kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

نمایندگان انتقاد کردند تندروها مجلس را به توپ بستند

اظهارات و مواضع اخیر برخی مقامات دولتی و مدعیان حمایت از دولت در برخورد با مجلس حکایت از موج جدید حملات و تخریب‌ها علیه نمایندگان ملت در بهارستان دارد.

سرویس سیاسی-

اواخر سال گذشته سعید حجاریان -یکی از تئوریسین‌های جریان تجدیدنظر طلب- در گفتگو با یکی از رسانه‌های دولتی با تهدید نمایندگان، از ضرورت «انحلال مجلس شورای اسلامی» سخن گفت: «نمایندگان برخلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند.»
پس از فراز و نشیب‌های مختلفی که در رابطه دولت و مجلس -بخصوص در بحث رای اعتماد به برخی وزرا از جمله وزیر علوم- طی شد، این رابطه مدتی بدون جنجال سپری شد تا آن که چند روز پیش‌ اظهارات هاشمی رفسنجانی یک بار دیگر آن را دچار اصطکاک کرد.
ادعای همنوایی
با صهیونیست‌ها!
سه شنبه هفته جاری در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای، هاشمی با اشاره به انتقادات مجلس از تیم مذاکره‌کننده ادامه داد: تریبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گویند و برخی هم این دروغ‌ها را باور می‌کنند و اینها مزاحمت است. وی در ادامه منتقدان را به همنوایی با نتانیاهو متهم کرد!
لاریجانی: غیرمنصفانه و قیاسی مع الفارق است
 این اظهارات با واکنش‌های مختلفی از سوی نمایندگان روبرو شد. رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور دیروز خود در صحن علنی مجلس در واکنش به این گونه مواضع علیه نمایندگان ملت گفت: اگر عده‌ای از نمایندگان نگرانی در مسئله هسته‌ای دارند از باب اهمیت موضوع در صیانت از این دستاورد ملی است. البته بنده به‌خاطر چارچوب‌هایی که برای مذاکرات مشخص شده است نگرانی ندارم و مقایسه‌ این دل‌مشغولی برخی از نمایندگان و افراد با رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی مقایسه مع‌الفارق و غیرمنصفانه است.
وی اضافه کرد: اینکه در مجلس جمهوری اسلامی نمایندگان با‌ آزادی نظرات خود را اعلام می‌کنند، این نکته برجسته نظام ماست و نباید آن را تخطئه کرد. البته هم نمایندگان و هم افراد دیگر در کشور باید از طرح مسائل غیرواقع پرهیز کنند و این قاعده اسلامی است و همه باید رعایت کنند.
حاشیه‌سازی نکنید
رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مجموعه این مسائل و وقایع به‌خوبی نشان می‌دهد که انقلاب ما در این برهه تاریخی چقدر نیازمند وحدت درونی و یک‌پارچگی سیاسی است و حاشیه‌سازی‌ها و بیان مطالبی که دستاویز بیگانگان شود و جامعه را دچارتفرقه کند، مضر به منافع ملی کشور می‌باشد.
لاریجانی همچنین در واکنش به گفته یکی از وزرای دولت که گفته بود نمایندگان مجلس با پول کثیف وارد قدرت شده‌اند، افزود: اخیراً یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول‌های قاچاق به ساختار قدرت را مطرح کرده است که سخن بنده این است که اگر اطلاعی از این‌چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند. این‌گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد؟ اگر کسی از این‌گونه مسائل اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود.
یک بام و دو هوا!
همچنین منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانا در پاسخ به اظهارات مطرح شده توسط هاشمی رفسنجانی گفت: حرف ما به آقای هاشمی این است که شما که برای این انقلاب و نظام زحمت کشیده‌اید، 8 سال همین تریبون مجلس دست شما بوده است. نمایندگان امروز هم این تریبون را از شما به ارث گرفته‌اند. بنابراین این حرفی که می‌زنید در دوره خود شما هم جاری بود؟
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: یک نماینده بر پایه وظایف قانونی خود باید حرف هایش را مطرح کند. حالا اگر این تریبون مشکل دارد پس چرا خود شما 8 سال از آن استفاده کردید، اگر خوب است برای شما خوب بوده و برای دیگران بد است؟
حقیقت پور در بخش پایانی اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا هجمه‌های صورت گرفته در راستای تاثیرگذاری بر انتخابات سال آینده مجلس است، عنوان کرد: این روزها هرکس از جایش بلند می‌شود نمایندگان مجلس را مورد هجمه قرار می‌دهد. دولت به یک نوع، صدا و سیما به نوعی دیگر، اصلاح طلبان از یک سو و حالا هم که نوبت به آقای هاشمی رسیده است.
