوابگوی نوع حضور ایران در بی‌ینال ونیز نباشد.
اسکندری از نوع افراد انتخاب شده برای شرکت در بی‌ینال ونیز انتقاد کرد و گفت: اولا این افراد دارای سوابق روشنی در کار هنری نیستند. دوم:‌ در میان آنها کسانی هستند که با سیاست‌های فرهنگی نظام زاویه دارند و معاند‌ند. فردی که در یک حراجی در دوبی، نسبت به پرچم مقدس کشورمان اهانت زشتی می‌کند و به عنوان «هوای تهران آلوده است» کار خود را می‌فروشد، چرا باید به بی‌ینال اعزام شود؟
وی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق غرب تصمیم گرفت بر هنر و فرهنگ کشورهایی که نظام همسو با غرب ندارند - در خاورمیانه - تأثیر بگذارد! درهمین راستا، شروع کردند به خریدن آثار افرادی که با وجود نداشتن صلاحیت هنری، متمایل به فرهنگ غرب بودند. آنها را بزرگ کردند. احساس می‌شود همان جریان - جریانی ورشکسته - حالا خودش را بی‌ینال ونیز نشان می‌دهد.
این نقاش بابیان اینکه دارای وابستگی جناحی نیست، گفت:‌ من معتقدم فرهنگ کشور را نباید به مناقصه گذاشت. متأسفانه یک تیم اقتصادی در بدنه ارشاد فعال است که موجب شده به فرهنگ و هنر کشور نگاه اقتصادی شود.
صادق تبریزی، نقاش:بی‌هنران را به ونیز می‌فرستند!
یک نقاش صاحب سبک، از انتخاب افراد بدون صلاحیت برای شرکت در بی‌ینال ونیز انتقال کرد.
صادق تبریزی در گفت‌وگو با کیهان گفت: انتخاب اثر و هنرمند، برای شرکت در یک عرصه بین‌المللی باید بر پایه برگزاری یک نمایشگاه صورت گیرد و کارشناسان و داوران دارای شناخت از هنر ایران و مطلع از هنر جهان، دست به انتخاب آثار بزنند.
وی افزود: اما آیا این اتفاق در رابطه با بی‌ینال ونیز، در کشور ما روی داده است؟ تبریزی گفت: گفته می‌شود که یک شرکت خصوصی و یک کیوریتور ایتالیایی به نام مارکو منگوتزو کار انتخاب آثار و هنرمندان را انجام داده است. در حالی که من فکر می‌کنم انتخاب از درون وزارت ارشاد صورت گرفته است. آقای منگوتزو فرد دست‌نشانده‌ آقای سمیع آذر از مدیران قبلی هنرهای تجسمی است. آقای منگوتزو در سال 83 به دعوت سمیع آذر برای سخنرانی در نمایشگاه طراحی، به ایران دعوت شده است.
واکنش یک مسئول به منتقدان: حرفم را پس می‌گیرم
به دنبال اعتراض هنرمندان و رسانه‌های انقلابی به این نظر مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد که «اینجا  اداره هنرهای تجسمی انقلاب نیست» این مقام مسئول در صدد تصحیح دیدگاه خود برآمد.
ملانوروزی دیروز در گفت‌وگو با فارس گفت: «رسما اعلام می‌کنم که حرفم را پس می‌گیرم!»
ملانوروزی که جمله واکنش‌ساز خود را در پاسخ به منتقدان نوع حضور ایران در بی‌ینال ونیز ابراز کرده بود، این را هم گفت که: «من نمی‌خواهم اسمم با عنوان مدیر ضدارزشی گره بخورد!»