kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
در آستانه اجلاس پکن+20

مسئول کاروان سمن‌های ایرانی در نیویورک کیست؟

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده برای شرکت در پنجاه و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن (پکن20+) صبح شنبه در قالب هیئتی دولتی مشتکل از 14 نفر در حالی راهی نیویورک شد که هنوز مشخص نیست مسئولیت جمع 150 نفره سمن‌های عازم اجلاس مذکور را کدام نهاد و وزارتخانه عهده‌دار است!
اجلاس کمیسیون مقام زن در بیستمین سالگرد اجلاس پکن برگزار می‌شود و موضوع آن ارائه گزارش درخصوص اقدامات انجام‌شده در کشورهای عضو کنوانسیون منع همه اشکال تبعیض علیه زنان در طول 20 سال اخیر است؛ به همین دلیل به نام پکن20+ نامگذاری شده است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در حالی عهده‌دار سخنرانی در مراسم افتتاحیه اجلاس کمیسیون مقام زن است که اصل موضوع این اجلاس تحت عنوان «برابری جنسیتی» مورد تایید جمهوری اسلامی‌نیست و ایران به علت تناقض موضوعات «کنوانسیون منع همه اشکال تبعیض علیه زنان» با شرع و قوانین جمهوری اسلامی‌ایران به آن نپیوسته است.
علی رغم این که معاونت امور زنان ریاست جمهوری اعلام کرده است که با هیئتی 14 نفره در این اجلاس حضور پیدا می‌کند گروهی با جمعیت بیش از صد نفر از اعضای NGOهای حوزه زنان نیز به همراه این هیئت به نیویورک سفر می‌کنند! افرادی که هنوز صلاحیت آنها به تأیید هیچ‌کدام از مراجع و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور نرسیده است.
در هیئت دولتی‌های سفر کرده به نیویورک نیز نام برخی از افراد نامرتبط دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت، تندگویان مشاور وزیر نفت و کرکه آبادی مدیرکل بانوان استانداری سمنان و رحمتی همسر سفیر ایران در سوئیس اشاره کرد. جالب توجه است که اعضای هیئت دولتی ایران در پنل «برابری جنسیتی مرجع ملی زنان» شرکت خواهند کرد!
 برخی از اعضای تیم سازمان های غیر دولتی دریافت‌کننده ویزای نامحدود سفر به آمریکا از سوابق ضد امنیتی همچون فعالیت در فتنه 88، همکاری با نهادهای بین‌المللی در سیاه‌نمایی درخصوص وضعیت زنان و کودکان ایرانی در موضوعاتی همچون ایدز، همجنس‌گرایی و روسپی‌گری و عضویت در حلقه‌های فمنیستی برخوردار هستند که کارنامه منفی آنها حساسیت زیادی در مورد مخاطرات گزارش‌های آتی آنها در اجلاس بین‌المللی نیویورک برانگیخته است.
با این حال شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آخرین اظهارنظر خود در خصوص اجلاس پکن20+ گفته است: «نگرانی‌هایی در خصوص سیاه‌نمایی‌های احتمالی در اجلاس ابراز می‌شود که جای تعجب دارد، باید گفت در چارچوب سیاست تعامل سازنده با جهان مبتنی بر احترام به اصل برابری و رعایت حقوق متقابل سعی داریم حضوری موثر توام با واقع‌نگری داشته باشیم که علی‌رغم تعبیر برخی به سیاه‌نمایی، ما آن را «واقع‌گرایی» می‌نامیم»(!)
بی‌توجهی مولاوردی به عواقب سیاه‌نمایی سمن‌های مذکور در اجلاس بین‌المللی نیویورک در حالی صورت می‌گیرد که این موضوع می‌تواند به واسطه مستندسازی ادعاهای حقوق بشری غرب بر ضد کشورمان منجر به وضع تحریم‌های جدی بر ضد دولت و مردم شود و شاهدی بر ادعاهای منافقین و نماینده سازمان ملل (احمد شهید) باشد.
همچنین اظهارات مولاوردی در شرایطی بیان شده است که در 12 اسفند مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری  ضمن شانه خالی کردن از عواقب احتمالی رفتار خلاف مصالح ملی سمن‌های شرکت‌کننده در اجلاس نیویورک گفت: تا جای ممکن، سمن‌ها رویکرد و برنامه‌هایشان را تا الان برای ما مشخص کرده‌ا‌ند ولی اینکه هر سمنی آنجا هر صحبتی بکند به حساب معاونت امور زنان نوشته شود خلاف واقع است!
فلاحتی تاکید کرد: وزارت کشور و اطلاعات روی سمن‌ها نظارت می‌کنند لذا اگر این اتفاق افتاد که چهره ایران را خراب کنند ما پاسخگو نیستیم(!) مکانیزم‌های نظارتی داریم که آن مکانیزم‌های نظارتی معاونت امور زنان نیست. اگر سمنی است که آمارهای غیرواقع در داخل کشور گزارش می‌دهد باید این دو نهاد رسمی‌پاسخگو باشند(!؟)
معصومه حاج حسینی مسئول اندیشکده مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهشی زنان و خانواده نیز در خصوص صلاحیت افرادی که قرار است در این اجلاس حضور داشته باشند، گفت: تا این لحظه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از سوابق و لیست افرادی که قرار است در اجلاس پکن20+ حضور پیدا کنند اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که این خلاف قاعده است و طبیعتاً هیئت دولتی یا غیر دولتی که قرار است در یک اجلاس بین‌المللی حضور پیدا کند باید صلاحیت آنها به تایید دستگاه‌های امنیتی برسد.
این کارشناس امور زنان افزود: با توجه به سابقه‌ای که در دوران اصلاحات داشتیم که NGO های مارک‌دار از جهت ضد ارزشی بودن و مخالف اصول انقلاب اسلامی‌بودن به اجلاس‌های بین‌المللی می‌رفتند و مطالب خلاف واقعی را مخابره می‌کردند باید دقت زیادی صورت گیرد چرا که این مسائل، مسائل زنان در نظام جمهوری اسلامی‌ایران نیست و همچنین جزء عملکرد نظام نیز محسوب نمی‌شود.
حاج‌حسینی اظهار داشت: موضوعی که فراتر از این قضیه است این است که این هیئت باید این موضوع را در نظر بگیرد که این اجلاس‌ها ذره‌ای برای ما اعتبار و اهمیت ندارند چرا که مولود صهیونیسم هستند و در لابی آنها برنامه‌های خود را تدوین کرده‌اند اما از این جهت اهمیت دارد که می‌توانیم از این فرصت که جامعه جهانی گرد هم آمدند و رسانه‌ها قدرت سانسور را ندارند به دور از سیاسی‌کاری امپراطوری رسانه بتوانیم از حقانیت نگاه مترقی اسلام در مسئله زن و خانواده دفاع، آن را تبیین و از شبهات ایجاد شده پرده‌برداری کنیم.
حاج حسینی اظهار داشت: در دوران اصلاحات نیز گزارش‌هایی که به اصطلاح آنها «واقع‌گرایانه» بود را به سازمان ملل ارائه دادند و اکنون معاون رئیس‌جمهور در امور زنان باید پاسخ دهد که آن گزارش‌ها چه مشکلی از جامعه زنان ما را حل کرد؟! هم‌اکنون نیز در گزارش معاون رئیس‌جمهور در امور زنان موضوعاتی مانند ایدز و خشونت علیه زنان به وضوح دیده می‌شود در صورتی که این موارد مبتلا به جامعه ما نیست.