kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
ناکارآمدی محیط زیست و ستاد بحران در موضوع ریزگردها

مدیریت از راه دور، «ابتکار» سازمان محیط زیست!

هر چند بحران ریزگردها در منطقه غرب آسیا از سرزمین‌های اشغالی تا ایران را درگیر نموده اما بی‌برنامگی مسئولان سازمان محیط زیست کشورمان در برنامه‌ریزی برای مبارزه با پیامدهای مختلف این مشکل بزرگ و بی‌توجهی به مولفه‌های مدیریت بحران در حوزه داخلی، موجی از نارضایتی‌ها را ایجاد کرده است.

سرویس اجتماعی-

پس از آنکه طوفان و گرد و غبار؛ آسمان خوزستان، ایلام و برخی دیگر از استان‌های غربی و جنوبی کشور را تیره و تار کرد، حداقل انتظار عمومی، حضور مسئولان در منطقه و همراهی واقعی با آنها بود تا بدین وسیله اگر نمی‌توانند اقدام عاجلی برای رفع مشکل انجام دهند، با حاضر شدن در صحنه و ابراز همدردی و همراهی ملموس و عملی، دل مردم را اندکی آرام کنند.
اما برخلاف این انتظار منطقی، نه تنها چنین نشد، بلکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که اساسا فلسفه وجودی‌اش، حضور در چنین بحران‌هایی است، به دلیل لغو پروازها و آلودگی هوا از سفر به اهواز خودداری کرد و رئیس جمهور هم به انتشار یک پیام در فضای مجازی بسنده کرد! حتی جلسه اضطراری دولت هم بدون حضور رئیس جمهور و با ریاست معاون اول در «تهران» تشکیل شد! در حالی که در همه حوادث مشابه در جهان، جلسات این چنینی در محل حادثه تشکیل می‌شود. این رفتار دولت موجب بروز اعتراضات گسترده مردمی شده و بدنبال آن مردم و مسئولان استانی خواستار عزل ابتکار شدند.
سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیئت‌‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به شرایط نامساعد آب و هوایی استان خوزستان گفت: به خانم ابتکار پیشنهاد می‌کنم اگر توان کار کردن ندارد از ریاست سازمان محیط زیست استعفا دهد.
حسینی تاکید کرد: هرچند وزیر بهداشت به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به شرایط ریزگردها در استان حاضر شده اما ما انتظار داشتیم که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در استان حضور پیدا کند که وی به دلیل کنسل شدن پرواز در استان حضور پیدا نکرد!
وی افزود: بعد از مدت‌ها ما شاهد حرکت جدیدی در دولت برای رسیدگی به وضعیت ریزگردها در استان خوزستان هستیم که آن هم به میمنت دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به این امر صورت گرفته است.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اضافه کرد: خانم ابتکار می‌توانست به خاطر مردم استان خوزستان و به خاطر تمام کسانی که در اینجا تنفس برای آنها مشکل است به صورت زمینی و حتی با قطار به خوزستان بیاید اما گویا رنج سفر برای خانم ابتکار خیلی مشکل است.
در شبکه‌های اجتماعی مردم استان خوزستان و ایلام با اعلام نارضایتی از نحوه برخورد دولت با بحران آلودگی هوای اهواز، حضور نیافتن مسئولان دولتی در محدوده بحران را دلیلی بر بی‌کفایتی و ناکارآمدی آنها دانستند.
از سوی دیگر نماینده مردم آبادانان استان ایلام با خبردهی از اوج‌گیری بحران ریزگردها با تاکید بر اینکه بیشترین فشار را مردم در این سه روز تحمل کرده‌اند، گفت: متاسفانه توجه دولت تنها بر روی خوزستان متمرکز بود و در ایلام ستاد بحران کشور و استان نه تنها غافلگیر شد بلکه هیچ واکنش منطقی هم از خود نشان نداد و بر اثر بی‌دست و پایی آنها مردم سه روز گرسنگی کشیدند.
