kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵

انتشار گزارش مغرضانه احمد شهید علیه ایران

احمد شهید گزارش مغرضانه جدید خود درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را که مربوط به ماه مارس سال 2015 است منتشر کرد.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، بار دیگر اظهارات غیرمنطقی و غیرحقوقی خود را علیه ایران تکرار کرد.
سخنگوی وزارت خارجه، تازه‌ترین گزارش احمد شهيد و عملکرد او را «غیرمنصفانه و غیرعلمی» برشمرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرضیه افخم گفت: احمد شهید روش‌های نادرست و غیرقانونی و جهت‌دار و پیش‌داوری را پایه کار خود قرار داده و این خارج از شرح وظایف ماموریت‌‌داران شورای حقوق بشر است.
وی در ادامه تصریح کرد: سخنان احمد شهید و بخش‌هایی از گزارش وی به صورت یک‌جانبه، به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به مامورین از جانب شورای حقوق بشر ارائه شده است.
مرضیه افخم گفت: متاسفانه روشن شده است اراده‌ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد در تهیه گزارش ایران دخیل است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم در واکنش به گزارش جدید احمد شهید گفت: با توجه به همکاری مثبت ایران با سازمان ملل متحد و جایگاه ویژه حقوق مردم ایران میان کشورهای منطقه، هیچ موردی برای تعیین گزارشگر ویژه برای ایران وجود ندارد و این اقدام از ابتدا غیرقانونی بوده است.
محمد جواد لاریجانی، گزارش‌های احمد شهید را فاقد سازوکار روشمند دانست و گفت: احمد شهید در تهیه گزارش‌های خود ابتدایی‌ترین اصول متدولوژی را نیز رعایت نکرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین دفاع گزارشگر سازمان ملل متحد از تروریست‌ها و قاچاقچیان را از ضعف های عمده گزارش‌های وی دانست.
لاریجانی گفت: این گزارش براساس مصاحبه با ۷۲ تن از مخالفان ایران تنظیم شده و احمد شهید گفته است من به چند کشور از جمله آلمان و انگلیس سفر کرده‌ام، که من به آنها می‌گویم شاید این سفرها سفر تفریحی بوده است !
وی تصریح کرد: انتشار گزارش‌هایی اینچنینی، جریان آتشی است که کشورهای غربی همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای که در سوئیس در جریان است، به عنوان ابزار می‌خواهند علیه کشورمان از آن استفاده کنند.