kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲

اخبار ویژه


آمریکا با چه فرمول عملیاتی به اسرائیل اطمینان خاطر می‌دهد؟
 
استدلال‌های مقامات آمریکایی درباره اطمینان دادن به رژیم صهیونیستی برای اینکه توافق ژنو توافق خوبی بوده، قابل تأمل است.
باراک اوباما و جان کری اخیراً در این زمینه نکاتی را مطرح کرده‌اند که قابل توجه است. اوباما در مصاحبه با رویتر ابتدا می‌گوید: اگر ایران بپذیرد برای حداقل ده سال برنامه اتمی‌اش را در ابعاد فعلی نگه دارد و بعضی از عناصر موجود این برنامه را برچیند و اگر به این توافق برسیم، و راهی برای تصدیق این پایبندی پیدا کنیم، هیچ گام دیگری نیست که بتوانیم برداریم که به این اندازه در مورد عدم دستیابی آنها به سلاح اتمی به ما اطمینان دهد. او بلافاصله می‌گوید شانس چنین توافقی کم و زیر 50 درصد است.
او سپس درباره اظهارات نتانیاهو تصریح می‌کند: «نتانیاهو می‌گفت این توافق (ژنو) خیلی بد است و اینکه باعث خواهد شد ایران به اندازه 50 میلیارد دلار پول (از طریق شل کردن تحریم‌ها) به دست آورد؛ اینکه ایران به آن عمل نخواهد کرد. اما هیچ کدام اینها درست از آب درنیامده است. در واقع معلوم شده و در این دوره دیده‌ایم که ایران برنامه‌اش را پیش نبرده است. و از بسیاری جهات، بعضی اجزای این برنامه را محدود کرده است.»
تعبیر «محدودیت حداقل 10 ساله» در عبارات اوباما متضمن دو جزء است، نخست اینکه تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها حداقل برای 10 سال به تأخیر می‌افتد ثانیاً پس از 10 سال نیز هیچ چیزی قطعیت ندارد و در آن زمان نیز می‌توان مدعی شد ایران هنوز اعتمادسازی کافی نکرده است. مفهوم سومی نیز در مصاحبه اوباما مستتر است و آن اینکه اگر وی یک سال پیش گفت «ما اگر می‌توانستیم حتی پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را می‌چیدیم اما نمی‌توانیم» در عین حال اظهارات وی به مفهوم کنار گذاشتن آن آرزو نیست و او امیدوار است همان آرزوی برچیدن را - به خیال خام خود- به صورت تدریجی در قبال رآکتورهای فوردو، نطنز، آب سنگین، سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخایر اورانیوم 3/5 درصد غنی شده (حدود 8 هزار کیلوگرم) و حتی برنامه تحقیق و توسعه (آر ‌اند ‌دی) عملی کند. در خبر دویچه‌وله از اظهارات اوباما بر «لزوم موافقت ایران با عدد دو رقمی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای» و «برچیدن برخی عناصر آن با همین ضرباهنگ فعلی» تصریح شده است. در حقیقت وی امیدوار است روند محدودسازی و تعلیق نهفته در توافق موقت ژنو، در توافق نهایی وسعت بیشتری پیدا کند ضمن اینکه موضوع لغو همه‌جانبه و فوری و یکجای تحریم‌ها نیز مسکوت بماند؛ وی در عین حال می‌داند که این زیاده‌خواهی پذیرفتنی نیست و به همین دلیل می‌گوید «هنوز روشن نیست که بتوان به چنین توافقی دست یافت و هنوز احتمال اینکه ایران نه بگوید بیشتر است؛ تردید اصلی این است که ایران با بازرسی‌های سختگیرانه‌تر و کاهش شدید میزان غنی‌سازی موافقت نکند اما اگر موافقت کند این روش بسیار مؤثرتر از حمله نظامی است.»
همزمان جان کری در مصاحبه با شبکه ABC ضمن بیان اینکه «همواره از نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا استقبال می‌شود، ما امروزه نزدیکترین رابطه را با اسرائیل در طول تاریخ داریم» می‌گوید: «اخیراً وضع روابط را بررسی می‌کردم و دیدم آمریکا برای دفاع از اسرائیل و از طرف آن طی دو سال گذشته در بیش از 75 مورد دادگاهی و حکمیت بین‌المللی، چند صد بار مداخله کرده است.»
وی می‌افزاید: «می‌خواهیم هدف اصلی را بشناسیم و هدف اصلی این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. در این موضوع اسرائیل و آمریکا توافق نظر دارند.»
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: این هدف با توافق موقت تا حدی محقق شد، غنی‌سازی 20 درصدی ایران و ساخت رآکتور آب سنگین اراک متوقف شده است؛ نظارت بر تأسیسات ایران ادامه دارد و می‌دانیم ایران نمی‌تواند مسیر تولید بمب را طی کند.
این مقام آمریکایی ادامه داد: افراد زیادی معتقد بودند توافق موقت هم خوب نیست و اصلاً افتضاح است، ولی ما ثابت کردیم توافق موقت سرعت برنامه هسته‌ای ایران را کند کرده و حتی آن را به عقب راند؛ می‌توانم بگویم رسیدن به توافق خوب ممکن است و می‌خواهیم امتحان کنیم آیا دیپلماسی برای حل این مشکل توانایی دارد یا خیر.



