kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷

انتظار 11 ساله برای سوت قطار

سرنوشت راه‌آهن اردبیل، میانه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و علی‌‌رغم گذشت 11 سال از به زمین زده شدن نخستین کلنگ احداث آن، سرعت بخشیدن به عملیات احداث و آماده شدن نهایی آن به آرزوی مردم منطقه تبدیل شده است.


مسئولان مدعی‌اند که این پروژه از 66 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و عملیات اجرایی آن باجدیت در حال اجراست و این در حالی است که جمعی دیگر از کندی عملیات و بی‌توجهی به این پروژه خبر می‌دهند.
بنا به گفته یکی از نمایندگان مردم اردبیل تاکنون برای این پروژه 3هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. از زمان شروع عملیات پروژه، مردم استان با وعده‌های متعددی در مورد تاریخ اتمام و بهره‌برداری از پروژه مواجه بوده‌اند.
با اظهارنظر یکی از نمایندگان مردم اردبیل بحث راه‌آهن وارد فاز جدیدی شده و اظهارنظرهای متفاوت موجب نگرانی مردم و موضع‌گیری برخی از مسئولان و نمایندگان در قبال این اظهارنظر شده است.
 منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: پروژه راه‌آهن اردبیل مطالعات ژئوتکنیک ندارد و در مورد زمین‌شناسی برای اجرای آن هیچ بررسی و تحلیل دقیقی انجام نشده است و حاضر است با مستندات دقیق مشکلات و گرفتاری‌های مختلف اجرای این پروژه را در اختیار عموم قرار دهد.
حقیقت‌پور گفته است: اگر این پروژه اجرا شود و بعد از سال‌های طولانی به بهره‌برداری برسد ما باید ریزعلی خواجوی‌های بسیاری را در راه‌آهن اردبیل به کار گیریم تا خطر ریزش کوه را در مسیر اطلاع‌رسانی کنند که اجرای آن با این وجود خیانت آشکار است.
با این حال مصطفی افضلی‌فرد یکی دیگر از نمایندگان اردبیل می‌گوید: معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشته‌اند که در پنج مسیر از راه‌آهن اردبیل، میانه مشکل خاصی وجود ندارد و تنها در دو مسیر مشکلاتی است که باید برطرف شود.
وی افزوده است: در این دو محور مشکل اصلی مربوط به کارهای ژئوتکنیک و مسیریابی است که برای حل آن نیز اقداماتی انجام شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکل برطرف شود.
سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مسیریابی این پروژه از ابتدا به درستی انجام پذیرفته است یا نه؟ و اینکه آیا تعطیلی این پروژه بعد از 11 سال انتظار و تغییر مسیر آن با آن همه هزینه کار درستی بوده و یا نه بحث دیگری است. اینکه از ابتدای عملیات پروژه مطالعات مربوط به آن به درستی و به دقت انجام نپذیرفته، بحث دیگری است که باید به آن جواب داده شود. آیا در صورت صحت ادعای نماینده مردم نباید مقصران این کار معرفی شوند و مورد بازخواست قرار بگیرند و به دلیل بی‌توجهی، سهل‌انگاری و کم‌کاری در قبال مردم و مسئولان جوابگو باشند؟
استاندار اردبیل در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود خبر از برطرف شدن مشکلات پروژه داده و به بهره‌برداری رسیدن آن را در دولت یازدهم پیش‌بینی کرده است. درحالی که پروژه با چنین مشکلاتی دست به گریبان است مردم منطقه در مناسبت‌های مختلف خواستار ادامه راه‌آهن اردبیل تا پارس‌آباد مغان و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان هستند.
در این مورد نیز اظهارنظرهای مختلفی صورت پذیرفته و در جریان سفر هیئت دولت به استان نیز مطرح شد اما این امر با مخالفت رئیس جمهور مواجه شده است. نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی از مخالفت انجام شده اظهار تأسف و بر ضرورت احداث آن بار دیگر تأکید کرده است. اتصال راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد می‌تواند از جنبه‌های مختلف در جهت توسعه استان مثمر باشد و علاوه بر کمک به بحث کشاورزی می‌تواند به ساکنین شهرهای پارس‌آباد، اصلاندوز، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و گرمی و 3 هزار و 500 مسافر آذری که روزانه از گمرک بیله‌سوار وارد استان می‌شوند خدمات‌رسانی کند.
نادر پرستار