kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷

ینی‌آکیت: ترکیه درشت‌گویی کرد اما اهداف ایران در منطقه پیش رفت(خبر ویژه)

یک روزنامه چاپ ترکیه تصریح کرد هرچه ترکیه لفاظی کرده و در منطقه ناکام مانده، ایران اهداف منطقه‌ای خود را با موفقیت پیش برده است.

روزنامه ینی‌آکیت در تحلیلی به قلم فاروق کوسه نوشت: عامل ایجاد یک حکومت بزرگ نه سیاست‌های پشت تریبونی و حرافی‌های بزرگ، بلکه تعیین استراتژی‌های بزرگ، پیگیری اهداف بزرگ، انجام فعالیت‌های بزرگ و پرورش اشخاص بزرگ است. با درشت‌گویی و عصبانیت نمی‌توان به اهداف بزرگ دست یافت. برای دستیابی به این اهداف، باید بر حسب طرح‌های دقیق و استراتژی‌ها و فعالیت‌های زمان‌بندی شده، اقدامات عمیقی انجام داد. در غیر اینصورت، چنان موانعی در جلوی راه شما قرار خواهند داد که هرگز نتوانید به فعالیت‌های خود ادامه دهید. در حالی که در دنیای کوچک خیالی خود تصور می‌کنی در حال انجام کارهای مهم هستی، ناگهان متوجه می‌شوی که باغ ارم را از دست داده و تنها یک دشت کویر برایت باقی مانده است.
وی با انتقاد از دولت ترکیه می‌نویسد: باید از این رویا که از رهبری جهان اسلام سخن می‌گوید،  اما در واقع اعتباری برایش باقی نمانده است و از رویای سیاست‌های خارجی که فکر می‌کند دارای اعتبار است و با آن قصد مسحور کردن توده‌ها را دارد، بیدار شویم. زیرا ما از سیستم‌های بین‌المللی انتقاد می‌کنیم اما در واقع با پیروی از این سیستم به تولیدات محدود خود اکتفا می‌کنیم، اما کشورهایی وجود دارند که موضع مستقل خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های خود به صورت مستقل و با گام‌های بسیار بزرگ ادامه می‌دهند. ایران نیز نمونه بارزی از این مسئله است که در کنار ما وجود دارد.
ینی‌آکیت می‌افزاید: اکنون مشاهده می‌شود که ایران از یک سو، با سازماندهی عناصر شیعه در کشورهای همجوار اقمار وابسته به خود را تاسیس کرده و از سوی دیگر مناطق مرکزی جغرافیای اسلام را از جنوب، شمال و شرق محاصره کرده است. این موقعیت فعلی، بدون فعالیت‌هایی در زمینه آماده‌سازی و سیستماتیک طولانی، امکان‌پذیر نیست. این مسئله نمونه بارزی برای درک موقعیت افرادی است که تنها حرف می‌زنند و افرادی که به جای حرف زدن عمل می‌کنند.
نویسنده معتقد است: اکنون می‌بینیم که ایران در جغرافیای اسلامی موفق شده است که تمامی حوادث را به نفع خود رقم زند. در حالی که ما به راهپیمایی‌هایی علیه آمریکا در رابطه با اشغال عراق اکتفا کردیم، ایران عمیقا حرکت کرده و  مقدار قابل توجهی از عراق را به دست آورده است(!) در حال حاضر، عراق در سیستم بین‌المللی، حکومتی است که از ایران حمایت می‌کند. در گذشته نیز در حالی که همه کشورها (رژیم) اسرائیل را به دلیل اشغال لبنان محکوم می‌کردند، ایران سازماندهی‌ای انجام داد که سبب تغییر موقعیت به نفع این کشور شد و یک نیروی نظامی بزرگ تحت عنوان حزب‌الله را تاسیس کرد و به این ترتیب حضور خود در لبنان را تحکیم بخشید. اکنون با وجود حزب‌الله، به عبارت دیگر با وجود ایران نمی‌توان از لبنان بحث کرد.
نویسنده خاطرنشان کرد: ایران که جنگ داخلی سوریه را نیز به نفع خود تغییر داده، عملا حکومت سوریه را نیز با خود همسو کرده است. در حال حاضر ایران، غیر از خود صاحب دو یا دو و نیم حکومت دیگر است که عبارتند از عراق، سوریه و لبنان.
این کشور همچنین در حال افزودن یک حکومت دیگر (یمن) به این فهرست است.
ینی آکیت تصریح می‌کند: حتی اگر تصور شود که در بحرین اکنون فعالیتی انجام نمی‌شود، از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند، احتمالا ایران به صورت مخفیانه در حال آماده‌سازی‌هایی بوده و به زودی اقدامات خود را در این رابطه آغاز خواهد کرد. با این حال، در یک جغرافیای غیرمنتظره یعنی یمن که مدتی است دچار جنگ‌های داخلی است، با وجود تلاش‌های عربستان‌سعودی که دقیقا در جنوب این کشور قرار دارند، چیزی نمانده است که حکومت شیعه یمن به صورت همسو با ایران به وجود آید.