آمریکا نگران فروپاشی تحریم‌ها به خاطر شکست مذاکرات است


یک روزنامه آمریکایی پیامد شکست مذاکرات را برای کاخ‌سفید سنگین توصیف کرد و نوشت تصویب تحریم‌های جدید موجب فروپاشی تحریم‌ها می‌شود.
واشنگتن‌پست با بیان اینکه تبعات دست‌نیافتن به توافق با ایران بسیار خطرناک است افزود: در صورت شکست مذاکرات، بی‌شک کنگره تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد و سایر کشورها ممکن است درخواست برای تداوم انزوای اقتصادی ایران را نادیده بگیرند و این امر باعث فروپاشی تلاش‌های دیپلماتیکی شود که دولت اوباما با جدیت تلاش کرده آن را حفظ کند. ایران احتمالا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد و به توان هسته‌ای شدن نزدیک‌تر خواهد شد.
واشنگتن‌پست در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: در صورت شکست توافق هسته‌ای، فشارها احتمالا تشدید خواهد شد. اگر احساس شود آمریکا مخالف توافقی است که مورد قبول پنج کشور شرکای مذاکره‌کننده‌اش است، ایران چنین استدلال خواهد کرد که نباید این کشور مقصر شناخته شود.
گری سیک عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها و استاد دانشگاه کلمبیا، سناریویی را پیش‌بینی کرده است که در آن آمریکا به عنوان عامل شکست مذاکرات قلمداد می‌شود و در حالی که سایر کشورها به فعالیت تجاری با ایران روی می‌آورند این کشور به تنهایی سعی در تحریم‌ ایران دارد.



گل به خودی در دولت زیاد شده

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مصاحبه با «آریا» تصریح کرد روحانی نباید آنچه را که مردم حس نمی‌کنند بیان کند. این عضو فراکسیون رهروان گفت: در دولت آقای روحانی غضنفر زیاد است. به این معنا که به خودی گل می‌زنند و اصلاً توجیه نیستند که کدام کار به نفع دولت است و کدام کار به زیان دولت.
وی ادامه داد: بیان برخی از مطالب و موضوعات باعث کاهش محبوبیت ایشان شده است ضمن اینکه ترس از رأی نیاوردن، جرأت برخی اقدامات اساسی، اصلاحی و سازمانی در کشور را از آقای روحانی گرفته است.
جعفرزاده تأکید کرد: به جای اینکه آقای روحانی ابتکار عمل داشته باشد اما ایشان گم است و هر بار کسی یک حرفی می‌زند. به عبارت دیگر دولت در کارهایش قاطع نیست. وی با تأکید بر این مطلب که اگر دولت قاطع بود تا حالا بسیاری از مشکلات حل می‌شد، گفت: ترس برخی از عوامل دولت و مشاوره غلط برخی از دوستان به آقای روحانی دست به دست هم داده و روی افکار عمومی کار می‌کند بنابراین در چنین شرایطی ورود آقای روحانی به برخی از مسائل به مصلحت نیست به عنوان مثال وقتی رئیس‌جمهور می‌گویند تورم صفر است ما باید تلاش زیادی کنیم تا عوام جامعه بپذیرند که تورم صفر شده است البته اگرچه طبق آمار این سخن درست است اما بنده معتقدم آقای روحانی نباید آنچه را که مردم حس نمی‌کنند، بیان کند.



