kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

خط مقدم تروریست‌ها از هم پاشید/ تکریت در آستانه آزادی

همزمان با درهم شکسته شدن خطوط مقدم داعش در اطراف شهر اشغالی تکریت، تکفیری‌ها 32 نفر را در الانبار اعدام کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «کریم النوری» سخنگوی نیروهای داوطلب عراق گفت، همه تروریست‌های خطوط مقدم داعش که ماموریت داشتند مقابل هجوم نیروهای مسلح عراق را بگیرند، از مواضع خود گریختند.
این فرار دستجمعی تروریست‌ها به داخل شهر در روز نخست حمله نیروهای داوطلب و ارتش رخ داد. این نیروها ساعت سه بامداد شنبه عملیات آزادسازی شهر تکریت را از سه محور آغاز کرده‌اند.
النوری افزود: «حالت یاس بر تروریست‌های داعش حکمفرما شده است... تحرک نیروهای امنیتی و مردمی با احتیاط کامل صورت خواهد گرفت تا تلفات زیاد نشود.»
در ارتباط با عملیات تکریت، «ماجد الغراوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم گفت: «روحیه نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری بالاست و آنها بر پیروزی اصرار دارند و می‌خواهند حماسه‌ای مشابه جرف‌النصر (جرف‌الصخر)، آمرلی و دیاله خلق کنند.»
نیروهای مسلح عراق در منطقه «سورشناس» واقع در شمال سامرا نیز 60 تروریست‌ را به هلاکت رساندند و 70 نفر دیگر را زخمی کردند.
اما، داعش در واکنش به پیشروی‌های مداوم نیروهای داوطلب و دولتی، 32 نفر را در استان الانبار اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این افراد که در یک مجتمع مسکونی شهر «البغدادی» به اسارت گرفته شده بودند، با شلیک گلوله عناصر داعش شهید شدند.
در البغدادی همچنین، چند منطقه مسکونی این شهر و یک پایگاه نظامی هدف گلوله‌های خمپاره داعش قرار گرفت و طی این حملات، پنج تن شهید و شش نفر دیگر مجروح شدند.
واحد مرکزی خبر هم به نقل از «جمیل الشمری» فرمانده پلیس استان «دیاله» خبر داد،  داعش توان رسانه‌ای خود را در این استان از دست داده و دیگر نمی‌تواند از طریق پیام‌های رسانه‌ای، نیرو جذب کند. پیش از این کارشناسان، داعش را رسانه‌ای‌ترین گروه تروریستی در جهان توصیف می‌کردند.
حیدر عبادی
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: «همه آثار تاریخی که توسط گروه تروریستی داعش به سرقت رفته و قاچاق شده‌اند، شماره سریال دارند و این آثار را با کمک‌های بین‌المللی، به کشور برمی‌گردانیم.»
عبادی افزود: ما میراث تمدن انسانی را حفظ خواهیم کرد و کسانی که درصدد از بین بردن آثار باستانی هستند را تحت پیگیری قرار می‌دهیم.»
عبادی از شورای امنیت سازمان ملل و همه «کشورهای دوستدار صلح و مدافع تمدن انسانی و اسلامی» خواست در این رابطه با بغداد همکاری کنند و قاچاقچیان آثار را تحت پیگرد قرار دهند.
روزنامه «واشنگتن پست» نیز شنبه گذشته نوشت: داعش حدود 100 قطعه از میراث فرهنگی سوریه را به قاچاقچیان انگلیسی داده و آنها نیز این آثار را در انگلیس به فروش رسانده‌اند.
روزنامه انگلیسی «تایمز» هم در این رابطه نوشت، اشیای قاچاق شده به انگلیس شامل سکه‌های طلا و نقره و عتیقه‌های سفالی و شیشه‌ای رومی است و قیمت آنها صدها هزار دلار است.
داعش جمعه گذشته تصاویری را از طریق اینترنت پخش کرد که در آن تخریب آثار باستانی موصل به دست عناصر این گروه مشاهده می‌شد.