kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان محیط زیست

به دنبال عملکرد نامناسب معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نمایندگان ملت طرح تحقیق و تفحص از این سازمان را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

ماه گذشته و در جریان مسائل محیط زیستی در استان خوزستان و نیز بحران ریزگردها در این بخش از کشور بسیاری بر نحوه عملکرد ابتکار انتقاد و اعلام کردند رئیس سازمان محیط زیست به جای پرداختن به مسائل حزبی و سیاسی به حوزه تخصصی خود در سازمان محیط زیست نظارت کرده و به وظایف خود عمل کند.
با این حال نمایندگان ملت از تغییر در سازمان محیط زیست ناامید نشده‌اند و از این روست که طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست از سوی گروهی از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.
در این راستا و به گزارش تسنیم، محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان راضی‌کننده نبوده و ما برای دفاع از حقوق مردم این طرح را تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردیم.
جلسه غیرعلنی نمایندگان برای بازنشستگان صنعت فولاد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از برگزاری جلسه علنی دیروز  در نشست غیر رسمی به مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد کشور پرداختند.
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: در جلسه امروز حجت‌الاسلام ابو‌ترابی‌فرد ضمن ارائه توضیحاتی در مورد بازنشستگان صنعت فولاد، از نمایندگان خواست با طرح پیشنهاداتی نسبت به حل مشکل این بازنشستگان تمهیداتی بیاندیشند.
وی ادامه داد: قرار شد برای حل این مشکل پیش‌بینی‌های لازم در بودجه سال 94 صورت گیرد. البته در این جلسه برخی نمایندگان پیشنهاداتی را مطرح کردند که هر کدام به دلیل عدم پیش‌بینی منابع و مصارف قابل قبول نبودند. بنابراین حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد از نمایندگان خواست تا در جریان بررسی بودجه پیشنهادات مناسب را برای حل مشکلات بازنشستگان فولاد ارائه دهند تا آنها حقوقشان را به موقع دریافت کنند.
یکی از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه طرح پیشنهادی برای الحاق صندوق بازنشستگان فولاد به صندوق بازنشستگی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که قرار شد برای این موضوع نظر کمیسیون تلفیق کسب شود.
مصوبات مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه
نمایندگان ملت در جریان بررسی بودجه با ارجاع تبصره الحاقی در مورد حل مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.
براساس مصوبه دیگر مجلس درآمد حاصل از واگذاری فروشگاه‌ها ، جایگاه‌های سوخت سنگواره‌ای (فسیلی)، انبارهای ذخیره علوفه و کالا به عنوان افزایش سهم دولت در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی هزینه می‌شود.
همچنین بهارستان‌نشین‌ها در ادامه جلسه علنی دیروز بند مربوط به افزایش نظارت بر فروش اموال و دارایی‌های غیرجاری و همچنین اخذ تسهیلات توسط بنگاه‌های در حال واگذاری و واگذارشده را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.  
خبر دیگر این که بر اساس مصوبه مجلس دولت موظف شد در مجموعه‌های بیش از هزار واحد مسکونی، واحدهای آموزشی، فرهنگی، پاسگاه و کلانتری ، مدرسه و پایگاه بسیج احداث کند.
مجلس همچنین دولت را مجاز کرد تا سقف ۵ هزار میلیارد ریال، وجوه حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌های مشمول واگذاری را به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص دهد.
براساس مصوبه دیگر مجلس مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته و حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته و تکمیل طرح‌های نیمه ‌تمام به حساب سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واریز می‌شود.
نمایندگان همچنین مصوب کردند که ۱۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های حفاظت و ساماندهی رودخانه‌ها، آزادسازی و پرداخت خسارت به تصرفات و اعیانی‌های مزاحم و یا اراضی در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.
تکلیف مجلس به وزارت راه و بنیاد مسکن
این گزارش می‌افزاید براساس مصوبه مجلس وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها موظف شدند در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین را بدون اخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج بگذارد.
 بر اساس مصوبه دیگر نمایندگان نیم ‌درصد تا دو درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص‌یافته دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام درخصوص پدافند غیرعامل مصوب فرماندهی کل قوا هزینه می‌شود.
گفتنی است محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی دیروز گفت: فکر نمی‌کنم بودجه ۹۴ تا پایان این هفته تمام شود.