kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲

حذف کسر خدمت متاهلین به بهانه 21 ماهه شدن مجدد سربازی!

اوایل هفته جاری، سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: مدت خدمت سربازی در سال 94 همچون گذشته 21 ماه خواهد بود.


آن‌ طور که سردار کمالی اعلام کرده با توجه به استقبال خوبی که برای اعزام به خدمت در سال گذشته انجام شد، با موافقت سرلشکر فیروزآبادی ریاست ستاد کل نیروهای مسلح قرار بر این شد که طول خدمت سربازی در سال 94 نیز 21 ماه باشد.
اما علی رغم این تصمیم خوشحال کننده ستاد کل نیروهای مسلح به نظر می رسد این تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح موجب لطمه خوردن به سیاست های کلان کشور خواهد شد و بدبینی به تصمیمات این ستاد را در میان جوانان رقم خواهد زد.
ستاد کل نیروهای مسلح در سال گذشته در یک تصمیم ناگهانی اعلام کرد که از اول فروردین ماه سال 94 مدت خدمت نظام وظیفه از 21 ماه به 24 ماه افزایش خواهد یافت و در راستای اجرای سیاست های مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در خصوص افزایش جمعیت، درباره سربازان متأهل 3 ماه کسر خدمت و به ازای هر فرزند 3 ماه از مدت خدمت سربازی کم می‌شود به عبارتی اگر سربازی متأهل و صاحب یک فرزند باشد 6 ماه از مدت خدمت او کسر خواهد شد.
این خبر باعث شد بسیاری از جوانان که برنامه ای برای اعزام شدن به خدمت سربازی نداشتند برای جلوگیری از افزایش طول دوره خدمتشان برای اعزام شدن به خدمت سربازی اقدام کنند و برخی دیگر علی رغم نداشتن بسیاری از شرایط اقدام به ازدواج کردند تا از طول دوره خدمتشان کاسته شود.
اما امروز در میان ناباوری همگان خبری که مایه امید شده بود یاس را در چهره بسیاری از جوانان نیز رقم زد. مسلما همه از این موضوع خوشحال هستند که طول مدت خدمت سربازی از 24 ماه به 21 ماه کاهش یافته است ولی با این کاهش 3 ماهه سرنوشت آنها که ازدواج کرده اند یا با داشتن فرزند قرار است به خدمت سربازی بروند چه خواهد شد؟
سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اینکه آیا کسر خدمت‌های مربوط به همسر نیز در زمان 21 ماهه شدن سربازی قابل استفاده است یا خیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه سربازی 21 ماه شده است هیچ‌گونه کسر خدمتی به سبب داشتن همسر و متأهل بودن به مشمولان و سربازان داده نخواهد شد.
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: اما به ازای داشتن هر فرزند دو ماه کسر خدمت به مشمولان تعلق می‌گیرد و سقفی نیز برای کسر خدمت اعطایی به مشمولان دارای فرزند وجود نخواهد داشت.
این در حالی است که پیش از این علت کسری خدمت مشمولان متاهل و دارای فرزند اجرای سیاست های رهبر انقلاب اعلام شده بود نه افزایش 3 ماهه طول خدمت سربازی که حال با کاهش 3 ماهه آن بخواهد از بین برود.
متاسفانه با کاهش 3 ماهه طول خدمت سربازی کسر خدمت متاهلان از بین رفته است و مشمولین دارای فرزند به ازای هر فرزند یک ماه کمتر کسری خدمت دریافت خواهند کرد.
به نظر می رسد این تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح یعنی کاهش طول مدت خدمت سربازی اگر چه صحیح بوده است ولی لغو کسر خدمت متاهلین و کاهش کسر خدمت متاهلین دارای فرزند اشتباهی است که علاوه بر اینکه مشمولین را نسبت به تصمیمات این ستاد بدبین خواهد کرد نسبت به سیاست های کلان کشور یعنی سیاست افزایش جمعیت نیز دلسرد خواهد نمود.
آیا بهتر نبود که ستاد کل نیروهای مسلح علی رغم کاهش طول مدت خدمت سربازی برای کل مشمولین مقداری هم کسری خدمت برای مشمولین متاهل در نظر می گرفت؟ یا مدت کسری خدمت مشمولین متاهل دارای فرزند را نسبت به گذشته بدون تغییر حفظ می کرد؟
این تصمیمات بی پشتوانه در حالی گرفته می شود که تا چندی پیش برخی از فوتبالیست ها با کارت پایان خدمت جعلی در باشگاه های کشور در ازای دریافت مبالغ هنگفت توپ می زدند و بعد از افشا شدن این راز کثیف بدون داشتن کارت پایان خدمت با سهل انگاری مسئولین توانستند از کشور خارج شوند و سرمایه مالی عظیمی را نیز همراه خود خارج کنند در حالی که بسیاری از جوانان تحصیل کرده کشور که می توانند در ساختن آینده کشور سهم مهمی داشته باشند باید مدام در استرس تصمیمات غیر مترقبه به سر ببرند و سرنوشت خود را به این تصمیمات بسپارند.
مطمئنا 21 ماهه شدن مجدد طول مدت خدمت سربازی یک تصمیم صحیح بوده است ولی حذف کسر خدمت مشمولان متاهل و کاهش کسر خدمت مشمولان دارای فرزند باعث خواهد شد که دیگر جوانان نتوانند به تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح اعتماد کافی را داشته باشند و به همین علت بسیاری از سیاست های کلان کشوری از این ناحیه با آسیبی جدی مواجه شود.
مسئله سربازی یکی از دغدغه های اصلی امروز خانواده ها تبدیل شده است، مسئله ای که با توجه به بالارفتن سن جوانان و عدم درک درست مسئولین از شرایط سخت زندگی به نظر می رسد باید تصمیم جدی درباره این نوع تصمیم های سلیقه ای گرفته شود، تا این مسئله برای همیشه حل شود.
* منبع: خبرنامه دانشجویان ایران