kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
رئیس مجلس:

تولید ملی روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با وحدت اراده‌ها قابل اجراست، گفت:دغدغه و روح حاکم بر سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تولید ملی است.


به گزارش  خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی  صبح دیروز در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی  در سخنانی اظهار داشت: امروز با مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فشارها و تحریم‌ها دوگونه برخورد می‌شود.
وی برخورد اول را پاسخ به سوال «چگونه فشارها را کاهش دهیم؟» برشمرد و افزود: این برخورد با معلول است، در حالی که پاسخگویی به سوال چگونگی رفع نقایص اقتصادی کشور برخورد با علت مشکلات اقتصادی است و رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پرداختن به علت‌ها بوده است.
لاریجانی با تأکید بر اینکه اکثر بندهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی قابل اجراست و فقط نیاز به وحدت اراده‌ها و تحلیل‌ها دارد،‌ افزود: روح واحدی در این سیاست‌ها حاکم است که باید از نظر منابع انسانی و معدنی کشور رشد اقتصادی را بر مبنای تولید قرار دهیم.
وی نسبت به شلوغ شدن اسناد بالادستی از جمله قانون فراوان نوشتن در حوزه اقتصاد مقاومتی که محور اصلی آن را گم می‌کند، هشدار داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی استخدام در بخش دولتی را بدترین راه برای حضور کارآمد بخش خصوصی در اقتصاد کشور عنوان کرد و در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امر بسیار مهم این است که در نظام تصمیم‌سازی کشور افراد صاحبنظر حضور داشته باشند و دولت خود بسنده نباشد و همواره به دانشگاه احساس نیاز کند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که ارزیابی منجر به تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص نظام چه بود، گفت: ارزیابی این شرایط ما را به سمت اقداماتی که باید برای تحقق این اهداف انجام داد، رهنمون می‌کند.
وی با اشاره به اینکه گاهی تصور می‌شود سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خاطر تحریم‌ها نوشته شده است، افزود: این تصور دقیق نیست، بلکه تحریم‌ها صرفا نشتری به مشکلات و بیماری‌های اقتصادی کشور زد و آنها را روشن کرد، زیرا مشکلات اقتصاد ما درازمدت بوده و بعضا به چند دهه قبل بازمی‌گردد.
وی از دولتی ماندن اقتصاد کشور پس از انقلاب اسلامی سخن گفت و نتیجه آن را ضعیف بودن رقابت در کشور خواند و تصریح کرد: بعضی تصور داشتند که اقتصاد نیمه سوسیالیستی به عدالت نزدیک است که این تصور درست نبود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی که روح آن واگذاری اقتصاد به مردم است، ادامه داد: اقتصاد ما در مقابل دسایس از مقاومت کافی برخوردار نبود، یعنی تئوری امام راحل درباره استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی فقط در حوزه سیاسی محقق شد و در حوزه فرهنگی هم تقریبا به دست آمد، اما در حوزه اقتصادی به استقلال نرسیدیم.
وی اقتصاد مقاومتی را به معنای بستن دروازه‌های کشور ندانست و با اشاره به اینکه مفاهیم امروز از پیچیدگی‌هایی برخوردار هستند، بیان داشت: در بعضی فضاهای روشنفکری مطرح می‌شد که مفاهیم انقلاب اسلامی از معنا تهی شده‌اند، در حالی که مفاهیم هنوز هم هستند، اما قدری پیچیده‌تر شده‌‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تعریف استقلال اقتصادی به عنوان اینکه دشمنان نتوانند در اقتصاد ما اخلال ایجاد کنند، گفت: ما نتوانستیم این استقلال را حاکم کنیم تا در نتیجه آن از شیطنت‌های دیگران مصون باشیم و اگر به همان میزان که به استقلال سیاسی و فرهنگی توجه کردیم اگر به استقلال اقتصادی توجه نکنیم می‌تواند به دو حوزه قبلی آسیب بزند.
وی با اشاره به اینکه کشور گران اداره می‌شود و بهره‌وری به اندازه هزینه‌ها نیست، بیان داشت: منابع کشور که اندک نیست، پس چرا رشد اقتصادی کم است؟ زیرا نقایصی داریم که با همه توانمندی‌های خود نتوانستیم منابع را به رشد اقتصادی تبدیل کنیم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود نتیجه افزایش بهره‌‌وری را تقویت سایر بخش‌ها و اقمار روح اقتصاد مقاومتی یعنی تولید ملی عنوان کرد و افزود: بقیه اعضای این حوزه (از جمله صادرات و کارآفرینی)‌ باید چینش متناسب با آن بیابند.
