kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
با حضور روسای جمهور دو کشور

ایران و ترکمنستان ۱۷ سند همکاری امضا کردند

ایران و ترکمنستان روز گذشته و به دنبال نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۱۷ سند همکاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و علمی و فناوری امضا کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته بطور رسمی در کاخ آغوزخان عشق‌آباد از سوی قربانقلی بردی محمد‌اف رئیس‌جمهوری ترکمنستان مورد استقبال قرار گرفت.
در ادامه، مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان پس از انجام مراسم استقبال رسمی، با حضور روسای دو کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس‌جمهوری ترکمنستان، با ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای دیدار از این کشور دوست و همسایه، گفت: مقام‌های دو کشور به خوبی بر اهمیت روابط بسیار خوب دوجانبه واقف هستند و معتقدیم باید از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه این روابط استفاده کنیم.
روحانی با استقبال از دعوت رئیس‌جمهوری ترکمنستان از وی برای شرکت در همایش صلح، دوستی و بی‌طرفی که در پایان سال میلادی جاری در ترکمنستان برگزار خواهد شد، خاطر نشان کرد: ایران همواره طرفدار و حامی سیاست صلح و دوستی ترکمنستان و مسیر بی‌طرفی اعلام شده از سوی عشق‌آباد بوده و هست.
قربانقلی بردی محمداف رییس‌‌جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار، با اشاره به گسترش روابط بازرگانی و تجاری دو کشور در زمینه مبادلات نفت و گاز، حمل و نقل، کشاورزی و آب و برق، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری دو کشور همه ساله در حال افزایش است و با این وجود ظرفیت‌های خوبی برای ارتقاء بیشتر این مبادلات وجود دارد که کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دو کشور باید به عنوان هماهنگ‌کننده، این ظرفیت‌ها را فعال کند.
نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه دو کشور
در ادامه روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه دو کشور اعلام کردند که مصمم هستند حجم مبادلات تجاری و همکاریهای اقتصادی دوجانبه تا ۱۰ سال آینده، به رقم ۶۰ میلیارد دلار برسد.
در این نشست حجت‌الاسلام حسن روحانی با اعلام آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری‌ها با ترکمنستان در زمینه ترانزیت انرژی گفت: ایران تمایل دارد ضمن ادامه خرید گاز از ترکمنستان در حوزه خرید برق و ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه را گسترش دهد.
وی به تصمیم دو کشور برای افزایش حجم مبادله کالا از مسیر ریلی به ۱۰ میلیون تن در سال اشاره کرد و اظهارداشت: در زمینه حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز افزایش حجم مبادلات را تسهیل خواهیم کرد تا کریدور عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان در توسعه حمل و نقل در منطقه فعالتر شود.
قربانقلی بردی محمداف رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست، سفر رئیس‌جمهور کشورمان را آغاز دورجدیدی از روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: ملتهای ایران و ترکمنستان در طول قرنها روابط مستحکم خود را حفظ کرده‌اند و در ۲۳ سال سپری شده از استقلال ترکمنستان نیز روابط دوجانبه همواره روبه رشد بوده است.
 امضای۱۷ سند همکاری
ایران و ترکمنستان روز  گذشته و به دنبال نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۱۷ سند همکاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و علمی و فناوری امضا کردند.
این اسناد که راه گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران «عشق آباد» را بیش از پیش هموار کرد، در حضور حجت‌الاسلام «حسن روحانی» و «قربانقلی بردی محمداف» روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، میان مقام‌های ارشد دو کشور امضا شد.
به گزارش ایسنا، برنامه همکاری پنج ساله وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، پروتکل انتقال محکومان به حبس بین دو کشور، همکاری در زمینه محیط زیست، مبادلات فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷، همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی، همکاری در زمینه بررسی احداث پل سرخس، همکاری در زمینه بررسی ساخت و احداث جاده، همکاری در زمینه تولید و تبادل برق، همکاری در زمینه صادرات کالا و محصولات شیمیایی، همکاری‌های کشاورزی، همکاری در بخش راه‌آهن، همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور، همکاری در زمینه نسخ خطی، همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور، همکاری میان استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان، همکاری بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان و همکاری بین خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان، از جمله این اسناد همکاری بود.
کنفرانس خبری
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری که پس از نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان برگزار شد، با اشاره به همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های نفت و گاز، برق، حمل و نقل و احداث خطوط ریلی و جاده‌ای مشترک، گفت: در دیدارها و مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم تا حجم مبادلات ریلی بین دو کشور سه برابر و حجم مبادلات جاده‌ای بین دو کشور به دو برابر افزایش یافته و در یک فرصت ده ساله حجم مجموع روابط اقتصادی دو کشور را از رقم ۳/۷میلیارد دلار امروز به ۶۰ میلیارد دلار افزایش دهیم، که این ارقام با امکانات و ظرفیت‌های دو کشور و اراده سیاسی موجود نزد رهبران دو کشور کاملاً در دسترس و تحقق یافتنی است.
وی همکاری در زمینه حفاظت مؤثرتر از محیط زیست، توسعه گردشگری و ارتقاء سطح همکاری‌های علمی و فناوری را از دیگر موارد مطرح در مذاکرات دو کشور برای افزایش همکاری‌های دوجانبه ذکر کرد و ادامه داد: دو کشور مصمم هستند، کریدور جنوب به شمال از مسیر عمان، ایران و ترکمنستان و ازبکستان را برای تأمین منافع همه کشورهای منطقه بیش از پیش فعال کنند.
قربانقلی بردی محمد‌اف رییس‌ جمهوری ترکمنستان نیز در این کنفرانس خبری با مفید و سازنده توصیف کردن مذاکرات مقامات دو کشور گفت: ترکمنستان اهمیت زیادی برای توافقات صورت گرفته در نشست امروز قائل است و معتقدم اسناد امضا شده امروز می‌تواند صفحات جدیدی در تاریخ روابط دو کشور بگشاید.