حساسیت به شاه بیمار سعودی بیشتر از امام حسین(ع) است


هیئت نظارت بر مطبوعات که می‌تواند به خاطر تکرار تیترهای رسانه‌های عربستانی وطن امروز را راهی دادگاه کند، چرا درباره نقض مصوبات شورای عالی امنیت ملی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب هیچ‌کاری انجام نمی‌دهد؟
روزنامه وطن امروز با اشاره به اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات در دادگاهی کردن این روزنامه نوشت: هیئت نظارت بر مطبوعات، روز گذشته «وطن امروز» را برای تیتر «بیمار سعودی» و عکس مربوط به آن راهی دادگاه کرد! تیتر «بیمار سعودی» درباره مجموعه گزارشات رسانه‌های غربی وعربی درباره بیماری پادشاه جدید عربستان بود و چیزی جز نقل واقعیات امروز عربستان نیست. هیئت نظارت در فقره قبل نیز به خاطر خبر مرگ پادشاه سابق عربستان «وطن امروز» را دادگاهی کرد که اتفاقا چند روز بعد از اقدام این هیئت علیه تیتر «وطن امروز»، خبر مرگ ملک‌عبدالله آمد. در این فقره نیز به خاطر تیتر بیماری ملک سلمان پادشاه جدید، ما را راهی دادگاه می‌کنند. معنای این اقدامات چیزی جز این نیست که کسی چیزی درباره عربستان ننویسد که به دولت مدعی آزادی بیان برمی‌خورد.
این روزنامه می‌افزاید: هیئت نظارت علاوه بر تیتر، عکس «وطن امروز» را هم مصداق تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی دانسته است! در صورتی که منبع عکس مذکور، خبرگزاری دولتی عربستان(واس) است. یعنی هیئت نظارت بر مطبوعات ایران برای عکسی که خود خبرگزاری عربستان (واس) اخیرا از ملک سلمان منتشر کرده، یک روزنامه ایرانی را دادگاهی می‌کند؛‌ واقعا به این تشخیص نباید مرحبا گفت؟! عکس خبرگزاری «واس» در ایران مدعی دارد!
وطن امروز خاطرنشان کرد؛ گفته‌اند تیتر «بیمار سعودی» خلاف مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، معنای آن قاعدتا این است که هر گزارش و تیتری درباره بیماری پادشاه جدید عربستان که آوازه‌اش در همه رسانه‌‌های جهان پیچیده، در رسانه‌های ایران ممنوع است؛ در حالی که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای ندارد که بشود از آن چنین برداشتی کرد.
بجاست سؤالی را که دفعات قبل از هیئت نظارت بر مطبوعات پرسیده‌ایم و هنوز بی‌جواب مانده است در اینجا تکرار کنیم: چرا این هیئت نسبت به رسانه‌های اصلاح‌طلبی که روزانه مصوبات مشخصی از شورای عالی امنیت ملی را نقش می‌کنند هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟
این روزنامه می‌نویسد: در پایان باید گفت در حالی که رسانه‌های عربستان به طور مداوم در حال توهین به مقامات ایرانی هستند و در طول یک سال اخیر شاهد خصمانه‌ترین اقدامات از سوی حکومت این کشور علیه ایران از جمله توطئه عظیم نفتی هستیم، برخورد دولت با رسانه‌های ایرانی خلاف عزت ملی است.
یادآور می‌شود اخیراً روزنامه زنجیره‌‌‌ای اعتماد به ساحت امام حسین(ع) جسارت کرد که به خاطر تظاهر به حمایت از دولت، با اغماض وزارت ارشاد و هیئت نظارت مواجه شد. حال آن که به عنوان مثال همین مجموعه  نظارت، یک روزنامه منتقد را به بهانه برجسته کردن خبر بیماری شاه سعودی مستوجب محکمه در دادگاه تشخیص می‌دهد!



تضمین مشاور اوباما به آیپک تحریم‌های ایران همیشه پا برجا خواهد بود


مشاور امنیت ملی آمریکا به لابی صهیونیستی آیپک اطمینان داد تحریم‌ها علیه ایران به بهانه‌های مختلف پابرجا خواهد ماند و هرگز برچیده نخواهد شد.
سوزان رایس در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) تصریح کرد: مذاکرات اتمی با ایران ادامه دارد و تا بر سر همه چیز توافق نشده باشد، توافقی نشده و تا به امروز اختلافات عمده‌ای باقی مانده و مسائل حساس نباید در بین عموم مطرح شود.
سوزان رایس گفت یک «توافق ایده‌آل» دست نیافتنی نباید مانع رسیدن به «توافق خوب» شود. ما می‌خواهیم زمان گریز هسته‌ای ایران به 1 سال برسد.
وی گفت چیزی که مهم است، اقدامات ایران است، نه وعده‌هایش، به خاطر همین است که براساس توافق اولیه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روزانه به تأسیسات مهم اتمی ایران دسترسی دارد.
او گفت فشار بر ایران حفظ شده است، و امروزه حتی با آسان کردن محدود تحریم‌ها، اقتصاد ایران هنوز در انزوا است، ایران به خاطر تحریم‌ها به 200 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دست نیافت.
سوزان رایس در عین حال گفت تحریم‌ها هیچ وقت باعث عدم پیشروی برنامه اتمی ایران نشده است. او با بیان اینکه «سؤال این است که چه راهی بهترین روش برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است؟ هیچ گزینه جایگزینی بهتر از توافق جامع وجود ندارد» تصریح کرد: حتی اگر در خنثی کردن تهدید اتمی ایران موفق شویم، با تهدیدهای دیگر ایران از جمله حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، تلاش‌هایش برای بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و حمایتش از اسد، حماس و حزب‌الله و همچنین تهدیدهای غیرقابل تحملش علیه اسرائیل روبرو هستیم و تحریم‌های ما در این موارد علیه ایران پابرجاست.



