kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
واکنش وزیر به مخاطرات امنیتی هک شدن سیم‌کارت‌های ایرانسل:

موبایل مرکل هم شنود می‌شد!

انتشار خبر هک شدن یک و نیم میلیارد سیم‌کارت گرچه از سوی کارشناسان امنیتی در دنیا با حساسیت ویژه دنبال می‌شود اما وزیر ارتباطات ما می‌گوید که «در دنیای امروز به هر حال این نوع اتفاقات رخ می‌دهد»(!)
سرویس اجتماعی-

به دنبال افشای هک شدن «جمالتو»، بزرگترین تولید‌کننده سیم کارت جهان و دسترسی جاسوسان آمریکا و انگلیس به  میلیاردها دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان، مقامات اروپایی خواستار تحقیق در این زمینه شدند و امروز هم در خبرها آمده بود که استرالیا با همکاری سه اپراتور بزرگ این کشور تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.
بنا بر اسناد افشا شده اسنودن، آمریکا و انگلیس از سال 2010 این عملیات را در بیش از 85 کشور انجام داده و بیش از یک و نیم میلیارد کاربر جهانی موبایل از شرکت‌هایی مانند اپراتورهای بزرگ آمریکایی و کشورهای دیگر را تحت نظارت و شنود قرار داده‌اند که در میان آنها نام اپراتور ایرانی ایرانسل هم دیده می‌شود.
انتشار این خبر با حساسیت‌ ویژه‌ای از سوی نهادهای رسمی و اپراتورهای بزرگ سراسر دنیا دنبال می‌شود؛ همانطور که اشاره شد مقامات اتحادیه اروپا و استرالیا تحقیقات جداگانه‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند. در عین حال سه اپراتور بزرگ استرالیایی هم با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن حمایت از این تحقیقات اعلام کرده‌اند که امنیت و حریم شخصی مشترکان‌شان برای آنها بسیار مهم و جدی است و آنان به این منظور از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.
با وجود اعلام نام اپراتور ایرانی در بین خریداران «سیم‌کارت‌های جمالتو» و نفوذ هکر‌ها نه تنها از سوی اپراتور ایرانسل واکنشی برای جلب اعتماد مشترکان نشان داده نشد؛ بلکه وزیر ارتباطات هم در نخستین واکنش خود به این افشاگری، آن را امری طبیعی و مربوط به تمام دنیا دانست!
محمود واعظی که معتقد است هیچ یک از مسئولان کشور برای ارتباطات کاری خود از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند(!)، به فارس گفته است: ما همواره اعلام کردیم که تمام مسئولان دولتی و حتی مردم عادی تلاش کنند از موبایل برای ارتباطات ضروری خود استفاده کنند، چرا که تلفن ثابت در این زمینه امنیتی به مراتب بالاتر دارد.
فرافکنی وزیر ارتباطات توام با بی‌توجهی به انگیزه‌های سازمان‌های جاسوسی در محیط ارتباطات موبایلی و آنلاین در حالی صورت می‌گیرد که هدف از شنود عام میلیون‌ها مخاطب سیم کارت‌های مذکور در غرب مدیران دولتی قطعا نیستند بلکه جاسوسان از خرده اطلاعات بدست آمده از ارتباطات مردم برای تهیه نقشه‌های مهندسی اجتماعی بهره می‌گیرند و مسیر‌های جاسوسی از مسئولین لزوما در حد «شنود موبایلی» نیست.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دنیای امروز به هر حال این نوع اتفاقات رخ می‌دهد، یادآوری می‌کند: حتی چندی پیش در اخبار شاهد بودیم که تلفن همراه صدر اعظم آلمان مدت‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی شنود می‌شده است. برهمین اساس اکنون هم موضوع مهمی در این زمینه مطرح شده و در کنار اپراتورهای مختلف دنیا از هک‌شدن سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی نیز مشاهده شده است!
اما تنها واکنش وزیر ارتباطات در این زمینه، یادآوری چند باره وجود مرکز  SOC و فعالیت‌های مرکز ماهر است که پیش از این هم درباره انتشار اخبار مربوط به «ویروس رجین»، شاهد واکنشی مشابه بودیم.
آنچنان که وزیر می‌گوید آنچه مربوط به این وزارتخانه است سرمایه‌گذاری برای امنیت شبکه است و به همین دلیل براساس آمار و ارقام اعلام می‌کند که در 6 ماه گذشته 200 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده و این روند بطور سالانه تداوم دارد.
اما تجربه موارد مشابه پیشین نشان داده که مراکزی که وزیر از آنها به عنوان بازوی امنیت سایبری نام می‌برد، بطور کامل پاسخگوی رخدادهای امنیتی نبوده‌اند و در بسیاری موارد، هشدارهای آنها بعد از اطلاعیه‌های آزمایشگاه‌های معتبر امنیتی منتشر می‌شود.
البته این نوع واکنش وزیر ارتباطات در موارد حساس امنیتی به رویه‌ای قابل پیش بینی تبدیل شده است. وزارت ارتباطات پس از تاکیدات مکرر و مستند رهبرانقلاب درخصوص الزامات ایجاد «شبکه ملی اطلاعات» هنوز گام جدی در این مسیر برنداشته است و دقیقا در مسیر افزایش مخاطرات امنیتی سیستم ارتباطات اینترنتی کشور، سیاست افزایش خرید پهنای باند خارجی و فضاسازی برای نرم افزارهای ارتباطی بیگانه در خصوصی‌ترین محیط ارتباطی ایرانیان را در پیش گرفته است.
 اوج تسلیم بودن مجموعه وزارت ارتباطات در مسیر «اشغال سایبری» و اخیرا «جاسوسی از ارتباطات موبایلی» کشور را می‌توان در تک تک رفتارهای مدیران برنامه‌های ارتباطات کشور جستجو کرد، به نحوی که پس از گذشت قریب به دو سال مدیریت واعظی هنوز یک نرم افزار بومی ارتباطات آنلاین بومی با مدیریت و بودجه وزارت ارتباطات به جامعه عرضه نشده است و به بهانه وابستگی مردم به نرم افزارهای ارتباطی بیگانه، عملا نسبت به جاسوسی آمریکا و اسرائیل از جامعه ایرانی سکرت می‌شود!
مهم‌ترین برداشت عامیانه مردم از صحبت‌های وزیر ارتباطات به عنوان ناظم و حافظ فضای ارتباطات کشور این است که واعظی و زیرمجموعه وی اهمیتی به حضور ثابت جاسوسان غربی در کلیدی‌ترین حوزه ارتباطی کشور اعم از آنلاین و موبایلی نمی‌دهند و چه بسا با سیاست گذاری‌های ناقص و غیرقابل توجیه به تسلط دشمن بر این حوزه پر اهمیت کمک نیز برسانند!