kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
برائت‌جویی معاونت زنان از رفتارهای احتمالی سمن‌ها در پکن+20

مسئولیت تیم 180 نفره نیویورکی‌ها با کجاست؟!

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست ‌جمهوری توضیحات خود را در زمینه مسافران نیویورک برای شرکت در کمیسیون مقام زن ارائه داد.


لیلا فلاحتی در پاسخ به دغدغه‌های مطرح در جامعه درخصوص انگیزه‌های اعزام تیمی 180 نفره متشکل از 11 مدیر دولتی و تعداد زیادی از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد به اجلاس «پکن+20» در نیویورک اظهار داشت: معاونت هیچ نوع تعهدی برای تأمین هزینه‌های حضور سازمان‌های مردم‌‌نهاد در کمیسیون مقام زن ندارد... معاونت امور زنان متولی نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد چه به ‌لحاظ محتوایی و چه به ‌لحاظ ترددی که دارند نیست و این سازمان‌ها کاملاً زیر نظر «وزارت کشور» تعریف می‌شوند.
فلاحتی با بیان این‌که از معاونت امور زنان فقط 3 نفر در این کمیسیون شرکت می‌کنند، گفت: از بخش‌های دیگر دولتی هم افرادی با حمایت ریالی سازمان متبوع و دستگاه اجرایی خودشان شرکت می‌کنند و به‌عنوان لیست دولتی معرفی می‌شوند و معاونت هیچ تعهدی در قبال هزینه‌های سفر آنها ندارد.فلاحتی در پاسخ به این سؤال که تصمیم‌گیرنده برای حضور این سازمان‌های مردم‌نهاد چه سازمانی است و این سازمان‌ها بر چه اساسی انتخاب شده‌اند، بیان کرد: ما هیچ نظارتی بر این‌که این سازمان‌ها چگونه شرکت‌ کرده‌اند نداریم چون ذیل وزارت کشور تعریف می‌شوند. انتخابی که انجام دادیم در قبال 5 سمن است و از ششمین سمن تا صدمین حتی هیچ اطلاعاتی نداریم که چگونه شرکت می‌کنند لذا نباید به حساب معاونت امور زنان نوشته شود.
وی با اشاره به نحوه انتخاب سمن‌ها به تسنیم گفت: فراخوانی انجام شده است که طبق این فراخوان به سمن‌هایی که «مقام مشورتی» داشتند و در حوزه توانمندسازی زنان و حوزه‌های اجتماعی زنان فعالیت داشتند اعلام شده «برنامه‌های حضورتان را در اجلاس اعلام کنید»؛ 32 سمن برنامه ارائه دادند و از این 32 سمن بر اساس برنامه‌ای که برای حضور در اجلاس و محتوایی که می‌خواستند در اجلاس ارائه دهند، این انتخاب صورت گرفته است و این انتخاب هم به این معنا بوده است که ما به شما برای شرکت کمک می‌کنیم نه اینکه اسپانسر شما می‌شویم.
مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری  ضمن شانه خالی کردن از عواقب احتمالی رفتار خلاف مصالح ملی سمن‌های شرکت‌کننده در اجلاس نیویورک گفت: تا جای ممکن، سمن رویکرد و برنامه‌اش را تا الآن برای ما مشخص کرده است ولی اینکه هر سمنی آنجا هر صحبتی بکند به حساب معاونت امور زنان نوشته شود خلاف واقع است.فلاحتی تاکید کرد: وزارت کشور و اطلاعات روی سمن‌ها نظارت می‌کنند لذا اگر این اتفاق افتاد که چهره ایران را خراب کنند ما پاسخگو نیستیم، مکانیزم‌های نظارتی داریم که آن مکانیزم‌های نظارتی معاونت امور زنان نیست. اگر سمنی است که آمارهای غیرواقع در داخل کشور گزارش می‌دهد باید این دو نهاد رسمی پاسخگو باشند.
شایان ذکر است با توجه به اقدام بی‌سابقه وزارت خارجه آمریکا در صدور ویزای سه ماهه بدون محدودیت برای بیش از 160 عضو NGO های فعال در موضوعات زنان، فمنیسم، ایدز، کودکان کار و مسائل مشابه، احتمال ارائه گزارش های خلاف مصالح ملی با موضوع سیاه‌نمایی درخصوص وضع حقوق بشری ایران در اجلاس بین‌المللی نیویورک توسط برخی از اعضای مسئله‌دار سمن‌های مذکور، قوت گرفته است.
در میان لیست اعضای اعزامی به نیویورک افرادی با سابقه فعالیت در فتنه 88، عضویت در جنبش‌های فمنیستی و عناصر مرتبط با ضدانقلاب و مراکز فعال در حوزه پرونده‌سازی با کلیدواژه نقض حقوق بشر در ایران به چشم می‌خورد. بی‌شک در صورت بروز چنین نمایش خلاف منافع ملی در نیویورک، امکان اجماع بر ضد ایران به بهانه مستندسازی ادعاهای حقوق بشری غربی‌ها به دست نیروهای به اصطلاح مردمی اعزامی از داخل کشور و به دنبال آن وضع تحریم‌های جدید، جدی خواهد شد. با توجه به رفع مسئولیت معاونت امور زنان از رفتارها و گزارش های آتی تیم مذکور به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و وزارت کشور ملزم به اجرای وظایف خود برای ممانعت از خروج تیم مسئله‌ساز مذکور از کشور و حضور در اجلاس بین‌المللی نیویورک به واسطه پیشگیری از عواقب احتمالی، هستند.