kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
با نقض مجدد توافق ژنو

اتحادیه اروپا شرکت ملی نفت‌کش ایران را تحریم کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد، دولت‌های اتحادیه اروپا در بروکسل با تحریم‌ دوباره شرکت ملی نفت‌کش ایران موافقت کردند. این اقدام نقض صریح توافقنامه ژنو است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد: دولت‌های اتحادیه اروپا با فشارهای آمریکا، روز پنج‌شنبه در بروکسل با تحریم‌ دوباره شرکت ملی نفت‌کش ایران موافقت کردند.
این اقدام در حالی است که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، دومین دادگاه این اتحادیه چند ماه پیش حکم داده بود دلیلی برای قرار دادن این شرکت در فهرست تحریمی آن اتحادیه وجود ندارد.
این خبرگزاری انگلیسی چند روز پیش گزارش داده بود که دادگاه انگلیس دادخواست قانونی شرکت ملی نفت‌کش ایران برای جلوگیری از وضع تحریم‌ها علیه این شرکت را رد کرده است.
لازم به ذکر است که این اقدام دولت‌های اتحادیه اروپا، نقض آشکار توافق ژنو است و نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و مقامات آمریکایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای، به دنبال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران هستند.
روحانی، رئیس جمهور ایران در هشتم شهریورماه سالجاری در چهارمین نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب، پس از توافق ژنو گفت: آنها همیشه مدعی هستند که تحریم جدید نکردیم و همان‌طور که من گفتم بر فرض که حرف آنها درست باشد، این موضوع با روح توافق ژنو منافات دارد و اصل آن تحریم غلط بوده و شکل جدیدش نیز غلط، غیرقانونی و غیرسازنده است.
تصویب طرح «منع سرمایه‌گذاری در ایران، ۲۰۱۵» در سنای آمریکا
در همین حال، ایالت «می‌سی‌سی‌پی» طرحی موسوم به «منع سرمایه‌گذاری در ایران، ۲۰۱۵» را در مجلس سنا تصویب کرد.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «کلاریون لجر» گزارش داد این طرح که اکنون در هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان به تصویب رسیده این ایالت را از انجام مراودات تجاری با شرکت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در ایران منع می‌کند.
پیش از این ایالت‌های کارولینای جنوبی و نیوجرسی در اقدام‌هایی مشابه اقدام به تحریم ایران کرده بودند.