kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
در مراسم روز ارتش صورت گرفت

نمایش افتخارآفرین اقتدار نظامی با رونمایی از تجهیزات جدید ارتش

روز گذشته رژه بزرگ ارتش با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شد

همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش، مراسم رژه یگان‌های تخصصی نیروهای مختلف ارتش با حضور یگانهای مختلف پیاده و محمول نیروهای سه گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) همزمان با سراسر کشور، در تهران برگزار ‌شد.
در این رژه، مهمترین و برخی از دستاوردهای جدید ارتش در حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافند به نمایش در ‌آمد.
در ادامه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم روز ارتش که در جوار حرم مطهر امام راحل برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: این روز بزرگ را به نیروهای سه‌گانه ارتش، قرارگاه پدافند هوایی تبریک عرض می‌کنم.
وی در ادامه افزود: روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را به ملت بزرگ ایران، فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری و به همه خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ارتش جمهوری اسلامی ایرانی و همچنین سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و بسیج قهرمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
ارتش همیشه در خط امام و رهبر معظم انقلاب
بوده است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران از آستانه روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در همه این صحنه‌های مهم پیوند خود را با ملت و فداکاری خود را در برابر ارزش‌ها برای اسلامیت، ایرانیت و جمهوریت به خوبی نشان داده است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: هر جا امام و رهبر معظم انقلاب دستور و فرمانی دادند و مسیری را برگزیدند ارتش جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم اطاعت بود آنگاه که امام فرمود و در وصیت‌نامه خود تاکید کرد که نیروهای مسلح در احزاب، گروه‌ها، جناح‌ها و در بازی‌های سیاسی وارد نشوند، ارتش امتحان بسیار خوبی را از تاریخ انقلاب از خود نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: هر مقدار نیروهای مسلح ما از گروه، حزب، جناح فاصله بگیرند در قلب مردم بهتر جای می‌گیرند و اعتماد ملی به نیروهای مسلح و اعتماد ملت و نیروهای مسلح بیشتر و بیشتر خواهد شد.
رزمایش ارتش و سپاه مایه آرامش مردم منطقه است
روحانی ادامه داد: امروز ارتش مایه آرامش ملت و والاتر از آن مایه آرامش ملت‌های منطقه است، امروز دلاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از خلیج فارس تا خلیج عدن، از دریای عمان تا دریای مدیترانه، آب‌های آزاد، اقیانوس‌ها، پرچم به اهتزاز درآمده جمهوری اسلامی ایران را دلاورانه با حضور خود در دریاها ثبت می‌کنند و این حضور برای امنیت‌ کشورهای ساحلی و کشتی‌‌رانی و امنیت راه‌ها و آب‌راه‌های دریایی است.
وی با بیان اینکه هیچ کس نگران حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی نیست خاطرنشان کرد: هیچ یک از ملت‌های منطقه نگران حضور ارتش و سایر نیروهای مسلح در مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیستند و رزمایش ارتش و سپاه مایه آرامش مردم منطقه است.
استراتژی ما همواره استراتژی بازدارندگی فعال است
روحانی با بیان اینکه دکترین ما دکترین نظامی و جنگ نیست بلکه دکترین نظامی و دفاعی است اظهار داشت: استراتژی ما همواره استراتژی بازدارندگی فعال است؛ این بازدارندگی برای استقرار صلح و امنیت در کشور و کشورهای منطقه است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سایه خودباوری، خوداتکایی و نوآوری بزرگ‌ترین نیروی مقتدر، مسلح در منطقه هستند.
وی خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نمونه ارتش مقتدر و نیروی مسلح مقتدر و صلح‌خواه در منطقه است که از ارتش ایران دیگران بیاموزند که به دنبال فتنه در این منطقه نباشند و به کودکان مظلوم،‌ پیرمردان و پیرزنان در کشور یمن حمله نکنند.
کشتن مردم مظلوم یمن و فتنه‌گری اقتدار نیست
