kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶

قصاص مبارک و نظامیان کودتاچی؛ شعار مردم معترض در سراسر مصر

انقلابیون مصر در چهارمین سالگرد برکناری «حسنی مبارک»، در بیشتر استان‌های کشور دست به تظاهرات گسترده زدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تظاهرکنندگان مصری در این تجمعات ضمن درخواست از سرگیری محاکمه «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر و اعضای حکومتش، اقدامات وزارت کشور در حق شهروندان مصری را محکوم کردند و از نظامیان خواستند قدرت را ترک کنند.
تظاهرکنندگان مصری بر ادامه تظاهرات‌های خود در هفته جدید آن هم تحت عنوان «قصاص عاملان کشتار» تاکید کردند. دانشجویان دانشگاه‌های مصر نیز با برگزاری تظاهرات، محاکمه عاملان کشتار بی‌گناهان استادیوم پدافند هوایی و همچنین از سرگیری محاکمه «حسنی مبارک» را خواستار شدند.
معترضان شعار می‌دادند، همه کسانی که طی سال‌های اخیر مردم را کشتند، باید محاکمه و مجازات شوند.
تظاهرکنندگان در این تجمعات همچنین سرنگونی حکومت نظامی و کناره‌گیری «عبدالفتاح سیسی» ‌از ریاست جمهوری مصر را خواستار شدند. از سوی دیگر برخی سران و تشکل‌های سیاسی مصر نیز به مناسبت چهارمین سالگرد برکناری «حسنی مبارک» آن هم در شرایط آماده باش امنیتی نیروها، برای برگزاری تظاهرات فراخوان صادر کردند. ائتلاف ملی مصر از تمام مصری‌ها خواست تا برای حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا، تحت عنوان «انتفاضه خشم» به تظاهرات خود ادامه دهند.
در همین راستا دیگر سران سیاسی کشور از جمله جنبش 6 آوریل ضمن درخواست ادامه تظاهرات‌ها اعلام کرد: «بعد از گذشت چهار سال از برکناری «مبارک» هنوز مردم انقلابی مصر با وجود مشکلات زیاد با ظلم و کودتا مقابله می‌کنند و از حقوق و آزادی خود و جامعه‌شان دفاع می‌کنند».
 این جنبش اعلام کرد: «پس از برکناری «مبارک» هیچ چیز در کشور تغییر نکرد. تنها فقر افزایش یافته، خدمات اصلی از بین رفته و زندان‌ها از مخالفان پر شده است».
در همین راستا وزارت کشور مصر نیز به منظور ممانعت از ورود تظاهرکنندگان به میدان‌های شهر، حالت آماده باش امنیتی اعلام کرد.  از سوی دیگر دادگاه تجدیدنظر مصر نیز حکم اعدام ده‌ها تن از مخالفان نظام کنونی مصر را از جمله «محمد بدیع»، رهبر گروه اخوان‌المسلمین را لغو کرد. این دادگاه تصمیم گرفت تا حکم افراد متهم را در دادگاهی جدید مورد بررسی قرار دهد. پیشتر دادستان کل مصر این افراد را به حمله و سوزاندن مرکز پلیس استان المنیا در مصر و قتل چندین تن متهم کرد. در پی صدور حکم‌های اعدام در مصر، سازمان‌های حقوق بشر از صدور چنین احکامی انتقاد کردند.