kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵

فاضلاب بیمارستان‌های گیلان در بستر رودخانه‌‌ها رها می‌شود

مدیر کل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: بیمارستانهای استان با ریختن فاضلاب بیمارستانی در بستر رودخانه‌ها، بیماری‌های مختلف و همه‌گیر را به وجود می‌آورند.


محمدرضا برجی در همایش «دوباره نیلوفرهای آبی» اظهار کرد: در حال حاضر میراث‌دار وضعیت بسیار بحرانی در استان گیلان هستیم.
وی افزود: متاسفانه از بالاترین ارتفاع گیلان در نقطه سماموس تا سواحل دریای خزر پر از زباله است، که در صورت پیدا نکردن راه‌حلی برای این معضل، تاثیرات مخرب جدی بر جا خواهد گذاشت.
برجی با اشاره به وضعیت نامناسب تالاب انزلی گفت: سالانه حدود 300 هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود که مهم‌ترین علت آن برداشت‌های بی‌رویه از جنگل‌ها، فرسایش مراتع و دخالت انسانی در عرصه‌های بالادست است.
وی با اشاره به اینکه میانگین عمق آب تالاب انزلی در سال 1354 هنگام ثبت در کنوانسیون رامسر 9 متر بوده، افزود: اکنون عمق این تالاب به یک متر رسیده و ظرفیت ذخیره آب آن یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است که این مقدار ظرفیت، به اندازه سه سدی است که در استان گیلان در حال ساخت آن هستیم.
برجی همچنین یادآور شد: تمام فاضلاب شهر رشت و شیرابه‌های محل دفن زباله در سراوان که به تناسب شرایط جوی بین پنج تا 20 لیتر است، وارد تالاب انزلی شده که تهدیدی جدی برای وضعیت این تالاب است.
وی با بیان اینکه شهرک صنعتی شهر رشت با قدمت 40 ساله فاقد سیستم تصفیه‌خانه است، گفت: از 31 بیمارستان استان فقط هشت بیمارستان به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند و عموم بیمارستانها با وجود اینکه خود در بخش درمان فعالیت می‌کنند اما با ریختن فاضلاب بیمارستان در بستر رودخانه‌ها، بیماری‌های مختلف و همه‌گیر را به وجود می‌آورند.