باید از منتقدان استقبال کرد
صفر نعیمی رز نیز در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به وجود سلایق مختلف در زمینه مسائل گوناگون در کشور گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ عده‌ای با برخی از جنبه‌های آن مخالفت می‌کنند، که این انتقادات در صورتی‌که در راستای منافع ملی و کمک به پیشرفت امور و بهتر شدن ادامه روند گفتگوها باشد، نه تنها ایرادی ندارد بلکه باید مورد استقبال نیز قرارگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای، دغدغه نظام را دارند و به دلیل حساسیت‌هایی که برای منافع ملی قائل هستند، برخی اظهارنظرها را مطرح می‌کنند لذا نباید آن را مخالفت با اصل مذاکرات و یا حرکت خلاف جهت منافع ملی دانست.
مواظب حرف دهانتان باشید!
هجمه به مجلس محدود به منتقدان هسته‌ای نشد و روز گذشته سخنگوی دولت نیز با ادبیاتی که می‌رود در دولت یازدهم نهادینه و به یک رویه تبدیل شود، به نمایندگان هشدار داد مواظب حرف دهانشان باشند!
پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، نوبخت در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه اخیرا مرعشی اعلام کرده نوبخت ستادهای انتخاباتی دولت را فعال کرده است و برخی از رسانه‌ها نیز نسبت به ورود زودهنگام دولت به مقوله انتخابات انتقاداتی را مطرح کرده‌ا‌ند، گفت: نمی‌دانم چه اقدامی صورت گرفت که چنین بحثی مطرح شد. شاید برگزاری همایش جوانان حزب اعتدال و توسعه که بنده نیز یکی از مدعوین آن بودم و آنجا سخنرانی کردم، یکی از دلایل باشد.
وی افزود: البته که ما در آینده انتخابات مجلس داریم و ممکن است سوژه فکری خیلی از عزیزان مسئله انتخابات سال آینده باشد اما خیالتان را راحت کنم که دولت مشغول‌تر از آن است که به فکر انتخابات باشد. ما بسیارگرفتار هستیم و مسائل دیگری داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما آنقدر گرفتاریم و مشغله داریم که وقت پرداختن به این مسائل را نداریم؛ البته جوانان حزب اعتدال و توسعه در چارچوب قوانین و مقررات در فضای سیاسی کشور برای انتخابات می‌توانند فعالیت کنند و این کار درستی است. ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم حواسشان جمع باشد و حرف خلاف قانون از دهان‌شان بیرون نیاید که طبیعتا هر چیزی را می‌شود گفت. اما قطعا عواقب قانونی دارد.
گفتنی است چندی پیش حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران در مورد فعالیت دولت برای انتخابات مجلس گفته بود: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند. البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتاً کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است، به این معناست که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتاً با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون  آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند.
در پی این اظهار نظر مرعشی، برخی از نمایندگان مجلس خواستار توضیح و شفاف‌سازی نوبخت در این مورد شده بودند.
البته موج جدید حملات علیه نمایندگان مجلس به هاشمی و نوبخت محدود نیست و از ماجرای ادعای رحیمی مبنی بر کمک مالی به 170 نفر از نامزدهای مجلس هشتم نیز می‌توان به عنوان ضلع سوم این مثل تخریبی در به توپ بستن بهارستان و منتقدان یاد کرد. روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان حمایت از دولت به بهانه این ادعا موج گسترده‌ای از تخریب و توهین را علیه نمایندگان به راه انداختند. این موج در حالی بود که ادعای رحیمی مربوط به مجلس گذشته بوده و اساساً تا کنون اعلام نشده چند نفر از افراد ادعایی به مجلس هشتم راه پیدا کرده بودند.
در حالی که رئیس جمهور اخیراً نیز در سفر به قم تاکید کرده بود از انتقاد و منتقدان استقبال می‌کند، چنین مواضع و برخوردهایی از سوی دولتی‌ها و مدعیان حمایت از دولت، می‌تواند باعث ایجاد تردیدهای جدی در مواضع رئیس جمهور شود. حال باید منتظر ماند دید هدف از به توپ بستن مجلس چیست؛ ساکت کردن منتقدان در موضوع هسته‌ای یا ریختن آتش تهیه برای فتح مجلس دهم. در این میان سوال مهم‌تر آن است که اگر مجلس به عنوان نهادی در راس امور و نمایندگان ملت نتوانند حرف بزنند و احیاناً از دولت انتقاد کنند، پس چه کسی مجاز است؟!