kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
با دستور انصارالله

کمیته عالی امنیتی یمن رسما قدرت را در دست گرفت

کمیته عالی امنیتی یمن که از سوی جنبش انصارالله تامین امنیت استان‌های مختلف را برعهده گرفته است رسما آغاز به کار کرد.

صدور «بیانیه قانون» اساسی و تشکیل «شورای ریاست جمهوری» یمن گام بسیار مهمی در انقلاب مردم یمن بود. جنبش انصارالله روز جمعه پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌هایش برای تفاهم بین گروه‌های مختلف و منصرف کردن رئیس جمهور از کناره‌گیری، بیانیه قانون اساسی را  برای پر کردن خلأ  قدرت  در یمن صادر کرد.  این ساز و کار جدید برای اداره امور یمن از روز شنبه وارد حوزه اجرایی شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمیته عالی امنیتی یمن روز شنبه نشست گسترده‌ای را به ریاست سرلشگر «محمود الصبیحی»، وزیر دفاع و رئیس این کمیته برگزار کرد. کمیته عالی امنیتی در این نشست اقداماتی را در راستای حفظ امنیت و ثبات کشور و آرامش عمومی تصویب کرد تا ضامن حقوق و آزادی‌های عمومی بوده و امکان کار و فعالیت را بدون هیچ مانع برای شهروندان تامین کرده و روند امور را به روال طبیعی بازگرداند. در این نشست همچنین مواضع نظامی و امنیتی در سطح شهرداری‌ها و استان‌های یمن و در چارچوب وظیفه قانونی نیروهای امنیتی  و مسلح مورد بررسی قرار گرفت. کمیته عالی امنیتی یمن که توسط جنبش انصارالله و کمیته‌های انقلاب تشکیل شده با برگزاری این جلسه، رسما اداره امور امنیتی کشور را به دست گرفت.
هشدار به عربستان
‌«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله  روز شنبه در سخنانی به مناسبت اعلام بیانیه قانون اساسی در یمن تاکید کرد:«اعلام بیانیه قانون اساسی،‌ مسیر اداره مرحله انتقالی را به سمت مشارکت تصحیح کرد». تاریخی خواندن بیانیه قانون اساسی، تصحیح مسیر اداره انتقالی به سمت مشارکت با صدور بیانیه قانون اساسی، توطئه‌چینی برخی طرف‌های داخلی برای کشاندن کشور به سمت هرج و مرج و فروپاشی،‌ تاکید بر تمایل انقلابیون برای مشارکت و همکاری با تمام گروه‌ها و طیف‌ها،‌توصیه به طرف‌های خارجی برای تعامل مثبت و از روی  احترام با مردم یمن و هشدار به عربستان درباره خطرات القاعده از جمله محورهای مهم سخنرانی «عبدالملک الحوثی» بود.
رهبر جنبش انصارالله در این سخنرانی همچنین خطاب به عربستان هشدار داد: «اگر القاعده در یمن موفق شود و آن را به پایگاه خود تبدیل کند،‌ شک نکنید که علیه شما هم اقدام خواهد کرد و از آن به عنوان مکانی برای هدف قرار دادن و تهدید عربستان و دیگر کشورهای عربی استفاده خواهد کرد.» این سخنان «الحوثی» واکنشی به حمایت‌های آل سعود از القاعده در یمن بود. رهبر جنبش انصارالله تاکید کرد:«بازی با اقتصاد کشور و با معیشت ملت، خط قرمز است و ما هرگز اجازه چنین اقداماتی را نخواهیم داد.» وی با انتقاد از کسانی که انقلابیون را کودتاچی می‌خوانند،‌ تصریح کرد:«همه باید مسئولانه عمل کنند و از ناسزاگویی و اتهام زنی خودداری کنند.»
وی با تاکید بر اینکه، «‌اصل مشارکت، اصل اساسی در هر مرحله از مراحل انتقالی است»‌ به مردم جنوب یمن اطمینان داد که بیانیه قانون اساسی هرگز به زیان آنها نخواهد بود و انقلابیون در مرحله انتقالی در کنار برادران خود در جنوب خواهند بود و آماده هستند با محبت و به صورت جدی با آنها  تعامل کنند و مردم جنوب هم به نقش ملی و مسئولانه خود عمل کنند.
«عبدالملک الحوثی» تاکید کرد: «در مرحله انتقالی به مطالبات برادران خود در جنوب یمن اهتمام می ورزیم،‌ زیرا آنها از کسانی که کشور را به تعطیلی کشاندند،‌ مورد ظلم قرار گرفتند.» این سخنان رهبر انصارالله در واکنش به اقدامات اخیر برخی گروه‌های جنوب یمن است که دنبال اهداف تجزیه‌طلبانه مورد حمایت عربستان و آمریکا هستند.