kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

به بهانه ارائه آموزش نظامی ده‌ها تفنگدار آمریکایی وارد اوکراین شدند

همزمان با تشدید تنش‌ها بین استقلال‌طلبان و دولت نارنجی اوکراین ده‌ها تفنگدار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با ورود به «کیف»، رسما کار آموزش نیروهای نظامی اوکراین را آغاز کردند.


گارد ملی اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان نشست ژنرال «پاول تکاچوک» رئیس دانشکده نیروهای زمینی ارتش اوکراین و همکاران وی با کارشناسان نظامی پنتاگون، در خصوص جزئیات برنامه‌های آموزشی و حداکثر استفاده از ظرفیت‌های دانشکده نظامی اوکراین، بحث و تبادل نظر شده است.
 همزمان با ورود تفنگداران آمریکایی به اوکراین که گامی در راستای تشدید جنگ داخلی این کشور محسوب می‌شود نیروی هوایی آمریکا نیز 10 جنگنده و 300 خلبان را به  بهانه انجام رزمایش  نظامی به آلمان اعزام کرد. در این رزمایش قرار است هم‌پیمانان ناتو در شرق اروپا شرکت کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، جت‌های جنگنده که «وارتاگ» نام دارند پایگاه هوایی «دیویس مونتان» را در آریزونا به مقصد پایگاه هوایی «اسپانگداهلم» در آلمان ترک کردند تا در مانور نظامی موسوم به «عملیات اراده آتلانتیک» شرکت کنند. سرهنگ کریستوفر کارنز، سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در پنتاگون اعلام کرد که این جنگنده‌ها در مراکزی در کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا مستقر خواهند شد. هدف از این اقدام تقویت قابلیت همکاری و نشان دادن تعهد آمریکا به امنیت و ثبات در اروپاست.
این جنگنده‌ها قادر به شلیک گلوله‌های 30 میلیمتری به منظور نابود کردن تانک و سایر خودروهای رزمی زرهی هستند. استقرار این جنگنده‌ها در حالی صورت گرفته که مجلس نمایندگان آمریکا نیز  قانونی را پیشنهاد کرده که براساس آن آمریکا تا سال 2017 میلادی می‌تواند مبلغ یک میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد.
در صورتی که این لایحه تصویب شود، این بسته به پنتاگون اجازه می‌دهد تا تجهیزات آموزشی و سلاح‌های کشنده را با ماهیت دفاعی، لجستیکی، حمایتی و خدماتی به اوکراین ارسال کند.  هدف از ارائه این لایحه حمایت از اوکراین در برابر متجاوزان خارجی و حمایت از مردم این کشور در قبال حملات جدایی‌طلبان حامی روسیه عنوان شده است.
با وجود اینکه آمریکا موضع شدیدتری نسبت به تحولات اوکراین اتخاذ کرده است اما اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به مدت یک هفته و تا زمان روشن شدن نتایج نشست سران مینسک درباره بحران اوکراین به تعویق بیندازد.
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا و بلوکه کردن دارایی‌های 19 مقام روسی و اوکراینی جزء مواردی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر آن توافق کرده‌اند. اعضای این اتحادیه همچنین موافقت کرده‌اند تا فرصتی به مذاکرات صلح با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بدهند.
همچنین خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر خارجه اسپانیا نیز گفت: تحریم‌ها تاثیر زیادی بر ما داشته است اتحادیه اروپا تاکنون 21 میلیارد یورو از دست داده است و ما در اسپانیا در صنایع کشاورزی و توریسم متضرر شده‌ایم.
اعضای اتحادیه اروپا  با آمریکا در خصوص تشدید تحریم‌های ضد روسی به دلیل بحران اوکراین اختلاف نظر دارند و برخی از آنها نگران تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور خود هستند.
اوضاع اوکراین که بعد از انقلاب نارنجی سال گذشته غرب در این کشور گرفتار تجزیه و جنگ داخلی شده روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و نشست‌های متعدد در مونیخ،کیف و مسکو نیز نتوانسته است راه حلی برای حل آن و برقراری آتش‌بس ارائه کند.