kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶

ارتش سوریه 70 روستا را در استان الحسکه آزاد کرد

ارتش سوریه با کمک نیروهای مردمی موفق شد 70 روستای الحسکه در شمال شرق سوریه را از دست تروریست‌های تکفیری آزاد کند.

سرویس خارجی-

منابع سوری اعلام کردند که بر اثر درگیری شدید میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست‌های تکفیری در شمال شرق سوریه 70 روستای استان الحسکه آزاد شد. در این عملیات گسترده دست کم 130 تن از افراد مسلح تروریست نیز کشته شدند.
در این عملیات گسترده، مبارزان کرد و نیروهای حمایت مردمی در کنار نیروهای ارتش با تروریست‌ها می‌جنگیدند و به غیر از به هلاکت رساندن تروریست‌ها موفق شدند تعدادی از مردم را که در محاصره داعش بودند آزاد کنند.
پیش از این نیز مبارزان کرد موفق شده بودند 20 روستا در حومه الرقه را از دست تروریست‌های داعش آزاد سازند.
با آزاد شدن 70 روستای دیگر در استان الحسکه شمار روستاهایی که طی روزهای اخیر از دست عناصر داعش آزاد شده است از 300 روستا فراتر رفت.
این در حالی است که تروریست‌های داعش در روزهای اخیر 150 مسیحی آشوری را در استان الحسکه ربودند و تعداد مسیحیان ربوده شده توسط عناصر داعش طی روزهای اخیر به 280 تن رسیده است.
در همین رابطه داعش تهدید کرد که اگر آمریکا حملات هوایی را متوقف نکند 150 گروگان آشوری اعدام می‌شوند.
آمریکا و متحدانش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش می‌گویند از روز چهارشنبه 14 نوبت مواضع گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را مورد حمله قرار دادند. پنج حمله هوایی در سوریه صورت گرفت و 9 حمله هوایی در عراق و در جریان این حملات تعدادی از عناصر داعش به هلاکت رسیدند.
از سوی دیگر روزنامه دیلی‌میل روز جمعه در گزارشی اولین عکس از «محمد اموازی» انگلیسی کویتی تبار را که ادعا می‌شود همان جلاد معروف گروه تروریستی داعش است منتشر کرد.
اموازی معروف به «جان جهادی» است که گفته می‌شود عضو سازمان‌های امنیتی انگلیس بوده است. وی همان کسی است که اقدام به بریدن سر گروگان‌های خارجی کرده است.
سیا: ترکیه از تروریست‌ها حمایت می‌کند
رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا (سیا) اعتراف کرد مبارزه با گروه تروریستی داعش برای ترکیه اولویت ندارد و خود این کشور تسهیلات عبور تروریست‌ها از خاک ترکیه به سوریه را فراهم کرده است.
«جیمز کلاپر» در جلسه کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا افزود، ترکیه به هیچ‌وجه داعش را تهدید اصلی علیه خود نمی‌داند و شرایط برای رفت و آمد آسان تروریست‌ها را هم فراهم می‌آورد.
وی همچنین گفت، اقدامات وحشیانه داعش در سر بریدن گروگان‌ها باعث شده افکار عمومی مردم خاورمیانه در مخالفت با این گروه تروریستی متحدتر شود.
جیمز کلاپر تاکید کرد، نظام بشار اسد قدرتمندتر از گروه‌های مخالف است اما برای سیطره بر سرزمین‌هایی که از دست داده به چند سال زمان نیاز دارد.
سفر نمایندگان پارلمان فرانسه به سوریه
سفر نمایندگان پارلمان فرانسه به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور واکنش گسترده مقامات فرانسوی را به دنبال داشت.
«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه این اقدام را محکوم کرده و نخست‌وزیر فرانسه نیز آن را «غیر اخلاقی» توصیف کرده است!
منابع فرانسوی می‌گویند یکی از چهار نماینده پارلمان فرانسه نیز توسط حزب خود به اخراج تهدید شد.
این در حالی است که اکثریت قاطع مردم فرانسه از مواضع نمایندگان پارلمان برای از سرگیری روابط با سوریه حمایت می‌کنند و با مواضع دولت این کشور مخالفند.
تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که توانمندی نظام سوریه در مقابله با تروریست‌های داعش و خطری که از سوی این گروه تروریستی متوجه اروپاییان شده است یکی از عوامل مهم تمایل کشورهای اروپایی برای از سرگیری روابط با نظام سوریه است.
این تحلیلگران تاکید می‌کنند که اکثر این کشورها از بیم سرزنش آمریکا به سوریه نزدیک نمی‌شوند چرا که در غیر این صورت تاکنون بسیاری از آنها روابط خود را با دمشق از سر گرفته بودند. به اعتقاد این کارشناسان چه بسا مخالفت مقامات رسمی فرانسه با این دیدار نیز، یک بازی سیاسی باشد!
رئیس پارلمان سوریه اما طی اظهاراتی اعلام کرد که سفر هیئت پارلمانی فرانسه به دمشق نشان داد زمان آن رسیده که غرب در سیاست‌هایش نسبت به سوریه بازنگری کند. بعد از فرانسه یک هیئت آمریکایی نیز به دمشق سفر کرد. قرار است هیئتی از ترکیه نیز به سوریه سفر کند. این سه کشور، دشمنان اصلی بشار اسد هستند.