kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

توافق عراق و ژاپن برای خنثی‌سازی 10 میلیون مین در بصره

نمایندگان سازمان خنثی‌سازی مین عراق و دولت ژاپن توافقنامه‌ای برای خنثی‌سازی 10 میلیون مین در شهر بصره به امضا رساندند.



به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، نمایندگان سازمان خنثی‌سازی مین عراق در مرکز استانداری بصره و با حضور نمایندگان دولت عراق و «کازویا ناشیدا»، سفیر ژاپن در عراق به همراه هیاتی از این کشور توافقنامه‌ای برای خنثی‌سازی 10 میلیون مین در این شهر به امضا رساندند.
«حازم جهاد مطر»، مدیر سازمان خنثی‌سازی مین عراق پس از امضای این‌ توافقنامه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: براساس این توافقنامه ژاپن به منظور از بین بردن مین‌ها و دیگر بمب‌های باقی مانده از جنگ مین یاب در اختیار عراق قرار می‌دهد. این مین‌یاب‌ها از جدیدترین تجهیزات ویژه تخریب مین و بمب‌های خوشه‌ای هستند که به صورت ویژه برای نابودی مین‌ها و بمب‌های موجود در عراق به ویژه شهر بصره طراحی شده‌اند.
جهاد مطر افزود: استان بصره بیشترین آسیب را در جنگ دیده است و پس از آن به ترتیب مناطق میسان و واسط در جنوب این کشور و استان دیالی در شمال شرق این کشور در رتبه چهارم قرار دارند.
ماجد النصراوی، استاندار بصره نیز با اشاره به اینکه در این کشور نزدیک به 25 میلیون مین و هزاران تن بمب خوشه‌ای و آلات جنگی وجود دارد و این کشور از نظر آلودگی جنگی رتبه اول جهان را دارد، اظهار داشت: تنها در بصره 10 میلیون مین وجود دارد که به تنهایی 65% کل مین‌های عراق را تشکیل می‌دهد و این طرح ظرف6 ماه آینده با کمک نیروهای عراقی آغاز خواهد شد.