وی با تأکید بر لزوم طبقه‌بندی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تولید رونق یابد، باید اقتصادمان مردمی شود و این موضوع از سال‌ها قبل و به ویژه با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مطرح بود هر چند که این سیاست‌ها درست اجرا نشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم سیاست‌های اصل 44 را درست اجرا کنیم، باید جلوی انحصارات را گرفته و فضای کشور رقابتی باشد و اینکه یک نوع خودرو تولید کنید رقابت نیست.
وی با اشاره به اینکه مشکل ما نه در قانون، بلکه در اجراست، اضافه کرد: بسیاری از قوانین مشکل اجرا دارند و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به جای تمرکز بر قانون‌نویسی همت خود را روی نظارت بر اجرای قوانین قرار دهد.
لاریجانی نتیجه اقدام رقابت و فضای تولید را وجود بیکاری در کشور عنوان کرد و با اشاره به اینکه پیش‌از تحریم‌ها نیز بیکاری در کشور کم نبود، اظهار کرد: ما امروز 44 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهیمان کار ندارند.
وی با اشاره به گسترش حجم دولت در هشت سال گذشته گفت: این گسترش دولت به آبادانی کشور لطمه می‌زند، کل بودجه کشور 180هزار میلیارد تومان است که از این میزان 150 هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری کشور است و 30 هزار میلیارد تومان آن به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محور پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور باید بر اقتصاد دانش‌بنیان باشد که اگر امروز بخواهیم رشد پایدار داشته باشیم جز با تکیه بر آن امکان ندارد و یکی از مشکلات امروز کشور ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت است.
تنظیم تمام برنامه‌ها
براساس اقتصاد مقاومتی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مضامین و مولفه‌های تشکیل‌دهنده اقتصاد مقاومتی، گفت: برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، همه سیاست‌ها و برنامه‌های کشور باید براساس این مولفه‌ها تنظیم شود.
 محمدجواد ایروانی درنشست تخصصی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی به ضرورت تامین منابع مالی برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: در بندهای گوناگونی ازسیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، به ضرورت تامین مالی اشاره شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مضامین و مولفه‌های تشکیل‌دهنده اقتصاد مقاومتی گفت: برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، همه سیاست‌ها و برنامه‌های کشور باید براساس این مولفه‌ها تنظیم شود.
وی افزود: برجسته‌ترین مضمون در ادبیات اقتصاد مقاومتی، تولیدگرایی به همراه عدالت بنیانی است. به عبارت دیگر؛ تولید، هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است. همچنین مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و ارتقای درآمد و نقش آنها، یعنی رشد همراه عدالت، نقطه تمایز اقتصاد مقاومتی از سایر مکاتب اقتصادی است.
ایروانی اضافه کرد: دانش بنیانی، بهره وری، اصلاح الگوی مصرف، برون گرایی، تجدید آرایش همکاری‌های اقتصادی بین المللی، تولید صادرات محور، اصلاح نظام پولی و مالی و .... از دیگر ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است. بهترین روش تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بازنگری و استخراج سیاست‌های پولی، مالی و تجاری کشور متناسب با مضامین و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.
70 درصد ظرفیت تولید
خالی مانده است
رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با انتقاد از هزینه‌های بالای اداره کشور تاکید کرد که باید با به کارگیری درست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و درک صحیح از آن از وابستگی به نفت خارج شده و کشور را ارزان اداره کرد.
 فرهاد رهبر در همایش اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش کارآمدی، بهره وری و اقتصاد به معنای واقعی مردمی بودن است، اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنای این نیست که واحدهای تولیدی را از دولت گرفته و به سازمان وابسته به دولت داد.بلکه باید خصوصی‌سازی را تقویت و مشارکت مردمی نسبت به همیشه بیشتر شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: مقاومتی شدن اقتصاد و بستن بودجه بر مبنای اقتصاد مقاومتی به این معناست که باید نفت را کاملا از آن حذف کرده و درآمدهای واقعی محقق شود تا بتوانیم کشور را به جای گرانی، ارزان اداره کنیم.
این اقتصاددان با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور گفت: با وجود تمام ظرفیت‌های بالایی که در ایران وجود دارد از آن استفاده کافی نمی‌شود، این درحالی است که اکنون ظرفیت‌های تولیدی ما بیش از 30 درصد کار نکرده و 70 درصد آن خالی مانده است.
وی همچنین از برخی راهکارها برای مقاومتی شدن اقتصاد سخن گفت و خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت شغلی از طریق توسعه، توسل به بازار سرمایه، تعامل مناسب جهانی، شکستن انحصار، اجرای سیاست تمرکززدایی، هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی درمجموع می‌تواند همراه با نظارت قوی و جدی اقتصاد را از موقعیت فعلی خارج کرده و مقاوم کند.