kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵

پیروزی تازه حوثی‌ها احزاب یمن به گفت‌وگوهای سیاسی بازگشتند

مهم ترین احزاب یمن با عقب نشینی از مواضع خود، به گفت وگوهای سیاسی بازگشتند.

مهم ترین احزاب یمن با عقب نشینی از مواضع خود، به گفت وگوهای سیاسی بازگشتند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احزاب «اصلاح»، «سوسیالیست» و «ناصری» یمن بعد از اینکه از گفت‌وگوهای سیاسی بین احزاب این کشور عقب نشینی کرده بودند، بار دیگر به این گفت‌و‌گوها بازگشتند. این احزاب پیش از این عقب نشینی خود را از گفت‌وگو بین گروه ‌های سیاسی یمن اعلام کرده بودند که به گفته برخی از منابع رسانه‌ای تحت فشار برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دست به این اقدام زده بودند. این عقب نشینی از آنجا می‌تواند حائز اهمیت باشد که رئیس جمهور مستعفی یمن تلاش بسیاری را انجام داد تا با به شکست کشاندن گفت وگوهای سیاسی این کشور، جنبش انصارالله را به حاشیه بکشاند.
 در نشست احزاب سیاسی یمن که روز دوشنبه با حضور تمامی گروه‌ها برگزار شد، مسئله حضور «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور در گفت‌و‌گوها مطرح شد که با مخالفت احزاب سیاسی  روبه رو شد. جلسه روز دوشنبه گروه‌های سیاسی این کشور با حضور «جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در صنعا پایتخت این کشور ادامه پیدا کرد. برگزاری مجدد نشست‌ها در صنعا پیروزی بزرگی برای جنبش انصارالله محسوب می‌شود چراکه رئیس جمهور مستعفی یمن با حمایت کشورهای غربی- عربی سعی داشت مکان این گفت و گوها را به «عدن» در جنوب کشور منتقل کند که نتوانست. نکته جالب‌تر اینکه طی یکی دو روز گذشته ساکنان این استان نیز با برگزاری تظاهرات خواستار اخراج منصور هادی شده‌اند.
از سوی دیگر منابع خبری از دیدار سفیر آمریکا با رئیس جمهور مستعفی یمن در عدن واقع در جنوب این کشور خبر دادند. این در حالی است که اتحادیه عرب اعلام کرده این اتحادیه از منصور هادی و وزیر خارجه یمن برای شرکت در نشست آینده خود دعوت کرده است. اما در حالی که احزاب مهم یمن به فرایند گفت و گوهای سیاسی بازگشته‌اند مجلس مشورتی عربستان در نشست روز دوشنبه خود از مردم یمن خواست تا با «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور همکاری کنند. مجلس مشورتی این کشور خروج منصور هادی از صنعا و رفتن وی به عدن را «گامی مهم» در جهت تایید مشروعیت خوانده است! این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به گفته انقلابیون استعفا و فرار منصور هادی با هدف به آشوب کشاندن یمن و در نتیجه ایجاد جنگ داخلی و تجزیه طراحی و اجرا شده است.