فتنه برای مجلس خبرگان خط قرمز است


جریان رسانه‌ای فعال در فتنه 88 و سرخورده از تحولات مجلس خبرگان در حال سناریوسازی چند لایه است.
این شبکه سیاسی- رسانه‌ای پیش از این در جریان احساس مسئولیت انقلابی آیت‌الله مهدوی کنی(ره) و نامزدی ایشان برای ریاست مجلس خبرگان دچار شوک شدید شد. اعلام نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی در حالی بود که آن مرحوم در یکی دو دهه اخیر تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های رسمی نشان نمی‌داد اما به اعتبار بدعملی آقای هاشمی در جریان فتنه‌انگیزی مثلث استکبار (آمریکا، انگلیس اسرائیل) با بصیرت تمام به میدان آمد و با رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس خبرگان به عنوان رئیس انتخاب شد.
بعد از رحلت این عالم مجاهد، شبکه حامی فتنه از یک سو سعی کرد امید بازگشت آقای هاشمی به منصب ریاست مجلس خبرگان را احیا کند حال آن که از یک سو هاشمی تکلیف خود را با فتنه‌گران یکسره نکرده بود تا اطمینان خاطری برای نیروهای مؤمن انقلابی باشد و از سوی دیگر مجلس خبرگان همان مجلس انقلابی و بصیری بود که اکثریت قریب به اتفاق آن در ماجرای فتنه 88، پای اسلام و انقلاب و ولایت فقیه ایستادند.
فاز دومی که شبکه سیاسی- رسانه‌ای مذکور کلید زده‌اند القای این مطلب است که بالاخره «هاشمی رفسنجانی» و «هاشمی شاهرودی» هر دو هاشمی هستند و اگر هم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامزد شود، نظر طیف مورد بحث و هاشمی رفسنجانی تأمین شده است! در عین حال فاز سومی نیز از سوی این طیف- با ناامیدی- در حال تست شدن است. مبنی بر اینکه اگر بتوانند با استفاده از شگرد به اصطلاح غافلگیری، در آخرین فرصت‌ها تا زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اعلام نامزدی آقای هاشمی، آیت‌آلله هاشمی شاهرودی را در موضع رودربایستی بیاندازند و مجبور به کناره‌گیری از نامزدی کنند. این در حالی است که منطقاً شرط حمایت اعضای خبرگان از نامزدی آیت‌الله هاشمی شاهرودی، کسب اطیمنان از ماندن وی در جایگاه نامزدی و عدم کناره‌گیری است اما به اعتبار علت پیش گفته درباره عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی، اکثریت قریب‌به اتفاق مجلس خبرگان کمترین نظر مساعدی نسبت به وی ندارند چه اینکه فتنه را خط قرمز می‌دانند و حداقل صلاحیت ریاست مجلس خبرگان را پایبندی پررنگ و صریح نسبت به این خط قرمز می‌شمارند؛ حال آن که به عنوان مثال در همین یک سال اخیر هم امثال عبدالحسین هراتی هتاک علیه حضرت امام در دفتر آقای هاشمی (به عنوان مشاور در دیدار هیئت ایتالیایی، حضور داشته‌اند و هم امثال عیسی سحرخیز و برخی گروهکی‌های مشابه با وساطت امثال فائزه هاشمی به ملاقات وی رفته‌اند که قبلاً به صراحت از نامزدی بهایی‌ها و هم‌جنس‌بازان حمایت کرده و به صراحت نیز گفته‌اند اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب کمترین علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.
وساطت فائزه هاشمی برای ملاقات امثال سحرخیز با هاشمی در حالی است که فائزه هاشمی برای دومین بار در طول یکی دو سال اخیر اعضای بازداشت شده سازمان منافقین و بهائیت را جزو دوستان خوب خود در زندان معرفی کرد (مصاحبه با روزنامه بهار و مصاحبه با روزنامه فیگارو)