kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵

ران پائول: کودتای اوکراین با برنامه‌ریزی آمریکا و اروپا انجام گرفت

سناتور پیشین و نامزد جمهوریخواه سه دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره بحران اوکراین تاکید کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا در پشت کودتای نارنجی اوکراین قرار داشتند.

به گزارش فارس، «ران پائول» سناتور جمهوریخواه سابق آمریکایی در یادداشتی به نقش مستقیم غرب در براندازی دولت قانونی«ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور اوکراین و متعاقب آن  روی کار آمدن دولت نارنجی و جنگ داخلی دراین کشور پرداخت.
به نوشته اسپوتنیک، «ران پائول» نوشت: «کودتا نه تنها مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت بلکه تا حد زیادی آنها برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند. کاملا مشخص است بدون مداخله خارجی وضعیت جاری اوکراین اینطور نمی‌بود.»وی دخالت در اوکراین را «طرح مداخله‌جویانه» آمریکا و اتحادیه اروپایی خواند که «نتیجه و عواقب آن فاجعه و یک جنگ تمام عیار داخلی» برای این کشور شد.
وی  همچنین با اشاره به دخالت مستقیم آمریکا در بحران اوکراین و مذموم دانستن آن اینطور نوشت: «تصور کنید رهبر یک کشور خارجی مانند پوتین یا اسد به واشنگتن بیاید تا تظاهرات و اعتراضات را برای سقوط دولت اوباما به راه بیندازد».پائول با انتقاد از نمایندگان کنگره حامی دخالت بیشتر آمریکا از قبیل «جان مک کین» در اوکراین به آنها توصیه کرد به جای تمرکز بر کشوری در 6  هزار مایل دورتر از آمریکا به فکر مردم این کشور و حوزه‌های انتخابیه خود باشند.
شمار قربانیان جنگ اوکراین
 خبر دیگر از بحران اوکراین اینکه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، تعداد تلفات مربوط به درگیری‌های خشونت بار در شرق اوکراین به بیش از 5 هزار و 793 نفر رسیده است.  سازمان ملل در این گزارش از زخمی شدن بیش از 14 هزار و 595 نفر در درگیری‌های شرق اوکراین خبر داده است.نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو نیز  نشان می‌دهد که بیش از 53 درصد مردم آمریکا با ارسال سلاح برای اوکراین مخالفند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که 41 درصد آمریکایی‌ها نیز از ارسال سلاح به اوکراین حمایت کرده‌اند. سنای آمریکا از جان کری وزیر خارجه این کشور خواسته است تا سلاح‌های دفاعی در اختیار اوکراین قرار دهد. بحران اوکراین موجب شده تا روابط آمریکا و روسیه به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد برسد.