kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب:

24 درصد آب آشامیدنی کشور هدر می‌رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت:‌ 24 درصد آب آشامیدنی کشور به دلیل فرسودگی شبکه و آبیاری فضای سبز، هدر می‌رود.


حمیدرضا جانباز در آیین بهره برداری از طرح آبرسانی به مجتمع بوسنگان از توابع شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد افزود: ‌13 درصد از این هدرروی آب ناشی از فرسودگی شبکه و 11 درصد نیز به علت استفاده از آب آشامیدنی برای فضای سبز است.
وی گفت: برنامه‌ریزی برای نوسازی سالانه یک درصد از شبکه آب فرسوده از راهبردهای وزارت نیرو برای پیشگیری از هدرروی آب در کشور است.
جانباز افزود: هماهنگی با وزارت کشور و شهرداری‌ها به منظور کاهش استفاده از آب آشامیدنی برای دیگر مصارف، از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای رفع این معضل است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از اجرای 130 طرح آبرسانی بزرگ در کشور خبر داد و با اشاره به افزایش 28 درصدی اعتبارات فاضلاب در سال 94 افزود: همچنین در 260 شهر کشور پروژه ویژه فاضلاب در دست اجراست.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن 920 مجتمع آبرسانی در سطح کشور اظهار کرد، 500 میلیون دلار از منابع صندوق آب و فاضلاب کشور به تکمیل این طرح‌ها در سال 94 تخصیص داده شد.
جانباز تصریح کرد:‌ با بهره برداری از این مجتمع‌ها هشت میلیون و 300 هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد. وی کاهش 45 درصدی حجم روان آبها در برخی از نقاط کشور مانند بندرعباس، سنندج و کرمان را یک تهدید جدی دانست و ابراز داشت: جلسه شورای عالی آب برای مهار روان آبها با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و استانداران برگزار خواهد شد.
با  افتتاح طرح آبرسانی به 17 روستای مجتمع بوسنگان در شهرستان باشت، واقع در 110 کیلومتری یاسوج 352 خانوار با جمعیتی افزون بر هزار و 400 نفر از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب نیز در این مراسم از تدوین طرح جامع تامین آب آشامیدنی و صنعتی 17 استان کشور برای اجرای یک برنامه بلندمدت خبر داد.
علی‌اصغر قانع افزود: در این طرح، تامین آب آشامیدنی و صنعتی این استان‌ها که 65 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند در یک برنامه بلندمدت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
وی با بیان این که 103 شهر بالای یکصدهزار نفر جمعیت ایران با کمبود آب مواجه است، ابراز داشت: طرح مطالعاتی تامین آب این شهرها از خلیج‌فارس در ابتدای سال جاری شروع شده و طی مدت سه سال آینده انجام خواهد شد.
قانع، استان‌های فارس، خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، تهران و اصفهان را از مهم‌ترین مناطق کم‌آب ایران ذکر کرد.