kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶

اخبار ویژه


نیویورک تایمز: کری بدون توافق با ایران هیچ دستاوردی نخواهد داشت

«جان کری» وزیر خارجه 71 ساله با وجود 309 سفر خارجی در 2 سال گذشته فاقد دستاورد است و سعی می‌کند موفقیتی در حوزه چالش هسته‌ای با ایران کسب کند.»
روزنامه نیویورک تایمز ضمن درج این مطلب نوشت: جان‌کری به شدت علاقمند به دستیابی به توافق مطلوب با ایران است. او زمان زیادی را در این باره صرف کرده است. رسیدن به توافق می‌تواند دستاوردی مهم برای کری 71 ساله باشد؛ که در دو سال گذشته309 بار سفر کرده است. مهم‌ترین اقدام وی تاکنون امضای توافقی است که بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه را ملزم به محو تسلیحات هسته‌ای‌اش کرد. اما اسد همچنان با قدرت درحکومت است. نیویورک تایمز افزود: تلاش‌های کری برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح خاورمیانه نیز تاکنون به اتهام زنی متقابل سران فلسطین و اسرائیل منجر شده است. در بحران اوکراین آلمان‌ها و فرانسوی‌ها فعال ظاهر شده‌اند و رهبری‌ مذاکرات صلح را برعهده دارند؛ هیچ یک از مقام‌های آمریکایی بعد از نقض آتش‌بس شکننده در گفت‌وگوهای پاریس بین مقام‌های اوکراین و روسیه حاضر نبودند.
این روزنامه ادامه می‌دهد: روابط کری با ظریف منحصربفرد نیست. وزیر خارجه آمریکا همچنین باجدیت برای روابطش با سایر مقام‌های خارجی از جمله نتانیاهو و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه وقت گذاشته حتی اگر نتایج آن همواره آشکار نبوده است. اما کری به ‌وضوح ظریف را مذاکره کننده امیدبخشی قلمداد می‌کند و این در حالیست که شرایط برای مذاکره نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. قیمت‌های رو به کاهش نفت، تحریم‌های اقتصادی و تمایل دولت اوباما برای اجازه به ایران برای برخورداری از ظرفیت محدود غنی‌سازی، تهران را به مذاکره ترغیب کرده است.



لغو یکباره همه تحریم‌ها یا وعده سر خرمن ۱۰ سال بعد؟!


آخرین موضع رئیس‌جمهور درباره ضرورت لغو یکجای همه تحریم‌ها مغایر با طرح آمریکا مبنی بر کش دادن موضوع حداقل برای ۱۰ سال است.
رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا در این‌باره گفته بود «برای حل و فصل مسئله هسته‌ای هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد، اساس مذاکرات هسته‌ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دوجانبه است و به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شوند.»
به گزارش رجانیوز تاکید روحانی و ظریف بر لغو تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات هسته‌ای در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کردند در صورت محقق شدن ۸ شرط زیر با تعلیق بخشی از تحریم‌ها موافقت می‌کنند. این شروط عبارتند از:
۱- رفع تحریم‌ها فقط مربوط به تحریم‌هایی می‌شود که تحت عنوان فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.
۲- در صورت توافق نهایی تحریم‌ها تعلیق می‌شود و لغو نخواهد شد.
۳- تحریم‌هایی که به صورت احتمالی تعلیق خواهد شد فقط تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای است و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم را شامل نمی‌شود.
۴- پس از توافق نهایی نیز بلافاصله تحریم‌ها تعلیق نخواهد شد بلکه باید در ابتدا ایران تعهدات خود را اجرا کند.
۵- آژانس باید فعالیت‌های ایران را تایید کند.
۶- پروتکل الحاقی از سوی ایران به اجرا درآید.
۷- رضایت و رای‌گیری کنگره به منظور تعلیق تحریم‌ها لازم است بدون رضایت کنگره تحریمی تعلیق نمی‌شود.
۸- برنامه موشکی ایران مورد بازبینی قرار بگیرد و به صورت جدی محدود شود.
رهبر معظم انقلاب دهه فجر سال جاری در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند یکی از نتایج توافق نهایی که در آن عزت و استقلال مردم ایران باید حفظ شود، لغو تمامی تحریم‌ها باشد:
«همه آنچه هم قرارداد بسته می‌شود بین مسئولین ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیرقابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبه کردن و چک و چانه زدن، کار خود را پیش می‌برد- بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبه دربیاورد، کارها را مشکل بکند؛ نه، همه اینها برای این است که سلاح و حربه تحریم از دست دشمن خارج بشود. اگر بتوانند این کار را بکنند خوب است. البته باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود، تحریم برداشته بشود؛ توافق به این صورت [بشود]؛ و الا اگر چنانچه در این زمینه به توفیق نرسیدند، ملت ایران و مسئولین و دولت محترم و دیگران، راه‌های فراوانی دارند و یقینا باید آن راه‌ها را طی کنند برای اینکه بتوانند حربه تحریم را بی‌اثر کنند و کُند کنند.»
موضع جدید رئیس‌جمهور که در راستای منافع ملی ایران و به معنای تصحیح اشتباه راهبردی تیم مذاکره در موضوع لغو یکباره همه تحریم‌ها است، نشان از آن دارد اگر نتیجه توافق هسته‌ای لغو یکباره همه تحریم‌ها نباشد، مذاکرات برای ایران یک مذاکره زیان‌آور و بازی برد- باخت به نفع مقامات آمریکایی بوده است.
البته لغو یکباره تحریم‌ها تنها با اظهارنظر محقق نمی‌شود و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید در جریان مذاکرات این گزاره را به مثابه یکی از خطوط قرمز نظام در نظر گرفته و تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش توافقی نشود که در آن لغو همه تحریم‌ها به عنوان یکی از اصول اساسی آن مورد تاکید قرار نگرفته باشد.



