kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
زنگنه :

آنهایی که قیمت نفت را پایین آوردند بیش از همه تحت فشارند

وزیر نفت گفت: قیمت نفت باید به سمت بهتر شدن برود، چون آنهایی که قیمت را پایین آورده‌اند بیش از همه تحت فشار هستند.


 بیژن  زنگنه در ارزیابی بازار جهانی نفت اظهار کرد: قیمت نفت به شکل طبیعی باید به سمت بهتر شدن برود چرا که آنهایی که قیمت را پایین آوردند خودشان بیش از همه تحت فشار هستند.
وی افزود: ما مرد جنگ هستیم و به خاطر مواضع سیاسی و اراده ملتمان و رسیدن به اهدافی 1/5میلیون بشکه از صادراتمان را از دست دادیم و مقاومت کردیم و تصور می‌کنند اگر ٤٠ دلار از قیمت نفت کم کنند ما از مقاومتمان دست برداریم، دست برنمی داریم.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: خودشان هم فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند و بازار هم متوجه شده و می‌خواهد قیمت‌ها بالا برود ولی اراده سیاسی وجود دارد که اختلال در بازار ایجاد می‌کند و اگر این اراده سیاسی از کارش دست بردارد قیمت نفت به سمت بالا می‌رود.
وی افزود: بهبود شرایط بازار در سال آینده به کلان مسائل سیاسی ما با دنیا بستگی دارد و من هم نمی‌توانم پیشگویی کنم.
زنگنه  تاکید کرد:  اوپک در جریان کاهش قیمت‌ها اصلا خوب عمل نکرد،  مشکل اوپک این است که حتما باید اجماع به دست بیاید و نقطه ضعف و قوت اوپک هم در همین ویژگی است. اوپک در اجلاس قبلی، نتوانست تصمیم بگیرد و به همین دلیل هر کسی کار خودش را کرد و تصمیم دوره قبل را ادامه داد.
وزیر نفت اظهار داشت: طبق تصمیم قبلی هر عضوی یک سقف تولید داشت و در دوره‌ای سهمیه هر عضو را حذف کردند و گفتند اوپک در مجموع ٣٠ میلیون بشکه را تولید کند و این کار بسیار اشتباهی است. و این یعنی آزاد گذاشتن تعدادی از کشورها که بروند سهم بقیه را بخورند و اگر دیگران خواستند دوباره برگردند مجبور باشند بجنگند. مشکلی نیست و ما می‌جنگیم و یک بشکه هم از سهمیه قبلی خود کوتاه نمی‌آییم ولی اوپک مجوز حقوقی دارد و می‌تواند این کار را انجام دهد.
زنگنه در ادامه گفت: در نهایت با همه این مسائل بودن اوپک بهتر از نبودن آن است و خیلی‌ها می‌خواهند اوپک نباشد و اوپک تنها سازمانی است که در جهان سوم داریم و توانسته در معادلات اقتصادی دنیا تاثیر داشته باشد و هیچ مشابهی ندارد.
وی اضافه کرد: اوپک سازمانی است که نماینده‌های آنها منعکس‌کننده سیاست‌های کشورهایشان هستند و اراده سیاسی ضمامداران در پشت اظهارات وزارت نفت هست و همیشه می‌گویند وزرای نفت کشورهای عضو اوپک وزاری دوم خارجه کشورشان هستند چرا که باید آشنایی زیادی به این مسائل داشته باشند و تصمیم‌های ساده‌ای اتخاذ نمی‌شود. باید تلاش کنیم که غیراوپک هم تولیدش را کم کند چرا که الان همکاری خوبی ندارند، هرچند الان ضرر زیادی دارند ولی حرفی رسمی نمی‌گویند.
زنگنه با بیان اینکه همین حالا هم  که دولت آمریکا کمک زیادی به تولید کنندگان کرده تا تولیدشان افت نداشته باشد و همین که اجازه صادرات میعانات گازی و نفت سبک را داد برای افزایش سودشان بوده است، افزود: کمکهای مالیاتی زیادی را هم اجرا کرده‌اند و مقاومت زیادی در آن سوی بازار وجود دارد.
وزیر نفت  همچنین پرداخت یارانه‌های نقدی را یکی از چالشهای مهم صنعت نفت برشمرد و گفت: پرداخت یارانه‌ها فشار زیادی به صنعت نفت وارد می‌کند و اصلا پولی که دریافت می‌شود بیش از توان صنعت نفت است.
زنگنه همچنین با تاکید براینکه توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، افزود: محدودیت‌ها ما را متوقف نمی‌کند و کارها به خوبی پیش می‌رود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده ما از روز دوشنبه دور تازه گفت‌وگوها را آغاز کردند، گفت: صنعت نفت نشان داده است می‌تواند کارها را به خوبی انجام دهد و اگر پای میز مذاکره نشسته است به این دلیل نیست که نمی‌تواند فازهای میدان گازی پارس جنوبی را راه بیاندازد؛ ما در حالی مذاکره می‌کنیم که در یک سال گذشته توانستیم ١٣٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران بیفزاییم.
زنگنه با بیان اینکه با اجرای این پروژه نشان دادیم که می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، تصریح کرد: ما می‌توانیم درشرایط سخت کار کنیم و این گونه نیست که از سر احتیاج مذاکره کنیم؛ دنیا نیز به ما احتیاج دارد و ما معقولانه می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم.
وی افزود: اگرچه هزینه ما در شرایط تحریم سنگین‌تر می‌شود و زمان‌ها برای ما بیشتر می‌شود اما اینگونه نیست که تحریم‌ها ما را متوقف کند، ما ثابت کردیم که تحریم‌ها نمی‌تواند ما را متوقف کند.
وزیر نفت افزود: کارکنان صنعت نفت ثابت کردند که نمی‌گذارند ایران به زمین بنشیند و این کشور را متوقف کنند.
زنگنه با اشاره به اینکه افتتاح این فاز همسو با اقتصاد مقاومتی و در آستانه شصت و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت انجام شد، تصریح کرد: حتی اگر تحریم نداشتیم و مدیریت اجرای کار هم با شرکت‌های خارجی بود و منابع مالی هم محدودیت نداشتیم بازهم اجرای فاز ١٢ کار فوق العاده‌ای بود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه امسال بیش از ١٢٥ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تصریح کرد: این بدان معناست که ١٢ ردیف پالایشی و هفت عرشه ظرف یک سال وارد مدار تولید شده است که کار فوق العاده‌ای است.
زنگنه با یادآوری اینکه هرگز در گذشته که خارجی‌ها در ایران بودند ظرف یک سال ٢ عرشه به دریا انداخته نشده است، گفت: همچنین هیچ‌گاه ٢ یا ٣ ردیف پالایشی در یک سال وارد مدار تولید نشده است؛ بنابراین افتتاح فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تحت شدیدترین، ظالمانه‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها انجام شد و کار بزرگی است.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه برنامه‌های سال آینده در شرایط تحریم بسیار سخت است، گفت: چنانچه تحریم برداشته شود می‌توانیم جهش داشته باشیم و اگر هم برداشته نشود همه برنامه‌ها را از جمله پارس جنوبی با همان برنامه و شدتی که گفتم ادامه می‌دهیم و برنامه پالایشگاه سیراف و حوزه نفتی غرب کارون و صادرات گاز به عراق را ادامه می‌دهیم.