علی محمد احمدی با اعلام اینکه جمعیتی 60 تا 70 هزار نفری در این شهرها سکونت دارند، گفت: 72 ساعت برق قطع شد و تا زمانی که به دفتر رئیس جمهوری زنگ نزدم، اقدامی برای بازگشت وضع عادی به این شهرها صورت نگرفت.
وی با انتقاد از عملکرد مدیران استانی اضافه کرد: به دلیل نبود برق، شبکه گاز و آب و مخابرات نیز قطع و اوضاع بسیار باور نکردنی شد. حتی نانوایی‌ها، مخابرات، پمپ بنزین‌ها، بانک‌ها، مراکز تصویر‌برداری و آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بطور کل همه چیز تعطیل شد.
احمدی با بیان اینکه این اتفاق در بلادیده‌ترین شهرها نیز رخ نمی‌دهد، گفت: ستاد مدیریت بحران برای مدیریت چنین وضعیتی تدارک دیده شده است اما عکس‌العمل به این حادثه بسیار کند بود و مراکز نظارتی و مدیریت بحران غافلگیر شدند.کارشناسان سهمی از علل داخلی بروز بحران‌های اخیر ریزگرد در استان خوزستان را مرتبط با فعالیت‌های وزارت نفت و خشکی حورالعظیم، می‌دانند و تاکید دارند کم کاری سازمان محیط زیست در این حوزه مشهود است. گفتنی است در یک سال و نیم اخیر، معصومه ابتکار و مدیران وزارت نفت در یک همکاری گسترده و کم نظیر، پروژه سیاسی واردات بنزین از خارج کشور با بهانه‌سازی‌های غیرمستند همراه با بحران‌سازی رسانه‌ای پرحجم درخصوص ارتباط بنزین تولید داخل و سرطان اجرایی کردند. علی رغم انگیزه‌های سیاسی پرونده مشترک وزارت نفت و سازمان محیط زیست، پروژه مذکور نشان داد که امکانات قانونی و اختیارات لازم برای تاثیرگذاری بر وزارت نفت به منظور حل دست کم بخشی از بحران زیستی استان خوزستان در معاونت حفاظت از محیط زیست دولت وجود داشته اما دغدغه‌های سیاسی بعضا آلوده به اغراض تجاری، فرصت‌های خدمت به مردم این استان را تضییع کرده است.
علاوه بر آن سازمان محیط زیست در موضوع آلودگی هوای تهران نیز از در تقابل با شهرداری به عنوان طراح بخشی از راهکارهای رفع آلودگی پایتخت وارد شد و با پیش کشیدن موضوعاتی همچون پارازیت و مسائل سیاسی مشابه دیگر در رسانه‌های بیگانه نقش آفرین شد!
در طول هفته اخیر نیز، مجموعه رسانه‌های ضد انقلاب با سوءاستفاده از آلودگی ریزگردها در استان خوزستان بر وخامت بحران‌های اجتماعی پیرامون این ماجرا افزودند و عدم حضور مسئولان در استان را نشانی از بی‌توجهی دولت و نظام به مردم خوزستان برشمردند!
این اولین بار نیست که ضعف دولت در حوزه سیاست داخلی در برخورد با بحران‌های اجتماعی مشکلات دامنه داری در عرصه ملی ایجاد کرده است؛از پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان گرفته تا سیل در استان لرستان و ترور معلمان سیستان و بلوچستان.
این حق مردم استان خوزستان است که از دولت بخواهند رئیس سازمان محیط زیست را به علت بی‌کفایتی و تعلل در اجرای وظایف از کار برکنار کرده و سکان هدایت معاونت رئیس جمهور در امر مهم مذکور را به فردی دغدغه‌مند و مطلع از درجه اهمیت تاثیر بحران‌های زیست محیطی بر زندگی مردم واگذار کند. حمایت دولت از موج‌سواری حزبی و سیاست بازی معصومه ابتکار در برخورد با بحران‌های حقیقی زندگی شهروندان در پایتخت و استان‌های مختلف کشور، تاکنون هزینه زیادی به دولت و حاکمیت تحمیل کرده است.
به نظر می‌رسد عزل ابتکار با پایان پروسه بی‌نتیجه مذکور همراه با بهانه‌تراشی و ارائه وعده‌های چندین ساله با تمرکز بر ایجاد مراکز استانی تحقیقات ریزگرد با بودجه میلیاردی، کمکی موثر به حل بحران‌های اجتماعی پیرامونی خواهد کرد.