kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
در مراسم روز فناوری فضایی

روحانی: در علم و پیشرفت ازکسی اجازه نمی‌گیریم

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: در دولت یازدهم در زمینه هسته‌ای پیشرفت‌های زیادی کردیم که تحت‌الشعاع مذاکرات قرار گرفته است. ما در علم و پیشرفت از کسی اجازه نمی‌گیریم و نخواهیم گرفت.


روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور شامل سامانه‌های ماهواره‌، فضانوردی،‌ رانشگرهای فضایی، مکانیک، مواد و انرژی و سامانه‌های حمل و نقل فضایی بازدید کرد.
در این نمایشگاه همچنین نمونه‌ محموله‌های بازگشتی از فضا از پروازهای قبلی و «ماکاپ» فضاپیمای سرنشین‌دار به نمایش گذاشته شد.
در ادامه رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازدید نمایشگاه تازه‌ترین دستاوردهای فضایی کشور در سخنانی، گفت: دستاوردهای غرورآفرین دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد که آنان برای پیشرفت و سلطه بر فضا و فناوری هوافضا، قاطع و مصمم هستند.
اراده ملی ایران پیشرفت در همه فناوری‌های نوین از جمله هوافضا است
وی در بزرگداشت روز فناوری فضایی با تاکید بر اینکه «همه به خاطر داشته باشند جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت در علم و دانش از کسی اجازه نگرفته و نخواهد گرفت» افزود: اراده ملی ایران پیشرفت در همه فناوری‌های نوین از جمله هوافضا است.
روحانی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران رهبر معظم انقلاب و همه مردم اراده کرده‌اند که زمینه برای فعالیت صاحب‌نظران و اندیشمندان در فناوری‌های پیشرفته آماده و مهیا شود.
وی با بیان اینکه هیچ‌کس نباید به ذهنش خطور کند که چون در حال مذاکره، تعامل و بحث با دنیا هستیم، ممکن است، علم و دستاوردهایمان را کنار بگذاریم، ابراز داشت: کار دولت این است که حربه بهانه‌گیری را از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران و دستاوردهایش موضع دارند، خارج و آن را بی‌اثر کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه گاهی اوقات دشمنان می‌خواهند با بهانه‌جویی درباره توسعه علمی یک کشور به مردم فشار بیاورند، گفت: کار دولت این است که بهانه را از دست دشمن بگیرد و ما این کار را شروع کرده و ادامه خواهیم داد تا روزی معلوم شود، حربه‌های آنها تخیلی و غیرواقعی است.
گاهی برخی کلمات و موضع‌گیری‌ها
به دشمن کمک می‌کند
رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: گاهی برخی کلمات و موضع‌گیری‌ها به دشمن کمک می‌کند تا بهانه‌گیری‌های خود را ادامه دهد و اتهام‌های بی‌اساس و ناروا را به ملت ایران وارد کند و در لابلای کلمات چیزی پیدا کند و بگوید آنها خودشان نیز نسبت به اتهامات وارده معترفند.
روحانی با ابراز پیشرفت‌های کشور در عرصه بیوتکنولوژی، داروسازی و علوم‌پزشکی، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم در زمینه هسته‌ای، پیشرفت‌های بسیاری کرده‌ایم، اما این پیشرفت‌ها تحت‌الشعاع مذاکرات پر سر و صدای هسته‌ای قرار گرفته وگرنه دولت یازدهم در این زمینه با شتاب بیشتری در حال حرکت است.
وی ادامه داد: در زمینه هوا فضا گام‌های اول و دوم را برداشته‌ایم، اما راه زیادی در پیش‌رو داریم. دولت یازدهم متوجه شد یک برهم‌ریختگی در مسئله علوم فضایی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی وجود دارد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در بررسی‌ها دیدیم بسیاری از مراکز علمی اگر در جای خود قرار گیرند پیشرفت‌ها سریع‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود، لذا ما هم سازمان فضایی و هم پژوهشگاه را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادیم.
باید تقسیم کار دقیق بین دانشگاه‌های کشور
 در عرصه هوا فضا صورت گیرد
روحانی با تأکید بر کار دقیق و تقسیم کار دقیق بین دانشگاه‌های کشور در عرصه هوا فضا، گفت: ما به چیزی شبیه کنسرسیومی از دانشگاه‌های مختلف نیاز داریم که هر کدام بخشی را دنبال کنند و در جایی کار ترکیب شود. مرکز ملی فضایی که در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است می‌تواند برای هماهنگی در این زمینه فعالیت نماید.
رئیس‌جمهور با اشاره به بحث مفصل راجع به فضا در هیئت دولت، تصریح کرد: هر مقدار لازم باشد جلساتی در این زمینه برای بهبود فعالیت، اصلاح ساختار خواهیم گذاشت تا دولت بتواند به همه بخش‌ها از لحاظ مالی، فنی و هم‌افزایی کمک کند.
روحانی ادامه داد: هم‌افزایی موجب سرعت در کارها و چابک‌سازی برای حرکت سریع‌تر رو به جلو خواهد شد، تا کشور بتواند از این دانش راهبردی و کاربردی که هم در کوتاه‌مدت و هم در دراز مدت مورد نیاز کشور است، حمایت کند.
ملتی که می تواند ماهواره بسازد
وارد جهان امروز شده است
رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش با اشاره به تصمیم قاطع دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و بخش صنعت برای پیشرفت و سلطه بر فناوری فضایی، گفت: در دنیای امروز دانش هوا فضا دانشی راهبردی است و کشوری که وارد این علم شود، بعدی از اقتدار ملی خود را توسعه داده و توانمند شده است.
روحانی تصریح کرد: ملتی که می‌تواند ماهواره‌‌های مختلف بسازد و در چرخه ارسال آن به فضا، کنترل، هدایت و بهره‌برداری از ماهواره‌ها مستقل باشد، ملتی است که وارد جهان امروز شده است.
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در پایان با تبریک رشد روزافزون کشور در فناوری‌های پیشرفته کشور، تاکید کرد: به نمایندگی از ملت ایران به همه دانشمندان و صاحبنظران فناوری‌های فضایی کشور تبریک می‌گویم. مردم ما خوشحال هستند و به شما افتخار می‌کنیم، شما موجب دلگرمی و امید مردم و مایه مباهات کشور در جهان اسلام و منطقه هستید و ملت ایران برای دستیابی به همه فناوری‌های پیشرفته دنیای امروز، استعداد لازم را دارد.