تنها فرماندهی که توانست ترمز تکفیری‌ها را بکشد


روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در مقاله‌ای با عنوان «قاسم سلیمانی لبخند می‌زند» نوشت: ایران با انتشار چنین تصاویری از فرمانده نیروی قدس خود در کشورهای عربی، در حقیقت می‌خواهد علناً حضور خود در کشورهای عربی منطقه را به رخ بکشد.
الشرق الاوسط نوشت: تا حدود یک سال پیش کمتر می‌توانستیم تصویری از قاسم سلیمانی که مأموریت صدور انقلاب ایران به خارج را دارد پیدا کنیم، اما اوضاع در این روزها کاملاً تغییر کرده است و از چند ماه پیش تاکنون می‌بینیم تصاویر با کیفیت زیادی در فضای مجازی از ایشان چاپ می‌شود و وی در این تصاویر عمداً به دوربین‌ها لبخند می‌زند و با در آغوش کشیدن سربازان و نیروهای ایرانی و عراقی و سوری در عراق و سوریه، پیروزی‌های خود را به طور غیرمستقیم گوشزد می‌کند و در عین حال از میادین جنگ بازدید می‌کند و طرح‌های نظامی و امنیتی خود را پیش می‌برد.
این روزنامه عربستانی چاپ لندن اضافه کرد: (سردار) قاسم سلیمانی دیگر آن شخصیت مرموز که به مدت بیش از دو دهه مشغول فعالیت بوده، نیست؛ او با چنین کارهایی می‌خواهد بگوید من مرد قدرتمند ایران و مسئول پیشبرد طرح‌ها و اهداف کشورم در عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین هستم و این تصاویر من است؛ به همه جا سفر می‌کنم و جنگ‌ها را خارج از مرزهای کشورم اداره می‌کنم.
«این تصاویر نشان می‌دهد که ایران راهبرد خود را تغییر داده و بدون محابا می‌گوید ما با داعش و تکفیری‌ها می‌جنگیم و خود و متحدانش می‌گویند تنها کسی که می‌تواند داعش را متوقف کند، قاسم سلیمانی است.»



