kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

انصارالله: سفارت آمریکا در یمن لانه جاسوسی بود

جنبش انصارالله یمن در واکنش به بسته شدن سفارت آمریکا در صنعا و معدوم شدن صدها سند، اعلام کرد که این سفارتخانه لانه جاسوسی بود.
واشنگتن به دلیل ترس از واکنش شدید یمنی‌ها به مداخلات این کشور در صنعا و همچنین برای ناامن نشان دادن و تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی انقلابیون، سفارت خود را در این کشور تعطیل کرد، اقدامی که انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و عربستان نیز از آن تبعیت کردند. اما جنبش انصارالله اخیرا ابعاد دیگری از توطئه کشورهای غربی را افشا کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المسیره درباره بسته شدن برخی سفارت‌های غربی در یمن گفت: «این یک تصمیم سیاسی است.» «عبدالسلام» گفت: «سفارت آمریکا از طریق میانجی عمانی اعلام کرد که آنها می‌خواهند اتباع خود را تخلیه کنند و با این کار موافقت کردیم و وقتی درباره علت آن سوال کردیم گفتند که نگرانی‌های امنیتی وجود و کمیته‌های انقلاب برای خروج آنها هماهنگی کردند و درنهایت، این تصمیم مربوط به خودشان است.» وی در ادامه  افزود: «کسانی که از یمن خارج شدند، ۱۲۸ نفر بودند که اکثر آنها تفنگداران دریایی بودند و دارایی‌ها و اموال و سلاح‌ها و اسناد خود را نابود کردند و این امر نشان می دهد که سفارت آمریکا در یمن، لانه‌ای جاسوسی بود.» به گزارش خبرگزاری فارس، کارمندان محلی در سفارت آمریکا، گزارش دادند که کادر کارکنان سفارتخانه آمریکا قبل از ترک سفارت و خروج همه دیپلمات‌ها، سلاح‌ها، رایانه‌ها و اسناد را نابود کردند. همچنین نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که عناصر وابسته به این نیرو، چهارشنبه قبل از ترک فرودگاه صنعا، سلاح‌های خود را تحویل کسی نداده‌اند و آنها را تخریب کرده‌اند.
سخنگوی انصارالله درباره مذاکرات کنونی نیروها و جریان‌های سیاسی مختلف یمن نیز گفت: «مذاکرات تا این لحظه به خوبی پیش می‌رود... توافقی درباره مرحله آینده صورت گرفته است که شامل یک شورای ملی، مرحله انتقالی و یک شورای ریاست جمهوری است و مذاکرات تا این لحظه ادامه دارد.»
«حسن الصعدی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله نیز در واکنش به اقدام آمریکا در بستن سفارتخانه خود در شهر صنعا گفت:«از نظر جنبش انصارالله، وقوع این کار بسیار قابل پیش‌بینی بود. این اقدام آمریکا برای فشار بر انصارالله و انقلاب به‌ منظور کسب دستاوردهای معین و سوق‌دادن جنبش انصارالله به‌سمت امتیازدهی صورت گرفت.» سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس و فرانسه پس از آن تعطیل شد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر یمن استعفا کردند و جنبش انصارالله با همکاری دیگر احزاب با انتشار بیانیه قانون اساسی، اداره کشور را به شورای ریاستی پنج نفره سپرد تا خلا سیاسی در این کشور بیش از پیش ادامه پیدا نکند. تاکنون شورای امنیت، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس با دخالت در امور داخلی یمن، بیانیه قانون اساسی صادر شده در این کشور را به رسمیت نشناخته‌اند. از سوی دیگر «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای در مورد بسته شدن سفارت آمریکا در یمن تصریح کرد: «من نگران این هستم که یمن آخرین مورد نباشد، مورد یمن نشانگر شکست سیاست خارجی دولت «باراک اوباما» است.»
ناکامی شورای امنیت
 در برابر یمن
اما در عرصه بین‌المللی نیز شورای امنیت سازمان ملل همراه با شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تحریم و تحت فشار قرار دادن جنبش انصارالله است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه شب جلسه ویژه‌ای را برای بررسی تحولات اخیر در یمن برگزار کرد. در پایان این نشست شورای امنیت به تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای صدور پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت جنبش انصارالله یمن پاسخ مثبت نداد.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر پیش از این گزارش داده بود: «شورای همکاری خلیج فارس در حال تلاش برای تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت برای محکوم کردن اقدامات جنبش انصارالله هستند.» این پیش‌نویس از جنبش انصارالله می‌خواست تا نیروهای خود را از نهادهای کشور، پایتخت و مناطق دیگر تحت کنترل خودش خارج کند. این پیش‌نویس همچنین حاوی بندی بود که از شورای امنیت می‌خواست تا اقدامات بیشتری را در صورت عدم پایبندی انصارالله به این قطعنامه بعد از صدور آن اتخاذ کند.
مداخله نظامی مصر
 و عربستان در یمن
از سوی دیگر یک خبرگزاری آمریکایی فاش کرد همزمان با افزایش قدرت حوثی‌ها در یمن، ریاض و قاهره که پیوندهای نظامی مشترکی دارند، برای مداخله نظامی در این کشور  هماهنگ می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «آناتولی»، عربستان سعودی تجهیزات نظامی به قبایل وفادار خود در یمن از طریق مرزهای جنوبی این کشور ارسال می‌کند. خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشته است: «در حالی‌که دیپلمات‌ها و کارکنان کشورهای غربی، عصر چهارشنبه گذشته از یمن فرار کرده‌اند، نگرانی‌ها نسبت به ناآرامی‌های فزاینده در این کشور فقیر افزایش یافته است و کشور عربستان سعودی مردان قبایل وفادار به خود را از طریق مرزهای جنوبی این کشور تجهیز می‌کند و مصر نیز در صورت لزوم، یگانی نظامی را جهت مداخله در یمن تجهیز می‌کند.»
این خبرگزاری به نقل از مسئولان یمنی که هویت‌ آنها فاش نشده، نوشته است: «در حالی‌که حوثی‌ها کنترل بخش اعظمی از یمن را به دست گرفته‌اند، عربستان سعوی- قوی‌ترین متحد ایالات متحده آمریکا- سلاح و پول برای شیوخ قبایلی در استان «مارب» در شمال یمن ارسال می‌کند.»آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام مسئول مصری که هویتشان فاش نشده، تصریح کرده است: «در صورتی ‌که حوثی‌ها خطوط حمل و نقل در دریای سرخ را تهدید کنند، این کشور یک یگان مداخله سریع را برای اعزام به یمن تجهیز می‌کند و این یگان از مقر خود در استان سوئز در شرق پایتخت، عملیات‌های امنیتی و اطلاعاتی را در دریای سرخ مدیریت می‌کند.»
این خبرگزاری آمریکایی خاطرنشان کرده است: «مصر و عربستان سعودی به عنوان دو دولت سنی و قوی در منطقه از قدرت‌گیری حوثی‌ها در یمن مضطرب هستند و این شرایط را پیروزی جدید ژئوپولیتیک برای دولت غیر عربی یعنی ایران در منطقه قلمداد می‌کنند.»