kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
سفیر افغانستان:

رئیس‌جمهور افغانستان فروردین ماه به ایران سفر می‌کند

سفیر افغانستان از سفر رئیس‌جمهور این کشور در فروردین ماه 94 به ایران خبر داد.

به گزارش فارس از بیرجند، نصیر احمدنور دیروز در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: این سفر که قرار بود پیش‌تر از این انجام گیرد به فروردین ماه سال آینده موکول شده است و امید است ملاقات با بازرگانان و تجار در جدول برنامه‌های سفر وی قرار گیرد. وی روز شنبه در دیدار با تجار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز تاکید کرد: صادرات کالاهای ساخت ایران به افغانستان در ردیف‌های نخست تا چهارم قرار دارد.
احمدنور، ارزش صادرات خراسان جنوبی به افغانستان را بیش از 600 میلیون دلار دانست و ادامه داد: این استان در مجموع صادرات ایران به افغانستان در مقدمه قرار دارد.
وی با بیان اینکه حدود یک‌سوم صادرات ایران به افغانستان مربوط به استان خراسان جنوبی است، گفت: کالاهای ساخت ایران در شهرها و روستاهای کشور افغانستان دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه ایران می‌تواند بیش از سایر کشورها با صادرات در افغانستان فعال باشد، تصریح کرد: ایران باید تلاش کند کالاهای آن دچار مشکل نشود و سود و فایده دوسویه بوده و زودگذر نبوده و بلندمدت باشد. سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه خرابی ناشی از جنگ در افغانستان فرصت‌های بی‌شماری برای فعالان اقتصادی مهیا ساخته است، یادآور شد: افغانستان دارای معادن بکری از جمله معادن مس، آهن، طلا، نفت و گاز است به طوری که آمریکایی‌ها 30 درصد از ذخایر معدنی این کشور را معادل ذخایر نفتی عربستان برآورد کرده‌اند. احمدنور با بیان اینکه زمینه تجارت دو کشور در شرایط مساوی باید فراهم شود، ادامه داد: در شرایط فعلی افغانستان، فعال اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانی باید رقبای خود را در افغانستان عقب بزند و اگر نمی‌تواند باید آن را آسیب‌شناسی کند.
وی خاطرنشان کرد: روزانه 700 تا یک هزار نفر مراجعه برای صدور ویزای ایرانی داریم و آنها بیشتر از دو روز منتظر نمی‌مانند.