kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶

داعش آثار باستانی موصل را تخریب وکتابخانه‌های صلاح‌الدین را به آتش کشید

تخریب گسترده آثار باستانی، کتابخانه‌های خطی و یک مسجد قدیمی در «موصل» و منطقه «الشرقاط» از سوی داعش عراق، واکنش اعتراض گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت.


به گزارش خبرگزاری‌ها، گروه تروریستی داعش پنجشنبه تصاویری را از طریق اینترنت پخش کرد که در آن تخریب وحشیانه آثار باستانی عراق به دست تروریست‌ها نمایش داده می‌شود. در این تصاویر عناصر داعش با پتک، چکش و ابزارهای آهنی مجسمه‌های تاریخی و سایر آثار باستانی عراق را منهدم می‌کنند. سرزمین‌ بین‌النهرین (عراق امروز) مهد تمدن بشری است و خرابه‌های «بابل» و «اور» در این سرزمین قرار دارد. «ایرینا بوکووا» مدیرکل سازمان فرهنگی، علمی و  آموزشی سازمان ملل (یونسکو) در واکنش به تخریب آثار باستانی موصل، آن را فراتر از یک تراژدی فرهنگی خواند و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد. بوکووا اعلام کرد، برخی مجسمه‌های منهدم شده از شهر باستانی «هرتا در استان نینوا» بودند. هرتا که در 100 کیلومتری جنوب‌غربی موصل قرار دارد، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. برخی از آثار تخریب شده توسط داعش، متعلق به 8000 سال قبل بوده است.
تروریست‌های داعش همچنین، یک مسجد قدیمی شهر موصل را به دلایل نامعلومی، ویران کردند. این مسجد در منطقه «باب الطوب» مرکز شهر موصل قرار داشت.
داعش در استان صلاح‌الدین نیز سه کتابفروشی  را در شمال این استان آتش زد. یکی از این کتابفروشی‌ها، محل فروش کتاب‌های خطی قدیمی بود و در منطقه «الشرقاط» قرار داشت.
این اقدامات ضدفرهنگی داعش با واکنش مقامات عراقی هم مواجه شد؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اسامه النجیفی» معاون رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد: داعش با تخریب موزه موصل، مرگ خود را رقم زد و تا زمان شروع نبرد آزادکننده، فرصتی نمانده است.
«سلیم الجیوری» رئیس پارلمان عراق، هم گفت: این گروه کوردل (داعش) دشمنی خود با گذشته و حال و آینده عراق را به نمایش گذاشت.
«حزب اسلامی عراق» هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ویران‌سازی آثار تاریخی نینوا، اقدامی برنامه‌ریزی شده برای محو تمدن عراق است. این حزب نیز خواستار آغاز هرچه سریعتر عملیات آزادسازی موصل شد.
«عادل شرشاب» وزیر گردشگری عراق نیز گفت: تخریب موزه موصل از سوی داعش، یکی از بزرگترین جنایت عصر کنونی است، موزه موصل حاوی کهن‌ترین تمدن‌های روی زمین بود. «شرشاب»  اقدام داعش در موصل را یک «فاجعه» برای کل انسانیت دانست. وی قول داد که با همکاری اینترپل و یونسکو جلوی قاچاق آثار باستانی توسط داعش را بگیرد.
اقدام دیگر داعش در موصل این بود که دیروز به ائمه جماعت و مسئولان مساجد این شهر دستور داد، نام پیامبر اسلام(ص) را از در و دیوار و محراب‌های مساجد پاک کنند!
داعش طی 9 ماه گذشته ده‌ها مرکز تاریخی، مقبره‌ها، مساجد، کلیساها و امامزاده‌‌های شیعی را ویران و غیرنظامیان عراقی را نیز به طور گروهی اعدام کرده است.
داعش در تازه‌ترین جنایت خود، 12 جوان عشیره «الجبور» در جنوب موصل را اعدام کرد. تروریست‌ها همچنین، چهار جوان  را که حاضر نشده بودند در موصل آثار باستانی را تخریب کنند، زنده زنده در آتش سوزاندند.
همچنین، طی 24 ساعت گذشته حملات هوایی و زمینی نیروهای دولتی عراق و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، به مواضع داعش در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار، هلاکت 34 عضو این گروه تروریستی را در پی داشت.
دیروز علاوه بر تحولات فوق، عملیات گسترده ارتش عراق برای آزادسازی شهر تکریت نیز آغاز شد. در این عملیات که از چند محور شروع شده است و همچنان ادامه دارد، شمار زیادی از عناصر تروریستی داعش کشته و زخمی شدند.
جزئیاتی از عملیات موصل
«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق اما درباره عملیات تعیین‌کننده موصل، به خبرنگاران گفت که اکنون همه چیز برای آغاز عملیات آزادی موصل آماده است. به گفته وی، پیروزی بر داعش در موصل قریب‌الوقوع است. العبیدی گفت، در عملیات موصل اکثر مردم این شهر نیز به سبب جنایاتی که داعش مرتکب شده است، به نیروهای امنیتی خواهند پیوست... در حال حاضر نیروها در زمینه جنگ شهری، خیابانی، مقابله با کمین‌ها، پاکسازی مین‌ها از پل‌ها، خیابان‌‌ها و منازل آموزش می‌بینند.
وی همچنین پیش‌بینی کرد تکفیری‌ها برای روحیه دادن به تروریست‌ها هم که شده، جنایات تازه‌ای در موصل مرتکب شوند.