روحانی با بیان اینکه حمله به مظلومان برای کسی افتخار نمی‌آورد خاطرنشان کرد: حمله به مردم مظلوم ننگ دو جهان را برای متجاوزین به وجود خواهد آورد، چرا از این فرصت استفاده نمی‌کنند. فرصتی که ملت ما به وجود آورده است. فرصتی که نیروهای مسلح ما به وجود آورده است و چرا دست دوستی و آشتی به سوی ملت‌های دیگر دراز نمی‌کنند.
وی افزود:‌ کمک مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها در سوریه، عراق و لبنان به چه معناست و بمباران مظلوم بی‌گناه یمن به چه معناست به دنبال چه هدفی هستید، آیا کشتن کودکان برای شما قدرت‌آفرینی می‌کند یا اقتدار می‌آورد و شما بذر کینه را در دل مردم منطقه نشاندید و پاسخ آن را دیر یا زود خواهید دید.
ملت بزرگ ما هیچ گاه تجاوزی را نخواهد پذیرفت
روحانی ادامه داد: اینکه شما می‌بینید در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ما راه مذاکره را انتخاب کرده‌ایم، خواستیم به دنیا و منطقه نشان دهیم که هیچ مشکلی در این منطقه و جهان نیست که پای میز منطق و مذاکره حل نشود و خواستیم به دنیا بگوییم یک ملت مقتدر اجرای قانون را افتخار خود می‌داند.
وی افزود: ما همه مقررات بین‌المللی برای صلح‌آمیز بودن و برای اعتماد جهانی در فناوری صلح‌آمیز را انجام خواهیم داد اما ملت بزرگ ما اهل تجاوز نیست و هیچ گاه تجاوزی را نخواهد پذیرفت.
روحانی در پایان خاطرنشان کرد: هدف دلاوران، امیران، سرداران نظامی و دفاعی ما با سرداران دیپلماسی ما یک چیز است و آن صلح و امنیت و اقتدار مشروع، دفاع از منافع و حقوق ملی و کمک به مظلومان منطقه و مظلومان عالم است.
سامانه موشکی «باور373» به نمایش درآمد
در جریان برگزاری رژه بزرگ ارتش که در جوار حرم ملکوتی امام خمینی (ره) در تهران برگزار شد،  لانچرها و موشک سامانه موشکی باور373 (اس300 ایرانی) رونمایی شد.
این سامانه پدافند هوایی بُردبلند که به «اس300 ایرانی» نیز مشهور است، یک سامانه بومی بوده که کار ساخت آن از چند سال قبل و پس از بدقولی روسها در واگذاری سامانه موشکی بُرد بلند  اس  300آغاز شد و بنا بر گفته‌های قبلی فرماندهان نیروهای مسلح، در سال جاری عملیاتی خواهد شد.
«باور 373» قابلیت‌هایی مشابه  اس300 دارد و می‌تواند اهداف متخاصم هوایی را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد.
جنگنده‌های نیروی هوایی
در آسمان تهران رژه رفتند
همچنین در این مراسم، انواع جنگنده‌های شکاری و بمب افکن نهاجا نیز به اجرای رژه هوایی بر فراز آسمان تهران پرداختند.
جنگنده‌های اف14، اف4، اف5، صاعقه، میگ 29 و سوخو24 از جمله هواپیماهایی بودند که در دسته‌های مختلف در این مراسم رژه رفتند.
در جریان رژه هوایی جنگنده‌ها عملیات سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌های اف 14، اف 4 و اف 5 از هواپیمای سوخت رسان 747 و نیز سوختگیری هوایی سوخو از سوخو نیز به نمایش در آمد
رونمایی از سامانه‌ اطلاعاتی خیبر
و سامانه ارتباطی شهاب
سامانه‌ اطلاعاتی خیبر و سامانه ارتباطی شهاب در مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، با عبور از مقابل جایگاه، رونمایی شدند.
سامانه اطلاعاتی خیبر، قادر است در مناطق مرتفع و دلخواه گسترش یافته و به جمع آوری اطلاعات اقدام کند.
سامانه ارتباطی شهاب نیز، دارای قابلیت تامین ارتباط تاکتیکی امن در فواصل طولانی و شرایط جغرافیایی مختلف به عنوان سامانه استراتژیک و تاثیرگذار در قرارگاه پدافند هوایی است.
نمایش تجهیزات و تسلیحات قرارگاه
پدافند هوایی ارتش
به گزارش فارس در بخش دیگری از این مراسم  از توانمندی‌های قرارگاه پدافند هوایی ارتش مانند سامانه رادار فتح، 10، 2 شهریور، کاوش، مرصاد و سامانه‌های ارتباطی و کنترل هوشمند رسول و فکور نیز از مقابل جایگاه عبور کردند.
‌همچنین شناور هجومی شهاب،‌ قایق هجومی رعد،‌ توپ 76 میلیمتری فجر 27، اژدر والفجر،‌ سامانه متحرک موشک انداز، سامانه خوداتکای پرتاب موشک نور و سامانه خود اتکای موشک نصر ساحلی بخشی از تجهیزات نیروی دریایی ارتش بود که از مقابل جایگاه عبور کردند. همچنین همزمان با برگزاری این رژه، شناورهای نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس رژه رفتند.
موشک کروز قادر، سامانه کایت،‌ بمب قاصد،‌ سامانه سحاب و موشک زوبین نیز بخشی از دستاوردهای نیروی هوایی ارتش بودند که در رژه روز ارتش سوار بر کامیون‌های حامل این موشک‌ها از جلوی جایگاه رژه رفتند.