kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
پایان نشست ظریف و کری در سوئیس

عراقچی: هنوز برای قضاوت زود است

معاون وزیر امور خارجه در پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در سوئیس گفت: هنوز برای قضاوت زود است.


«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته(چهارشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: هنوز برای صحبت از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای زود است، اما طرفین برای رسیدن به پیشرفت بیشتر، تلاش می‌کنند.
عراقچی افزود: دور پیش (در ژنو)، ما پیشرفت کردیم. داریم تلاش می‌کنیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم. اما فعلا برای صحبت در این مورد، خیلی زود است.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پایان مذاکرات با طرف‌های آمریکایی در مونتروی سوئیس گفت: پیشرفت داشتیم اما کار زیادی باقی مانده است.
همچنین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از پایان رایزنی‌ها در مونتروی سوئیس به خبرنگاران گفت که مذاکرات در حال پیگیری است.
کری افزود: با وجود پیشرفت‌ها، همچنان شکاف‌های قابل توجهی در مذاکرات باقیست.
وی در ادامه گفت: هنوز داریم کار می‌کنیم و شاید بعدتر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: به دنبال تسلیم ایران نیستیم.
سومین روز مذاکرات هسته‌ای سوئیس
روز‌گذشته (چهارشنبه) در سومین‌ روز رایزنی‌های هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و آمریکا در شهر مونترو سوئیس، چهارمین دور رایزنی‌های محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران  بعد از حدود سه ساعت و نیم پایان یافت.
صبح دیروز (چهارشنبه) علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در پنجمین دور رایزنی خود در مونترو درباره مباحث فنی موضوع هسته‌ای ایران به گفت‌وگوی دوجانبه پرداختند که یک ساعت و نیم به طول انجامید.
صالحی و مونیز طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه چهار بار به صورت دوجانبه و سه بار هم در قالب نشست وزرای خارجه حضور یافتند و یک دور هم به همراه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به گفت‌وگو در راستای حل اختلافات بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای پرداختند.
دور تازه مذاکرات هسته‌ای از روز دوشنبه با دیدار معاونین وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر مونترو سوئیس آغاز شد. نشست کامل ایران و گروه 1+5 امروز(پنج شنبه) در همین شهر برگزار می‌شود.
 دور بعدی مذاکرات
24 اسفند
یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با فارس گفت که دور بعدی رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است از 15 مارس (24 اسفند ماه) برگزار شود.
وی عنوان کرد که این رایزنی‌ها می‌تواند تا ۲۰ مارس (۲۹ اسفند ماه) ادامه یابد ولی مکان این رایزنی‌ها هنوز مشخص نشده است.
همچنین یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به ایتارتاس گفت که اگر در مذاکرات پیشرفت حاصل شود چارچوب تعیین شده برای مذاکرات ممکن است تمدید شود.
به گزارش فارس،شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه از مذاکرات هسته‌ای مدعی شد که ایران و گروه 1+5 به توافق در زمینه زمان گریز هسته‌ای یکساله نزدیک شده‌اند اما دو طرف در جدیدترین دور از مذاکرات برای رسیدن به اتفاق نظر در خصوص برنامه تحقیقاتی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها پیشرفت اندکی داشته‌اند.
سی‌ان‌ان گزارش کرد که آمریکا و دیگر شرکای این کشور در گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران به پیشرفت‌هایی دست پیدا کردند اما احتمالاً زمان کافی برای کاهش اختلافات چشمگیر ظرف مدت کمتر از یک ماه تا رسیدن اولین مهلت ماه مارس برای رسیدن به چارچوب توافقات وجود نخواهد داشت.
این منبع اعلام کرد که ایران تلاش می‌کند تا تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درست بعد از حصول توافق لغو شود اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی تمایل دارند که قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کنند اما تمایل ندارند آن دسته از قطعنامه‌هایی که مرتبط با گسترش سلاح هسته‌ای است را لغو کنند.
بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق نهایی
سنای آمریکا قصد دارد طی هفته آینده بحث درباره طرحی را آغاز کند که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را ملزم خواهد کرد تا هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را برای گرفتن مصوبه نهایی، به کنگره ارائه کند.
این طرح، دولت اوباما را ملزم خواهد کرد تا متن هرگونه پیمانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را به کنگره ارائه دهد و دولت را تا 60 روز از لغو تحریم‌های اعمال شده توسط کنگره علیه ایران، منع خواهد کرد.
در همین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه این کشور مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار می‌دهد.
نیاز آمریکا به میز مذاکره
از سوی دیگر روزنامه «زوددویچه سایتونگ» با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در گزارشی نوشت: توافق هسته‌ای با تهران به اندازه‌ای برای اوباما اهمیت دارد که به هیچ کس اجازه نمی‌دهد آن را به شکست بکشاند.