kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
وحشت آل سعود از شورش‌های داخلی

نیروهای امنیتی عربستان 174 هزار نفر را بازداشت کردند

همزمان با تشدید نارضایتی‌ها علیه تجاوز عربستان به یمن، نیروهای امنیتی سعودی 174 هزار نفر را به بهانه‌های مختلف دستگیر کردند.


به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الاتحاد امارات، منابع سعودی می‌گویند این 174 هزار نفر را در پنج هفته گذشته  به دلیل مشکلاتی از قبیل «ورود غیر مجاز»، «اشتغال در کارهای غیرقانونی» و «مشکلات روادیدی» دستگیر و زندانی کرده‌اند. به گزارش این روزنامه اماراتی، دستگیری و اخراج کارگران به بهانه‌های ذکر شده در حالی صورت می‌گیرد که مقامات سعودی در پی تجاوز به یمن و بمباران مردم بی‌گناه این کشور به شدت نسبت به حضور خارجیان به ویژه کارگران یمنی در این کشور و احتمال هرگونه اعتراض و اقدامات خرابکارانه نگران هستند.
طبق آمارهای ارائه شده نزدیک به 10 میلیون کارگر خارجی از کشورهای یمن، پاکستان، فیلیپین، بنگلادش، هندوستان، نپال، مصر، مالزی، ترکیه و اندونزی در عربستان حضور دارند. بدرفتاری و خشونت در برخورد با کارگران خارجی در عربستان به حدی است که بارها سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق در باره این موضوع و محاکمه عاملان آن شده است. اخیرا نیز ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، کارگران اتیوپیایی با خشونت و بی رحمی تمام در خیابان یا در اماکن دیگر عربستان به شدت کتک زده شده و در مواردی هم به قتل می‌رسند. سازمان‌های بین‌المللی، بارها نسبت به شرایط نامناسب هزاران کارگر خارجی در عربستان از جمله دستمزدهای پایین، بدرفتاری کارفرمایان و سوء استفاده‌های جنسی، به این کشور هشدار داده و این شیوه رفتاری با کارگران را نوعی «بردگی» دانسته‌اند.
با وجود آنکه دلایل دستگیری 174 هزار کارگر در عربستان، ورود غیر مجاز، اشتغال در کارهای غیرقانونی و مشکلات روادید ذکر شده است اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داشت که در شرایط کنونی عربستان درگیر جنگ علیه یمن است و مخالفت‌ها علیه این تجاوز بسیار زیاد است. بنابراین مقامات امنیتی سعودی تمامی پتانسیل‌های ناآرامی و درگیری در شهرهای این کشور را سرکوب می‌کنند.