تندی‌های نتانیاهو کمک به اوباما در مذاکره با ایران است


یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد موضع‌گیری‌های تند و مخالف‌خوان نتانیاهو عملاً کفه اوباما را در مذاکرات هسته‌ای با ایران سنگین کند.
نشنال اینترست در یادداشتی نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، روباهی است که ضمن حملات بی‌امان به مذاکرات هسته‌ای با ایران، احتمالاً موجب تقویت موضع دولت آمریکا در بازی یافتن مقصر شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای شود.
این نشریه می‌افزاید: همزمان با نزدیک شدن به مرحله حساس مذاکرات، دو طرف (ایران و آمریکا) با چنگ و دندان تلاش می‌کند تا خود را به عنوان طرف موجه و منطقی به نمایش بگذارد. برخلاف تصور عامه مردم، نتانیاهو با مواضع اخیر عملاً به اوباما کمک می‌کند. سخنرانی نتانیاهویی که همواره درپی مانع‌تراشی بر سر راه مذاکرات هسته‌ای بود و هست، باعث می‌شود مذاکره‌کنندگان آمریکایی که در داخل تحت فشار و در خارج در تنگنا هستند، مجالی پیدا کنند.
نشنال اینترست تصریح کرد: مضحکه‌های نتانیاهو ممکن است باعث شود مطالبات آمریکا گزاف به نظر نرسد و در نتیجه، باعث کاهش فشار برکاخ سفید برای اتخاذ موضعی نرم‌تر در مذاکرات شود. این، آینده‌ای خطرناک‌تر از تهدید به اعمال فشار بیشتر بر ایران برای مذاکرات رقم می‌زند.
یادآور می‌شود اخیراً اشتان مایر وزیر خارجه آلمان اعلام کرد در ۱۰ سال گذشته مذاکرات به خوبی مذاکرات امسال برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌ایم. همین مضمون را به شکل صریح‌تر بارها اوباما و جان کری تکرار کرده‌اند.



آمار بی‌اعتمادی مردم را گرفته‌اند به منتقدان بد می‌گویند


عصبانیت آقای هاشمی و بد و بیراه گفتن او به منتقدان در حد مقایسه آنان با نتانیاهو به این خاطر است که او همه حیثیت خود را به مذاکرات گره زده و طرف حساب او مردم هستند.
روزنامه وطن امروز با اشاره به زیاده‌روی هاشمی در انتساب منتقدان به اسرائیل نوشت: واقعیت این است، آقای هاشمی تمام حیثیت و آبروی خود را پای مذاکرات هسته‌ای گذاشته است. خوب  یا بد، درست یا غلط، آینده هاشمی و اطرافیانش، وابسته به مذاکرات هسته‌ای است!  آنها با گارد هسته‌ای وارد انتخابات شدند و با وعده لغو تحریم‌ها و بهبود آنی معیشت، اعتمادی موقت و اجاره‌ای از مردم گرفته‌اند! بنابراین خودشان می‌دانند نسبت‌شان بامردم چیست... حال یک سال  و نیم پس از مذاکرات هسته‌ای، آنها آمار مردم را گرفته‌اند! و می‌دانند شیب بازگشت نظر مردم از آنها، ملایم نیست! «لغو تحریم‌ها» به عنوان شاخص میزان موفقیت یا عدم موفقیت،‌ وضعیت مساعدی در مذاکرات ندارد. قرار  نیست تحریم‌ها لغو شود. آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند؛ توقف (در واقع تعطیلی) حداقل ۱۰ ساله برنامه هسته‌ای ایران است. در ازای این اقدام ایران، آنها تنها بخشی از تحریم‌ها را به صورت موقت و تدریجی تعلیق می‌کنند. بنابراین در این وضعیت کلی، عصبانیت آقای هاشمی و بد و بیراه گفتن به عده‌ای منتقد چندان عجیب نیست. اما به‌رغم این واقعیات، نکاتی درباره اظهارات دیروز آقای هاشمی وجود دارد از جمله اینکه دستاوردهای هسته‌ای ایران چه کسانی را در دنیا وحشت‌زده کرد؟ صهیونیست‌ها! کدام رژیم از افزایش ظرفیت غنی سازی ایران نگران شد؟ رژیم صهیونیستی! کدام مقام سیاسی در دنیا آن نقاشی معروف را درباره افزایش سطح غنی‌سازی ایران از ۵ به ۲۰ درصد کشید؟ نتانیاهو! واقعیت آن است که رژیم جعلی اسرائیل بیش‌ترین خطر را از ناحیه برنامه هسته‌ای ایران احساس کرده و می‌کند!
نویسنده خاطرنشان می‌کند: باراک اوباما و جان کری بارها و بارها در مجامع جهانی اعلام کرده‌اند توافق ژنو، امنیت اسرائیل را بیشتر کرده است! به معنای دقیق‌تر، آمریکایی‌ها معتقدند آنچه با جریان آقای هاشمی بسته‌اند منجر به افزایش امنیت اسرائيل می‌شود. از سوی دیگر مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند جزئیات مذاکرات با طرف ایرانی را در اختیار نتانیاهو قرار می‌دهند. جان کری هفته گذشته در نشست استماع کمیته روابط خارجی آمریکا صراحتا گفت: نتانیاهو با تمدید توافق ژنو موافق است! وزیر خارجه آمریکا همین هفته نیز در حاشیه اجلاس ژنو گفت: عدم توافق بهتر از توافق است و توافق خوب توافقی است که به سود اسرائیل باشد! البته معنای این حرف جان کری را زمانی می‌توان متوجه شد که به اظهارنظر وزیر امور راهبردی کابینه نتانیاهو توجه شود. «یووال اشتاینیتز»‌ هفته گذشته به اشپیگل گفت: «ما مخالف توافق هسته‌ای با ایران نیستیم. ما خوشحال می‌شویم در صورتی که بتوانیم با یک توافق با ایران موافقت کنیم.»




