kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

تغییر سفر استانی دولت در پی اوج‌گیری اعتراض علما به سیاست‌های فرهنگی(خبر ویژه)

یک سایت حامی دولت تغییر مقصد سفر بعدی استانی رئيس‌جمهور از خراسان شمالی به قم را در جهت دلجویی از علما و مراجع دانست، چرا که انتقاد علما از سیاست‌های فرهنگی دولت به اوج رسیده است.


فرارو در این زمینه نوشت: روحانی در سفر بعدی استانی خود نه خراسان شمالی بلکه به قم سفر می‌کند. مقصد جدید بر پایه یک تغییر از پیش اعلام نشده انتخاب شد. هنوز توضیحی درباره علت تغییر در برنامه سفر رئيس‌جمهور عنوان نشده است، اما چالش‌های موجود میان مراجع تقلید با وزارت ارشاد این احتمال را تقویت می‌کند که این سفر نوعی دلجویی دولت از علما است.
فرارو افزود: حسن روحانی هفته آینده به قم خواهد رفت، در حالی که قرار بود خراسان‌شمالی مقصد این سفر باشد. اهمیت سفر به قم به‌عنوان پایتخت مذهبی کشور وقتی بیشتر می‌شود که در هفته‌های اخیر انتقادات مراجع تقلید از سیاست‌های فرهنگی دولت به اوج خود رسیده است.
این سایت با بیان اینکه روحانی به قم می‌رود تا پاسخ دهد، از قول یک کارشناس نوشت: اکنون که علامت سؤال‌های جدی در حوزه عملکرد وزارت ارشاد وجود دارد وقت آن رسیده که دولت در جهت پاسخگویی اقدام کند. البته سفرهای استانی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و حتما برنامه سفر به قم نیز وجود داشته است، اما مسائل پیش‌آمده سبب شد که زمان آن جلو بیفتد.
کنعانی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر را می‌توان دلجویی دولت از علما ارزیابی کرد، گفت: بیشتر جنبه پاسخگویی دارد، زیرا مراجع به دنبال دلجویی نیستند و تنها می‌خواهند که کسی از خطوط اسلام پا فراتر نگذارد.
در همین حال فاضل میبدی عضو مجمع محققین (از گروه‌های حامی فتنه) با رد ضمنی انتقاد علما و مراجع گفت: تلاش علما در قم این است که نحوه اداره امور کشور با دین و مذهب مغایرت نداشته باشد. این در حالی است که به اعتقاد من حد و مرز این مغایرت به صورت روشن در قانون اساسی مشخص شده است.
برخلاف این اظهارنظر، مطالبه علما و مراجع از دولت نیز اجرای متن قانون اساسی از جمله در زمینه پاسداری از شریعت اسلامی است و این مطالبه عین قانون‌اساسی- و نه معارض آن- است.