kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

زمزمه استقرار سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کریمه

در واکنش به فشار‌های روزافزون غرب، روسیه تصریح کرد حق استقرار سلاح‌های اتمی در شبه‌جزیره کریمه را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش فارس، در حالی که تنش‌ها بین غرب و مسکو بر سر بحران اوکراین همچنان ادامه دارد، یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد حق استقرار سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کریمه را دارد.
به گزارش اینترفاکس، «میخائیل اولیانوفسک» رئیس بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: «من نمی‌دانم اکنون در کریمه سلاح‌های اتمی وجود دارد یا نه و نیز اطلاعی درباره برنامه و طرحی در این‌باره (استقرار سلاح‌های اتمی) هم ندارم اما  روسیه می‌تواند این کار را انجام دهد.
به دنبال آغاز نا آرامی‌ها و اعتراضات در اوکراین که با همراهی و حمایت همه‌جانبه آمریکا و غرب همراه بود، دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور سابق اوکراین سقوط کرد و دولتی غربگرا بر سر کار آمد.
روی کارآمدن دولت نارنجی در کیف،‌ اعتراضات و نگرانی‌ ساکنان شبه جزیره کریمه را که اکثریت آن روس‌تبارها هستند، به دنبال داشت تا جایی که آنها با برگزاری همه‌پرسی جدایی کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه را  رسما اعلام کردند.
طی یک سال گذشته و با جدایی کیف از اوکراین و پیوستن به روسیه از یک سو و شروع درگیری‌ها در منطقه شرق اوکراین، اروپا و آمریکا وارد یک جنگ تمام عیار سرد  با روسیه شده‌اند.