توان مقاومت ایران مقابل تحریم‌ها قدرت مانور آمریکا را کم می‌کند


مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید کاخ سفید گزینه چندانی در مقابل ایران ندارد.
رابرت اینهورن در وب‌سایت اندیشکده بروکینگز به بررسی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: منع غنی‌سازی و قلع همه تاسیسات غنی‌سازی موجود ایران، بهترین نتیجه حاصل از مذاکرات خواهد بود اما، چنین توافقنامه‌ای قابل حصول نیست، همه احزاب ایران ترجیح می‌دهند به جای پذیرش آنچه از نظر آنها سرشکستگی و حقارت ملی محسوب می‌شود، از خیر توافقنامه بگذرند و با تحریم‌های موجود سر کنند.
وی می‌افزاید: علاوه بر این، اکنون دیگر برای از بین بردن توانمندی غنی‌سازی ایران بسیار دیر است. ایران به دانش چگونگی تولید و راه‌اندازی سانتریفیوژها دست یافته. حتی اگر بتوان تا حدی این کشور را به از بین بردن برنامه غنی‌سازی‌اش مجبور کرد، باز هم، در آینده توان ساماندهی دوباره آن را به دست خواهد آورد.
وی خواستار سخت‌گیری بر ایران در توافق هسته‌ای شد اما نوشت: نباید این توافقنامه را با یک توافقنامه ایده‌آل اما غیرقابل دستیابی بلکه با دیگر راه‌های جایگزینی که برای راه‌حل مبتنی بر مذاکره وجود دارد، مقایسه کرد. تشدید فشار اقتصادی به امید واداشتن ایران به مصالحه‌ای که مایل به آن نیست، یکی از این راه‌های جایگزین است، خاصه اگر ایران موفق شود که از خود چهره‌ای بی‌تقصیر در ایجاد بن‌بست مذاکرات ترسیم کند، متقاعد کردن دولت‌های حامی تحریم‌ها به افزایش بیشتر تدابیر تنبیهی کاری دشوار است.
اینهورن می‌افزاید: حتی اگر آمریکا بتواند سایر کشورها را به اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متقاعد کند، با توجه به توان این کشور در زمینه ایستادگی در برابر تحریم‌ها و سخنان رهبر عالی آن مبنی بر اینکه ایران می‌تواند بدون توافقنامه به لحاظ اقتصادی ادامه دهد، این سؤال وجود دارد که آیا این تحریم‌ها باعث انعطاف بیشتر این کشور خواهد شد یا خیر.
راه جایگزین دیگر، استفاده از گزینه نظامی است. حمله نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند اما، چنین عقبگردی، موقتی خواهد بود و استفاده از گزینه نظامی می‌تواند سرآغاز تصمیم‌گیری ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در اسرع وقت شود، تصمیمی که طبق اعلام جامعه اطلاعاتی آمریکا تاکنون گرفته نشده است. افزون بر این، استفاده از نیروی نظامی می‌تواند به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران بر فعالیت‌های هسته‌ای آن پایان دهد و پنبه تحریم‌های بین‌المللی که برای ادامه فشار بر ایران پس از حمله لازم است را رشته خواهد کرد. نتانیاهو و دیگر مخالفان توافقنامه نباید درباره احتمال موفقیت‌های این راه‌های جایگزین دچار توهم شوند.