kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵

سوریه رسما از ترکیه به سازمان ملل شکایت کرد

دولت سوریه از ترکیه به دلیل تجاوز به خاک این کشور آن هم به بهانه حفاظت از یک جسد به سازمان ملل شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌های جداگانه برای رئيس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محکوم کردن تجاوز ارتش ترکیه به خاک این کشور و اتخاذ اقدامات لازم در قبال این تجاوز شد.
وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها حمله ترکیه به خاک کشورش را تجاوزی آشکار به سوریه عنوان و تاکید کرد که این اقدام ترکیه برخلاف قواعد بین‌المللی است.
سوریه از سازمان ملل خواست تا این اقدام «خطرناک» ترکیه در اسرع وقت توسط این سازمان و شورای امنیت محکوم شود و اقدامات فوری در قبال دولت آنکارا براساس میثاق ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت اتخاذ گردد.
ارتش ترکیه شنبه شب، عملیات نظامی در خاک سوریه اجرا و هدف آن را خارج کردن سربازان خود اعلام کرد که ماموریت حفاظت از مقبره شاه سلیمان درحلب سوریه را داشتند. بقایای جسد شاه‌سلیمان، پدر‌بزرگ بنیانگذار سلسله عثمانی نیز به بهانه جلوگیری از حمله داعش به این مقبره به خاک ترکیه منتقل شد.
در همین رابطه رئیس حزب جمهوری خلق از مهمترین احزاب مخالف دولت ترکیه به شدت از تجاوز نظامی اخیر ارتش این کشور به خاک سوریه انتقاد کرد.
«کمال قلیچدار اوغلو» اظهار داشت، این عملیات ثابت کرد که دولت حزب عدالت و توسعه قبلا با تروریست‌ها هماهنگی لازم را انجام داده و این تجاوز لکه ننگی در دامان ترکیه است.
«خلیل مشهدیه» نماینده پارلمان سوریه نیز تاکید کرد، تجاوز ترکیه به خاک سوریه در چارچوب تلاش مشترک با اسرائيل برای ایجاد منطقه حائل به خصوص در شمال حلب است تا پیروزی عملیات ارتش سوریه در حلب را به تعویق اندازد و این بیانگر حمایت آشکار ترکیه از تروریست‌های تکفیری است.
وی افزود، با توجه به رفتارهای «رژیم جنایتکار اردوغان» در حق ملت سوریه، تجاوز ترکیه برای ملت سوریه مسئله غیرمنتظره‌ای نبوده است.
این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئيس جمهور ترکیه اعلام کرد که حمله نظامی کشورش به سوریه برای انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به منزله عقب‌نشینی تلقی نمی‌شود.
وی در عین حال افزود که سیاست‌های ترکیه در قبال دمشق تغییری نکرده است.
تحولات میدانی
نیروهای ارتش سوریه، اما با افزایش حملات خود به مراکز تجمع گروه‌های تروریستی در حومه شمالی حلب و غوطه‌شرقی و مناطق دیگر تلفات و خسارت‌های سنگینی را به آنها وارد کردند.
نیروهای ارتش شماری از تروریست‌ها را هنگام تلاش برای فرار از مزارع غوطه‌شرقی در حومه دمشق به هلاکت رساندند.
تعدادی از تروریست‌های جبهه النصره نیز در عملیات ویژه ارتش سوریه در حومه شهر قنیطره به هلاکت رسیدند و مخفیگاه‌های آنها بر اثر آتشباری توپخانه ارتش کاملا منهدم شد.
سایر رویدادها
* بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی حرم حضرت زینب(س) 6 نفر شهید و 13 نفر زخمی شدند.
* بر اثر حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به زندان مرکزی دمشق 4 نفر کشته و 20 نفر مجروح شدند.
* سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرد که گروهک تروریستی داعش 90 مسیحی و آشوری سوری را در شمال شرق این کشور ربود.
* رئیس جمهور سودان تاکید کرد، بشار اسد بخشی از راه‌حل سوریه است.