kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
گزارش رسمی سازمان ملل

200 هزار کشته و 10 میلیون آواره هدیه غرب به مردم سوریه

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، جنگ داخلی چهارساله میان شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی در سوریه، تاکنون بیش از 200 هزار کشته و دست‌کم 10 میلیون آواره برجا گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، طی چهارسال جنگ در سوریه، تعداد کشته‌شدگان از مرز 200 هزار تن گذشته و این تعداد تلفات، بیشترین آمار میان بحران‌های اخیر در جهان بوده است.
دوجاریک افزود: بیش از 10 میلیون سوری نیز طی این مدت به خاطر جنگ آواره شده و مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست راهکاری برای پایان دادن به بحران سوریه و رنج‌های مردم این کشور پیدا کنند.
دوجاریک به آغشته بودن دست مقامات آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه، قطر و عربستان به خون مردم مظلوم سوریه اشاره‌ای نکرد.
این مقامات در چارچوب یک طرح صهیونیستی- آمریکایی، در سال 2011 بحران در سوریه را کلید زدند تا سوریه را از محور مقاومت خارج کنند.
حمایت‌های آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر از تروریست‌ها از سال 2011 تا میانه سال 2014 کاملاً علنی بود؛ طی این مدت تروریست‌های داعش و جبهه ‌النصره در خاک اردن آموزش می‌دیدند و از طریق این کشور و ترکیه حمایت‌های لجستیکی می‌شدند.
اما از میانه 2014 که داعش نزد افکار عمومی جهان به شدت منفور شد، حمایت از این گروه شکل مخفی به خود گرفت و این حمایت همچنان ادامه دارد.
سخنگوی سازمان ملل در گزارش مذکور همچنین توضیح نداد که چرا غرب از تروریست‌های فعال در سوریه حمایت کرده است. غربی‌ها با حمایت همین سازمان ملل کنفرانس «دوستان سوریه» را با هدف حمایت از تکفیری‌های جنایتکار برگزار می‌کردند و تحت سایه همین حمایت‌ها، جنایاتی در سوریه اتفاق افتاد که تاریخ کمتر به خود دیده است.
طی سال‌های اخیر فرستاده‌های ویژه سازمان ملل مثل «کوفی عنان» و «اخضر ابراهیمی» پس از استعفاء، اعتراف کردند که غربی‌ها عمداً مانع از حل و فصل سیاسی بحران سوریه می‌شدند.
در هر حال، اکنون نیز حمایت کشورهای مذکور و رژیم صهیونیستی از سایر تروریست‌ها تحت عنوان «مخالفان» در سوریه به صورت علنی ادامه دارد.
در مدت چهارسال اخیر زیرساخت‌های اقتصادی، منازل و اموال مردم سوریه نیز به شدت آسیب دیده است و هزاران تروریست از کشورهای غربی و عربی در خاک سوریه با دولت این کشور جنگیدند و این جنگ خانمانسوز همچنان ادامه دارد.
کمیسیون تحقیق بین‌المللی مستقل سازمان‌ملل نیز اعلام کرده که دخالت کشورهای خارجی و کمک‌های مالی، نظامی و فنی آنها باعث شد که اعتراضات سال 2011 سوریه به جنگ داخلی تبدیل شود.
در ارتباط با حمایت‌های خارجی، «جمال رابعه» نماینده پارلمان سوریه با اشاره به آموزش 1200 تروریست فعال در این کشور توسط آمریکا، اظهار داشت: «این اقدام ثابت می‌کند که جنگ ویرانگر چهار ساله سوریه، ساخته دست آمریکاست.»
در ارتباط با حمایت‌های ترکیه از تروریست‌ها نیز «شاواک نایف» نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه به تازگی فاش کرد، دولت «رجب طیب اردوغان» طی سال‌های گذشته 50 هزار تروریست را برای مقابله با نظام سوریه جذب کرده و آموزش داده است.
نایف گفت: «دولت آنکارا حتی اعتباراتی که برای پناه دادن به آوارگان سوریه اختصاص داده شده بود را در اختیار تروریست‌های داعش قرار داده است!» این افشاگری‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.
«علی عبدالکریم» سفیر سوریه در بیروت نیز گفت، علی‌رغم حمایت‌های خارجی از تروریست‌ها، پیروزی سوریه علیه تروریست‌ها قطعی است.
تحولات میدانی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارتش سوریه پس از پیروزی‌های گسترده اخیر در مناطق شمالی حلب، عملیات جدیدی را در غرب این شهر علیه تروریست‌ها آغاز  کرده است.در این عملیات شماری از ادوات زرهی تروریست‌ها منهدم شد و تعدادی تروریست به هلاکت رسیدند.
در شهر «ادلب» نیز شماری از ساکنان این شهر با برپایی تظاهرات علیه تروریست‌های «جبهه النصره» و «ارتش آزاد»، خواستار مقابله ارتش سوریه با آنها شدند.
سایر رویدادها
* فواد معصوم رئيس جمهور عراق، ضمن حمایت از «بشار اسد» همتای سوری خود، گفت که سیطره تروریست‌ها بر سوریه به ضرر عراق خواهد بود.
* وزارت خارجه روسیه توافق آمریکا و ترکیه برای آموزش و تسلیح مخالفان به اصطلاح «میانه‌رو» سوریه را مشکوک خواند و اعلام کرد، هدف واشنگتن و آنکارا سرنگونی دولت سوریه است.